کتابی درباره خلافت به ریور طبع آراسته شد

حجت الاسلام احمد باقریان از محققان مرکز فرهنگ و معارف قرآن از انتشار کتاب زیور خلافت(امامت و افضلیت علی علیه السلام در منابع اهل سنت) خبر داد.
کد خبر: ۷۳۰۹۲۱
کتابی درباره خلافت به ریور طبع آراسته شد

این کتاب از صد و شصت منبع اهل سنت جمع‌آوری شده و در دو فصل تنظیم گردیده است.

فصل اول: امامت علی علیه السلام در کتاب و سنت که این فصل دارای چهار بخش است:

بخش اول «شناخت امام و نصب او»، در این بخش به موضوع لزوم شناختن امام و رهبر شلیسته و معصوم بودن امام مسلمانان و لزوم نصب امام از سوی خداوند پرداخته شده است.

بخش دوم «امامت علی علیه‌السلام در قرآن»، در این بخش بیست و یک آیه قرآن با توجه به روایات اهل سنت در تفسیر آنها ذکر شده است که همه آنها بر امامت علی علیه السلام و خلافت او برای پس از رحلت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله دلالت دارند، و در ذیل هر آیه ای به اشکالات و شبهات پاسخ داده شد، دسته ای از روایات که در ذیل برخی از این آیات به صورت متواتر از کتابهای اهل سنت نقل شده است حدیث غدیر «من کنت مولاه فعلی مولاه» است.

بخش سوم «امامت علی علیه السلام در سنت پیامبر صلی‌الله علیه و آله» در این بخش از بیست دسته روایات پیامبر صلی الله علیه و آله برای اثبات امامت منصوص علی استفاده شده است که بسیاری از روایات به صورت متواتر و یقین آور است و در ذیل هر دسته روایات به اشکالات و شبهات آن پاسخ داده شد و در آخر بخش یک دلیل عقلی نیز برای امامت علی علیه السلام آورده شد.

بخش چهارم «پاسخ به توهمات و اشکالات»، در این بخش به سیزده پرسش و اشکال مهم و کلی در ارتباط با امامت انتصابی علی علیه السلام پاسخ داده شد.

فصل دوم: افضلیت علی در کتاب و سنت. این فصل دارای سه بخش است:

بخش اول «لزوم امامت افضل»، در این بخش با ادله عقلیه و نقلیه به این موضوع پرداخته شد که رهبر و پیشوای مسلمانان همواره باید افضل و برتر مردم زمان خود در همه فضایل باشد، به گونه ای که در هر فضیلتی الگو و مرجع مردم باشد به ویژه از جهت علمی پاسخگوی همه نیازمندیهای علمی جامعه باشد و با وجود افضل در میان مردم، امامت مفضول مشروعیت ندارد.

بخش دوم «افضلیت علی علیه‌السلام در قرآن»، در این بخش نود آیه قرآن نقل شده است که با توجه به روایات و تفاسیر اهل سنت بر افضلیت علی علیه‌السلام برای پس از پیامبر صلی الله علیه و آله دلالت دارند.

بخش سوم «افضلیت علی علیه السلام در سنت»، در این بخش چهل و هشت دسته روایات پیامبر عظیم الشان اسلام صلی الله علیه و آله از منابع اهل سنت نقل شده است که هر دسته ای ثابت می کند علی علیه السلام پس از پیامبر صلی الله علیه و آله افضل مردم زمان خود بوده است، هر دسته ای غالبا مشتمل بر روایات فراوان و متواتر است.

این کتاب در 1096 صفحه توسط انتشارات زمزم هدایت چاپ و روانه بازار نشر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها