پاسخ چهار پرسش مطرح شده از سوی خوانندگان گرامی را در اینجا می‌خوانید. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین ستوان بخوانند.
کد خبر: ۷۲۷۸۶۰

قهر همسر

مخاطبی گفته است: همسرم هشت ماه است منزل را ترک کرده و جهیزیه‌اش را نیز برده است. حکم تمکین او را گرفته‌ام و مهریه‌اش را هم که دادگاه مشخص کرده، پرداخت می‌کنم. با تمام این شرایط آشنایان و افراد خیرخواه را دنبال همسرم فرستاده‌ام، اما حاضر به برگشت نیست و طلاق می‌خواهد. آیا قانون می‌تواند کمکم کند و فرصت مشروط چند ماهه زندگی برایمان مهیا و همسرم را راضی به بازگشت کند؟

اول این‌که شما باید برای حفظ کیان خانواده و ایجاد علاقه و عاطفه لازم برای زندگی مشترک، به مشاوران خانوادگی مراجعه و تحت آموزش و تدابیر آنها زمینه بازگشت همسرتان را فراهم کنید که البته این موضوع ارتباطی به اصول و قواعد حقوقی ندارد، دوم این‌که شما می‌توانید از مطلقه کردن همسرتان خودداری کنید و شخصا و ابتدا به دادگاه مراجعه نکنید و سوم این‌که همسر شما می‌تواند با تقدیم دادخواست طلاق و البته به شرط ارائه دلایل و مستنداتی که متارکه وی را به لحاظ قانونی و شرعی توجیه کند، از شما طلاق بگیرد و پرواضح است که هیچ قانونی نمی‌تواند وی را برخلاف میل باطنی‌اش، به ادامه زندگی مشترک با شما مجبور کند، بنابراین قبل از هرگونه اقدام حقوقی بهتر است سعی کنید با همسرتان مصالحه کنید.

صدور چک به جای فردی دیگر

یکی از مخاطبان پرسیده است: من برای رفیقم چک دادم، ولی او از پرداخت پول چک‌ها خودداری کرد، حالا من مانده‌ام و چک‌ها و هیچ مدرکی از دوستم ندارم. چطور می‌توانم به حقم برسم؟

اول این‌که شما مکلف هستید نسبت به کارسازی وجوه چک‌هایی که در حق دیگران تعهد کرده‌اید، اقدام کنید، دوم این‌که چنانچه بتوانید ثابت کنید پرداختی‌های شما بابت بدهی دوست‌تان بوده و البته به شرط آن‌که از او برای پرداخت بدهی‌اش اذن یا نمایندگی داشته باشید، علیه او در مرجع صالح قضایی دعوی حقوقی مطرح کنید. البته با توجه به تخصصی بودن موضوع بهتر است از خدمات وکلای دادگستری بهره‌مند شوید.

طلاق قبل از عروسی

مخاطبی مطرح کرده است: من دختری بیست ساله هستم که چهار ماه قبل عقد کرده‌ام، ولی همسرم مردی خسیس است و می‌خواهم تا زیر یک سقف نرفته‌ایم، از او جدا شوم اما او مرا طلاق نمی‌دهد. چه باید کرد؟ چنانچه شما دوشیزه باشید و اقدام به انجام عمل خاص زناشویی با همسرتان نکرده باشید، می‌توانید ضمن ماندن در منزل پدری خود علیه همسرتان اقدام به طرح دعاوی حقوقی مطالبه مهریه و نفقه کنید و او نیز مکلف به پرداخت نفقه و مهریه شما خواهد بود و اگر بخواهد از بار مسئولیت پرداخت آنها رها شود، ممکن است با شما درخصوص مقوله طلاق توافقی، موافقت کند و اگر چنین امری نیز مفید واقع نشد و همسرتان باوجود اقدامات مذکور حاضر به مطلقه کردن شما نشد، می‌توانید تحت راهنمایی یکی از وکلای متخصص و به شرط اثبات مصادیق عسر و حرج و اثبات یکی از شرایط مندرج در سند نکاحیه و پس از طی مراحل قانونی از او طلاق بگیرید.

ملاقات با فرزند

خانمی پرسیده است: با وجود داشتن حکم ملاقات، شوهر سابقم برای دیدار فرزندانم مانع ایجاد می‌کند و حدود یک سال و نیم است از بچه‌هایم که ده و پنج ساله هستند، کاملا بی‌خبرم. خواهشمندم مرا راهنمایی کنید.

شوهرتان با توجه به مقررات جاری حق ممانعت شما از ملاقات فرزندانتان را ندارد و مکلف است به آنچه در حکم دادگاه آمده است، عمل کند و در غیر این صورت با اقدام حقوقی شما ممکن است به مجازات قانونی و حبس نیز محکوم شود.

فرشید رفوگران

وکیل دادگستری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها