«فوتبال یعنی زندگی، فوتبال یعنی صلح.» این جمله‌ای بود که رونالدو، ستاره سابق تیم ملی فوتبال برزیل چند سال پیش در سخنرانی یک مراسم خیریه به زبان آورد، اما حال و وضع این روزهای دنیای فوتبال تا حد زیادی با این جمله مغایرت دارد.
کد خبر: ۷۲۹۳۵۲

وقتی تنش‌های سیاسی، دیدار آلبانی و صربستان را در مقدماتی یورو 2016 ناتمام گذاشت، تماشاگران آلبانیایی‌تبار به دلایل امنیتی و جلوگیری از بروز درگیری از ورود به ورزشگاه بلگراد منع شدند و بدتر از آن وقتی بازیکن تیم ملی صربستان پرچم یک هواپیمای کوچک بدون سرنشین را که بر فراز ورزشگاه در حال پرواز بود پایین کشید، تمام معانی صلح گونه فوتبال و ورزش رنگ باخت. روی آن پرچم عبارت «آلبانی بزرگ» نوشته شده بود. به فاصله چند روز از آن دیدار جنجالی میشل پلاتینی، اسطوره فوتبال فرانسه و رئیس کنونی اتحادیه فوتبال اروپا نسبت به آن اتفاقات واکنش نشان می‌دهد و پرواز هواپیمای بدون سرنشین را که یک پرچم را حمل می‌کرد، خطری بزرگ برای فوتبال قلمداد می‌کند.

او می‌گوید همانطور که آن هواپیما با یک پرچم امکان پرواز بر فراز یک ورزشگاه را پیدا کرده شاید از این حربه برای بمباران کردن یک مسابقه فوتبال هم استفاده شود.

پلاتینی می‌گوید در کشورهایی که تنش‌های سیاسی وجود دارد بروز این حادثه دور از ذهن نیست. پیش‌بینی وحشتناک پلاتینی، اتفاقات دیدار صربستان و آلبانی و البته توهین‌های نژادپرستانه که هر چند وقت یک‌بار به بازیکنان رنگین‌پوست می‌شود؛ همه نشان می‌دهد مولفه‌هایی همانند صلح در فوتبال بسیار کمرنگ شده است. در حالی که صحبت‌های پلاتینی درباره احتمال بمباران یک مسابقه فوتبال مورد اهمیت قرار گرفته است کمتر کسی به اتحاد بازیکنان آلبانیایی و صربستانی لاتزیوی ایتالیا فکر می‌کند، بازیکنانی که دو روز پس از آن دیدار جنجالی در یک حرکت نمادین و با پرچم‌های گره‌خورده کشورهای آلبانی و صربستان پیام صلح و دوستی خود را به دنیای فوتبال نشان دادند. شاید آنها می‌خواستند با این حرکت نشان بدهند صلح در فوتبال آنقدر کمرنگ نشده که کار به احتمالاتی همچون بمباران مسابقه فوتبال بکشد. چنین پیش‌بینی‌های وحشتناکی واقعا توانایی عملی شدن دارد؟!

هیلدا حسینی‌خواه / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها