از 327 میراث ناملموس ثبت شده در جهان، ایران 10 سهم دارد

آغاز اجلاس و جشنواره میراث ناملموس در اصفهان

اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث ناملموس درحالی از دیروز در اصفهان آغاز به کار کرده است که مراسم رسمی گشایش آن با حضور غلامعلی حدادعادل در گلستان شهدای اصفهان امروز برگزار می‌شود.
کد خبر: ۷۲۵۸۰۱

مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم فردا با سفر به استان اصفهان در اجلاس بین‌المللی میراث فرهنگی ناملموس شرکت می‌کند.

به گزارش ایسنا، از سوی دیگر، مسعود حسین‌میرزایی دبیر اجرایی اجلاس و جشنواره میراث فرهنگی ناملموس نیز از برگزاری نخستین اجلاس بین‌المللی زنان در حوزه میراث معنوی ناملموس، برگزاری آیین‌ها و سنت‌های ایرانی ـ اسلامی، تلاش برای ثبت جهانی چوگان به عنوان یک میراث معنوی برای ایران و نشست‌های تخصصی خبر داد.او درباره چگونگی شکل‌گیری این اجلاس گفت: جامعه جهانی پس از این‌که به ناتوانی خود در صیانت از آثار معنوی فرهنگی پی برد و دریافت که نمی‌تواند همانند آثار فیزیکی ـ فرهنگی از آثاری همچون صنایع دستی در حوزه وسیع فرهنگ پاسداری کند، واژگان جدیدی تحت عنوان «میراث معنوی ناملموس» را برای پاسداری از میراث معنوی یا ناملموس ایجاد کرد.

مسئول دبیرخانه اجلاس و جشنواره میراث فرهنگی ناملموس افزود: در سال 2003 کنوانسیونی برای تاسیس کمیته بین‌المللی میراث ناملموس در یونسکو به تصویب رسید و جمهوری اسلامی ایران نیز همسو با اهداف این کنوانسیون به عضویت این کمیته بین‌المللی درآمد تا بتواند گام موثری در پاسداری از میراث ناملموس جهانی بردارد.

حسین‌میرزایی با اشاره به این‌که اکنون نام 327 میراث ناملموس از سراسر جهان در این کمیته به ثبت رسیده است، بیان کرد: با توجه به آمار پرونده‌های ناملموسی که ایران از سال 1389 به تناسب شرایط مختلف تکمیل و به یونسکو ارسال کرده، سهم ایران از این تعداد فقط ده اثر است. به‌طوری که می‌توان گفت بجز نوروز که علاوه بر این از سوی کشورهایی مانند جمهوری آذربایجان، افغانستان، پاکستان، ترکیه، ازبکستان و قرقیزستان به ثبت رسیده، موسیقی سنتی بخشی خراسان، آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای، هنر نمایشی و دینی تعزیه، هنر داستان‌گویی ایرانی یا نقالی، مهارت‌های سنتی فرش‌بافی در استان‌های فارس و اصفهان، مهارت سنتی لنچ‌سازی و لنچ‌رانی در خلیج‌فارس و مراسم قالی‌شویی مشهد اردهال نیز جزو میراث معنوی ناملموس ایران محسوب می‌شود.

وی از تکمیل پرونده‌های دیگر میراث ناملموس ایران در سال‌های آینده خبر داد و تصریح کرد: قرار است کارشناسان ایرانی در سال 2014 پرونده «آیین باران‌خواهی» و در سال 2015 پرونده «بادگیرها» را تکمیل و به کمیته بین‌المللی میراث معنوی ناملموس جهانی در یونسکو ارسال کنند، زیرا ایران عزم خود را به کار گرفته تا در سال‌های آینده تعداد بیشتری از رسوم و آیین‌های ایران در فهرست میراث ناملموس جهانی قرار گیرد.

به گزارش میراث آریا، اجلاس بین‌المللی میراث فرهنگی ناملموس با هدف تأکید بر اهمیت نقش مردم محلی در پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس و اجرایی‌کردن کنوانسیون ۲۰۰۳ یونسکو برگزار می‌شود. یافتن راهکارهای کنوانسیون برای مردم محلی که بر پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس و توسعه پایدار محلی اثرگذار خواهد بود، تشویق انجمن‌های محلی، حاملان میراث فرهنگی ناملموس و سازمان‌های مردم‌نهاد برای دخیل کردن آنها در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی جهت توسعه پایدار محلی و حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس از دیگر اهداف این جشنواره و اجلاس است. از دیگر اهداف این برنامه می‌توان به قوی‌سازی ظرفیت‌های مردم محلی در رابطه با کنوانسیون ۲۰۰۳ یونسکو، یافتن و به اشتراک‌گذاری بهترین فعالیت‌ها و تجارب مردم محلی در پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس و توسعه پایدار محلی میان شرکت‌کنندگان اشاره کرد.

این اجلاس و جشنواره با حضور بیش از 30 کشور جهان به مدت سه روز در اصفهان برگزار می‌شود و طی آن نزدیک به ۷۵ برنامه فرهنگی متنوع از ایران و کشورهای مهمان برگزار خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها