فرانچسکو توتی و ژاوی هرناندز بتازگی 2 رکورد مختلف در لیگ قهرمانان اروپا را شکسته​اند

اسطوره‌ها رکورد می‌زنند

دو رکورد در یک شب؛ این اتفاقی بود که در این هفته از مرحله رفت رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا افتاد. یکی در جریان دیدار منچسترسیتی و آث رم اتفاق افتاد و دیگری در دیدار پاری سن‌ژرمن و بارسلونا. یکی از رکوردزنان کسی نبود بجز فرانچسکو توتی مهاجم سی و هشت ساله رم. کاپیتان و سمبل محبوب رمی‌ها گل تساوی بخش تیمش را به منچسترسیتی زد تا تیم ایتالیایی با امتیاز به کشورش برگردد.
کد خبر: ۷۲۵۴۵۶

توتی این گل را در دقیقه 23 به ثمر رساند تا رمی‌ها گل خورده را جبران کرده باشند. اما این گل توتی با همه گل‌های دیگری که او در دو سال اخیر به ثمر رسانده فرق دارد چون این گل برای وی یک رکورد جالب به همراه داشت؛ مسن‌ترین گلزن تاریخ لیگ قهرمانان اروپا. این رکورد شاید از لحاظ فنی چندان قابل توجه نباشد، اما دستاوردی بزرگ برای سمبل وفاداری باشگاه رم محسوب می‌شود. از سوی دیگر ژاوی هرناندز، کاپیتان و مغز متفکر بارسلونا در شبی که به عنوان یار تعویضی وارد زمین مسابقه شد نیز رکورد زد. او صد و چهل و سومین بازی خود را برای بارسلونا انجام داد تا از لحاظ بازی کردن در مرحله گروهی رقابت‌ها با رسیدن به رکورد رائول صدرنشین شود. او حالا صدرنشین با تجربه‌های تاریخ لیگ قهرمانان است.

توتی

کاپیتان تیم رم در آخرین سال‌های بازیگری‌اش رکورد مسن‌ترین گلزن تاریخ لیگ قهرمانان را که پیش از این در دستان رایان گیگز اسطوره ولزی منچستریونایتد بود، شکست. این می‌تواند حتی یکی از افتخارات بزرگ دوران حرفه‌ای توتی محسوب شود و ثابت می‌کند او در سی و هشت سالگی هنوز هم یک ستاره است، ستاره‌ای که می‌تواند از مسلخ ورزشگاه اتحاد منچسترسیتی یک امتیاز مهم برای تیمش به ارمغان بیاورد. توتی برای به دست آوردن این رکورد در دقیقه 23 دیدار منچسترسیتی و رم که در ورزشگاه اتحاد منچستر برگزار می‌شد دروازه جو هارت را در حالی که 38 سال و سه روز از عمر وی گذشته بود، گشود. کاپیتان رمی‌ها سه روز بعد از تولد خود این رکورد را زد. این هفدهمین گل توتی در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا در تمام سال‌های گذشته به شمار می‌رود.

گیگز نیز پیش از این‌که رکوردش شکسته شود برای این‌که به مسن ترین گلزن تاریخ لیگ قهرمانان تبدیل شود فیلیپو اینزاگی دیگر فوتبالیست ایتالیایی را پشت سر گذاشته بود. گیگز سال 2011 و در دیدار منچستریونایتد و بنفیکا گلزنی کرده بود. به هر حال توتی که نماد وفاداری باشگاه رم به شمار می‌رود و در کل دوران فوتبالی خود به غیر از این باشگاه برای جای دیگری بازی نکرده حالا این رکورد جالب را در دست دارد. توتی 22 سال پیش به تیم جوانان رم پیوست و تا امروز 565 بار برای این تیم به میدان رفته است. نکته جالب درباره گلی که توتی به منچسترسیتی زد این است که مهاجم رمی‌ها تا قبل از این هرگز در انگلستان به هیچ تیمی گل نزده بود. به عبارت دیگر این اتفاق را هم می‌توان رکورد دیگری برای او محسوب کرد.

