حوثی‌ها بر این باورند که تعیین احمد عوض بن مبارک به‌عنوان نخست‌وزیر جدید یک تصمیم کاملا خارجی بوده است

مخالفت حوثی‌ها با نخست‌وزیر جدید یمن

جنبش انصارالله و حزب کنگره ملی خلق یمن مخالفت خود را با معرفی «احمد عوض بن مبارک» برای تشکیل کابینه جدید این کشور اعلام کردند. این مخالفت‌ها می‌تواند بحران یمن را دوباره به سر جای اول خود بازگردانده و دور تازه‌ای از اعتراضات را در این کشور به دنبال داشته باشد.
کد خبر: ۷۲۵۷۸۸

به گزارش ایرنا و به نقل از شبکه تلویزیونی «المسیره» وابسته به حوثی‌ها، جنبش انصارالله سه‌شنبه شب با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد معرفی «بن مبارک» برای تشکیل دولت جدید یمن غیرقابل پذیرش است.

«علی البخیتی» یکی از رهبران انصارالله گفت: این انتخاب کاملا مردود است، زیرا برخاسته از اراده ملی یا توافق سیاسی نیست. وی در عین حال تشدید اقدامات و اعتراض‌ها برای مقابله با سیاست‌هایی از این قبیل را خواستار شد، زیرا به گفته او، همه توافق‌های پیشین در این‌باره نادیده گرفته شده است.

البخیتی هشدار داد: هر تصمیمی که بدون توافق همه گروه‌ها گرفته شود، به تشدید بحران منجر خواهد شد. وی گفت: «معرفی بن مبارک نقض کامل توافق‌نامه آشتی و مشارکت ملی است که اخیرا امضا شده است». در توافق‌نامه بین دولت یمن و مخالفان آمده بود که معرفی نخست‌وزیر جدید باید با توافق گروه‌های مخالف ازجمله حوثی‌ها باشد.

تصمیم یکجانبه عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور یمن برای معرفی فردی که مورد توافق حوثی‌ها نیست، درواقع نقض توافق‌نامه مذکور تلقی می‌شود. عبده الجندی، سخنگوی حزب کنگره ملی خلق یمن به رهبری علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور پیشین این کشور نیز در مخالفت با انتخاب بن مبارک برای تشکیل کابینه گفت: این یک انتخاب ناموفق است.

عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور یمن، سه‌شنبه شب «احمد عوض بن مبارک» مسئول دفتر خود را مامور تشکیل کابینه جدید این کشور بحران‌زده کرد. بن مبارک، چهل و شش ساله متولد سال 1968 میلادی شهر عدن، متاهل و دارای سه فرزند است و مدرک دکترای خود را در رشته مدیریت دولتی از دانشگاه بغداد دریافت کرده است. وی از یازدهم بهمن ماه گذشته به‌عنوان رئیس دفتر رئیس‌جمهور یمن فعالیت می‌کرد و به داشتن تفکرات بعثی مشهور بود. از آنجا که بن مبارک از رهبران جنبش جدایی‌طلبان جنوب به شمار می‌رود، این جنبش با انتصاب او موافق است و به اعتقاد کارشناسان، شاید منصور هادی خواسته باشد با انتخاب چنین فردی بین حوثی‌ها و جنبش جنوب تفرقه بیندازد.

حوثی‌ها در عین حال بر این باورند که تعیین احمد عوض بن مبارک به‌عنوان نخست‌وزیر جدید یک تصمیم کاملا خارجی بوده است. در همین رابطه ضیف‌الله الشامی، عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العالم گفت: عبد ربه منصور پس از ملاقات با سفیر آمریکا در صنعا، این تصمیم را اتخاذ کرده است.

وی همچنین درباره بازگرداندن اوضاع یمن به شرایط قبل به دلیل دخالت‌های خارجی هشدار داد. جنبش انصارالله اعلام کرد بزودی عبدالمالک الحوثی، رهبر جنبش حوثی‌ها در این‌باره سخنرانی خواهد کرد.

گروه‌های درگیر در بحران یمن، دو هفته پیش موفق شدند به منظور پایان خشونت‌ها در این کشور، یک توافق‌نامه همکاری مسالمت‌آمیز امضا کنند. کشور یمن از دو ماه پیش تاکنون دچار بحرانی فراگیر بوده است. در پی اعتراضات مردمی یمن در دو ماه اخیر که به دلیل افزایش قیمت‌های سوخت و نیز ناکارآمدی دولت حاکم بود، رئیس‌جمهور این کشور توافق صلحی را با نماینده معترضان تحت نظارت «جمال بن عمر» فرستاده ویژه سازمان ملل پذیرفت و امضا کرد. از مهم‌ترین بندهای این توافق‌نامه تعیین یک دولت تکنوکرات و نیز تعیین دو مشاور برای ریاست جمهوری بود که یکی از بین حوثی‌ها و دیگری از بین جنبش جنوب باشد. در ضمن قرار شد بهای انرژی نیز به همان قیمت‌های گذشته بازگردد. طبق این توافق یک هفته بعد از امضای آن باید نخست‌وزیر جدید معرفی می‌شد که تا روز سه‌شنبه به تاخیر افتاد. روز سه‌شنبه نیز منصور هادی فردی را معرفی کرد که مخالفت‌های زیادی درباره او ابراز شد.

تحرکات القاعده

بحران یمن در حالی می‌رود تا از سر گرفته شود که شبکه تروریستی القاعده نیز به تحرکات خود در این کشور شتاب بخشیده است. به گزارش منابع خبری، صبح دیروز مرکز و بخش‌های شرقی شهر بیضاء در یمن شاهد چند انفجار بود که طی آن عناصر القاعده به چند مرکز امنیتی و نظامی حمله کردند.

به گزارش فارس، در این حملات ده نیروی پلیس کشته و ده‌ها نفر نیز مجروح شدند. شاهدان عینی گفتند هنوز هم درگیری‌ میان افراد مسلح و نیروهای ارتش در نزدیکی اداره امنیت استان بیضاء واقع در مرکز یمن و فرماندهی نیروهای ویژه ادامه دارد.

همچنین شامگاه سه‌شنبه یک بمب دست‌ساز در صنعا منفجر شد که در پی آن یک نفر کشته و چهار نفر زخمی شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها