مدیر دیده‌‌بان محیط‌زیست و حیات‌وحش ایران از مشاهده یک یوزپلنگ ایرانی پس از حدود 40 سال در پارک ملی گلستان خبر داد.
کد خبر: ۷۲۷۵۰۵
مشاهده یوزپلنگ ایرانی پس از 40 سال

کیوان هوشمند با اعلام این خبر افزود: این یوزپلنگ از سوی رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان مانه و سملقان در محدوده دشت میرزابایلو در پارک ملی گلستان مشاهده شده است. قرار است گروهی از کارشناسان عازم پارک شوند و به بررسی موضوع بپردازند.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان مانه و سملقان نیز در تشریح این رخداد گفت: زمانی که با خودرو مشغول گشت‌زنی و عبور از جاده خاکی واقع در مرز پارک ملی گلستان و منطقه حفاظت شده قرخود بودم، با دسته‌ای آهو مواجه شدم که رم کرده و در حال فرار از درون پارک و عبور از جاده خاکی بودند.

موسی ولیزاده افزود: زمانی که مسیر فرار آهوها را نگاه کردم متوجه حضور جانوری در دشت میرزابایلو شدم و با خودرو به سمت آن حرکت کردم. پس از حرکت به سمت جانور، در نور چراغ خودرو متوجه یک یوزپلنگ در دشت شدم که در جای خود ایستاده بود و فرار نمی‌کرد.

وی گفت: با خودرو به فاصله بسیار نزدیک و حدود بیست متری یوزپلنگ رسیدم که ناگهان یوز به سمت دشت میرزابایلو فرار کرد.

دشت میرزابایلو که تنها زیستگاه آهو در پارک ملی گلستان و هم مرز با منطقه حفاظت شده قرخود در استان خراسان شمالی است، زمانی زیستگاه یوزپلنگ آسیایی به شمار می‌رفته است.

اطلاعات دقیقی از آخرین مشاهده مستند یوزپلنگ در پارک ملی گلستان در دست نیست اما بر اساس گفته محیط‌بانان قدیمی پارک حدود ۴۰ سال از آخرین مشاهده یوز در این منطقه می‌گذرد و از ۴۰ سال قبل تاکنون هیچ موردی از مشاهده یوزپلنگ در داخل پارک ملی گلستان گزارش نشده است. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بنده
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
۰
۰
چند نفرو بفرستین برای شكارش!!

نیازمندی ها