البته نکته جالب دیگر به دیدار رم و منچسترسیتی مربوط می‌شود. این برای نخستین بار در تاریخ بود که رم و منچسترسیتی مقابل یکدیگر قرار می‌گرفتند. رمی‌ها در حالی مقابل این حریف انگلیسی قرار گرفتند که پیش از این 269 بار در لیگ قهرمانان بازی کرده‌اند.

جدول مسن‌ترین گلزنان تاریخ لیگ قهرمانان اروپا

1 ـ فرانچسکو توتی با 38 سال و سه روز (گلزنی در دیدار منچسترسیتی و رم، هشتم شهریور 93)

2 ـ رایان گیگز با 37 سال و 289 روز (گلزنی در دیدار بنفیکا و منچستر یونایتد، بیست و سوم شهریورماه 90)

3 ـ فیلیپو اینزاگی با 37 سال و 86 روز (گلزنی در دیدار میلان و رئال مادرید، دوازدهم آبان‌ 89)

4 ـ خاویر زانتی با 37 سال و 71 روز (گلزنی در دیدار میلان و تاتنهام، بیست و هشتم آبان 89)

5 ـ لوران بلان با 36 سال و 338 روز (گلزنی در دیدار بواویستا و منچستریونایتد، بیست و هشتم مهر89)

6 ـ پائولو مالدینی با 36 سال و 333 روز (گلزنی در دیدار میلان و لیورپول در چهارم خرداد سال 84)

ژاوی چگونه یکه‌تاز شد؟

ژاوی هم همان شبی رکورد زد که توتی رکورددار شد. رکورد توتی در شهر منچستر و در شب تساوی تیمش رقم خورد، اما ژاوی رکورد خود را شب شکست بارسلونا در پاریس تجربه کرد. ژاوی در دیدار با پاری سن ژرمن که 3 بر یک به سود حریف فرانسوی تمام شد در دقیقه 69 به جای راکیتیچ به میدان آمد تا برای صد و چهل و سومین بار در این رقابت‌ها بازی کند.

هافبک سی و چهار ساله بارسلونا که تا به حال سه بار در سال‌های 2006، 2009 و 2011 با بارسلونا فاتح لیگ قهرمانان شده، از رکورد بیشترین بازی در لیگ قهرمانان که متعلق به رائول با 142 بازی بود عبور کرد و یکه تاز شد. البته هافبک ولزی و سابق منچستریونایتد یعنی رایان گیگز تا به حال 151 بازی در لیگ قهرمانان انجام داده اما ده بازی این اسطوره ولزی در مرحله مقدماتی پیش از مرحله گروهی انجام شده است تا با در نظر گرفتن این موضوع ژاوی در صدر رکوردداران حاضر در لیگ قهرمانان قرار بگیرد.

ژاوی تا پایان این فصل از رقابت‌های لیگ قهرمانان فرصت دارد تا رکورد خود را بهتر کند و دست نیافتنی‌تر شود.

البته ژاوی و رکوردش تحت تعقیب بازیکنانی همچون ایکر کاسیاس قرار دارد. این دروازه بان باتجربه رئال مادرید در همین فصل از رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا مقابل بازل صد و چهل و یکمین بازی خود را انجام داد. او از ژاوی دو سال جوان‌تر است و شاید در آینده رکورددار بعدی لیگ قهرمانان اروپا در زمینه تعداد بازی باشد./ دیلی‌میل

رکوردداران تعداد حضور در لیگ قهرمانان اروپا

1 ـ ژاوی (بارسلونا) با 143 حضور

2 ـ رائول (رئال مادرید و شالکه) با 142 حضور

3 ـ رایان گیگز (منچستریونایتد) با 141 حضور

4 ـ ایکر کاسیاس (رئال مادرید) 141 حضور

5 ـ کلارنس سیدروف (میلان) 125 حضور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها