آغاز ساخت مسکن برای کارگران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز ساخت مسکن برای کارگران در سال 93 خبر داد.
کد خبر: ۷۲۹۳۱۹

به گزارش ایسنا، علی ربیعی که در برنامه شنبه‌شب نگاه‌یک شبکه یک سیما سخن می‌گفت، اظهار کرد: به دستور رئیس‌جمهور باید برای مسکن کارگران برنامه‌ریزی کنیم و به همین منظور با وزیر راه و شهرسازی، جلسات متعددی برگزار کرده و چند تفاهم‌نامه به امضا رساندیم؛ بودجه‌اش را هم گرفته‌ایم و امسال ساخت مسکن کارگران را آغاز خواهیم کرد منتها در فاز نخست، اولویت ما مسکن مستمری‌بگیران است.

به گفته ربیعی با تسهیلات و زمینی که وزارت راه وشهرسازی در اختیار وزارت کار می‌گذارد، آورده‌ متقاضیان و پولی که از منابع تامین اجتماعی تزریق خواهد شد امسال ساخت مسکن کارگران آغاز خواهد شد.وی توضیح بیشتری در این باره نداد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری نیز اظهار کرد: گزارش مرکز آمار ایران تعداد بیکاران را 2.5 میلیون نفر اعلام کرده است و ما مدعی هستیم که اشتغال در کشور تکان خورده است و حرکت می‌کند منتها این حرکت، حرکتی نیست که به طور ملموس در زندگی خانوارها و سطح جامعه خود را نشان دهد.

اعلام نحوه تعیین دستمزد سال 94 کارگران

وی همچنین نحوه تعیین رقم دستمزد سال 94 کارگران و ملاک‌های مورد نظر برای آن را تشریح کرد.

ربیعی افزایش دستمزد سال 94 را منوط به میزان نرخ تورم و دیگر شاخص‌ها دانست و اظهار کرد: در بحث تعیین دستمزد ملاک ما سبد خانوار و شاخص تورم است.وی ادامه داد: امسال بالای 28.5 درصد افزایش دستمزد را در سطوح مختلف تجربه کردیم، درست است که دستمزد سال 1393، 25 درصد افزایش یافته ولی وقتی در دیگر سطوح مزد برویم با در نظر گرفتن دیگر مزایا 28.5 درصد افزایش یافته است. ربیعی افزود: امسال در بخش کارمندان دولت 20 درصد و در بخش کارگری 25 درصد افزایش دستمزدها را شاهد بودیم به نحوی که اکنون مجموعه دریافتی یک کارگر حدود یک میلیون تومان است و اگر حداقل دستمزد‌ها را با دیگر مزایا در نظر بگیریم، رقم بدی نیست اما در تلاشیم تا سطح اشتغال را بالا ببریم تا نظام کارفرمایی ما هم جان بگیرد. وی در پاسخ به این‌که آیا حقوق و دستمزد‌ها کفاف زندگی کارگران را می‌دهد یا خیر؟ گفت: ما باید سطح تولید را افزایش دهیم، متاسفانه تولید کشور در شرایطی که بالای 55 درصد رکود را به شکل منفی طی کرده‌ایم بسیار نحیف شده است.

ربیعی در عین حال درباره مهار تورم و افزایش قیمت برخی اقلام سبد هزینه خانوارهای کارگری اظهار کرد: ما تورم را مهار کردیم و اکنون تورم 35 درصدی نداریم، ولی ممکن است برخی مهار تورم را به این معنا بگیرند که قیمت‌ها پایین بیاید البته در این‌که برخی اقلام افزایش قیمت یافته تردیدی نداریم، ولی اگر قرار بود افزایش قیمت‌ها با همان خطی که در تورم 35 درصدی شاهد بودیم رخ بدهد، وضع اسفبار می‌شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: تلاش ما در وزارت کار این بوده که 240 هزار شغل از دست رفته را با هماهنگی بانک‌ها و وزارت صنعت، معدن و تجارت از طریق انجام کار کلینیکی حفظ کنیم تا از دست نرود.

به گفته وی، 95 درصد اشتغال کشور در کارگاه‌های زیر ده نفر و 50 نفر شکل می‌گیرد که به دلیل آسیب‌پذیری شغل در آنها زودتر از بین می‌رود.

تلاش برای افزایش امنیت شغلی کارگران

این مقام مسئول در ادامه به مقوله امنیت شغلی کارگران اشاره کرد و گفت: متاسفانه در بخش معدن کارگران صدمات زیادی می‌بینند که بر این اساس بحث ایمنی معادن و استاندارد‌سازی آن را آغاز و معادن خطرپذیر را جدا کرده‌ایم؛ در لایحه بودجه هم پیش‌بینی کرده‌ایم که درصدی از منابع به ایمن‌سازی معادن اختصاص یابد. وی افزود: هفته گذشته با وزیر صنعت، معدن و تجارت تفاهم‌نامه‌ای به منظور ارتقای آموزش در معادن منعقد کردیم و بازرسانی را که برای رصد معادن تعیین شده‌اند افزایش خواهیم داد تا حوادث ناشی از کار کاهش یابد.

ربیعی با بیان این‌که وزارت کار با قرار‌داد‌های سفیدامضا مقابله می‌کند، تصریح کرد: از روزی که صحت قرار‌داد‌های سفیدامضا تشخیص داده شود در جهت حفظ امنیت شغلی کارگران با آن مقابله می‌کنیم.وی گفت: معتقدم در شرایطی که کارآفرینان دچار محنت و گرفتاری هستند باید سطح اشتغال حفظ شود تا کارگاه‌ها آسیب نبیند.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ابراز نگرانی از افزایش قرار‌داد‌های موقت کار، افزود: قرار‌داد‌های موقت باید به سمت دائم ‌شدن برود و شرایطی به وجود آید که به تعطیلی کارگا‌ه‌ها منجر نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها