تاریخ لیگ قهرمانان اروپا پر از ستاره‌های پا به سن گذاشته است

پیرمردهای طلایی

لیگ قهرمانان اروپا جولانگاه بزرگ‌ترین ستاره‌هاست؛ ستاره‌ها گاهی اوقات یک تنه نتیجه یک مسابقه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند یا با حضور مداوم و پیاپی در این رقابت‌ها به مدت چند سال پیاپی رکورددار می‌شوند؛ اما عمر ستاره بودن در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا محدود است. همیشه نمی‌توان به تاثیر‌گذاری در این رقابت‌ها ادامه داد حتی اگر یک بازیکن در بهترین باشگاه‌ها حضور داشته باشد. گاهی هم ستاره‌های پا به سن گذاشته در لیگ قهرمانان اروپا تبدیل به ستاره می‌شوند و همه نگاه‌ها را به خود جلب می‌کنند، این در حالی است که در فوتبال ستاره‌های جوان حرف اول را می‌زنند.
کد خبر: ۷۲۵۴۵۵

برخی از ستاره‌های پا به سن گذاشته ممکن است به هر دلیلی پس از سال‌ها دوباره حضور در این رقابت‌های معتبر را تجربه یا پس از یک دوره افول طولانی درخشش خود را دوباره آغاز کنند. در ادامه با مطرح‌ترین ستاره‌های پا به سن گذاشته تاریخ لیگ قهرمانان اروپا آشنا می‌شویم:

1- فرانچسکو توتی(آث رم)

حضور دوباره گلادیاتور باشگاه رم در لیگ قهرمانان اروپا از این جهت مورد توجه قرار گرفت که رم فصل گذشته در لیگ قهرمانان حضور نداشت. توتی اکنون در سی و هشت سالگی و در فصل 2015-2014 به این رقابت‌ها بازگشته است. او مقابل زسکا برای آخرین بار در عمر فوتبالی‌اش به لیگ قهرمانان اروپا بازگشته است. توتی خوب می‌داند که این آخرین باری است که در رقابت‌های اروپایی به میدان می‌رود، بنابراین نهایت تلاش خود را می‌کند تا همان ستاره سال‌های گذشته رمی‌ها باشد.

2- فرانک لمپارد (منچسترسیتی)

یکی از اسطوره‌های باشگاه چلسی این‌بارحضور در لیگ قهرمانان اروپا را در پیراهن تیم دیگری تجربه می‌کند؛ منچسترسیتی. حضور لمپارد در این فصل از رقابت‌ها از فصل پیش بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد زیرا او دیگر بازیکن تیمی نیست که یکی از اسطوره‌های آن به شمار می‌رود. لمپارد منچستری این فصل ستاره‌ای دیدنی در لیگ قهرمانان خواهد بود، همان‌طور که تا امروز با پیراهن این تیم در لیگ برتر درخشیده است.

3- رائول(رئال مادرید و شالکه)

درخشش رائول در لیگ قهرمانان اروپا حتی با وجود جدایی از رئال مادرید متوقف نشد. رائول افسانه‌ای که برترین گلزن تاریخ لیگ قهرمانان نیز به‌شمار می‌رود در میانه‌های دهه چهارم زندگی‌اش دوباره به لیگ قهرمانان بازگشت البته با تیم شالکه. او حتی در شالکه هم به حریفان اروپایی گل می​زد و رکورد گلزنی‌اش را بیشتر می‌کرد. رائول افسانه‌ای تمایل زیادی داشت تا باز هم با تیمی که در لیگ قهرمانان اروپا حضور دارد باز هم بازی کند و گل بزند، اما افزایش سن و از دست دادن آمادگی چاره‌ای برای او جز پیوستن به لیگ ستارگان قطر و وداع همیشگی با لیگ قهرمانان اروپا باقی نگذاشت.

4- فرانکو باره سی (میلان)

بازیکن افسانه‌ای میلان در دهه نود میلادی از برترین بازیکنان تاریخ این تیم است و حتی او را بازیکن قرن ایتالیا می‌نامند. او در سال‌های 94 و 95 میلادی از یک ستاره هم برای میلان در لیگ قهرمانان اروپا فراتر بود و نقش زیادی در موفقیت‌های این تیم داشت. باره سی در حالی در لیگ قهرمانان اروپا برای میلان به برترین بازیکن تبدیل شده بود که 32 سال را هم تمام کرده بود.

5- خاویر زانتی(اینترمیلان)

کاپیتان وفادار باشگاه اینتر پنج ماه پیش در چهل سالگی از فوتبال خداحافظی کرد. او در حالی کفش‌ها را آویخت که یکی از بزرگ‌ترین افتخارات فوتبالی‌اش یعنی قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا در همین سال‌های آخر فوتبالش بدست آورد. چهار سال پیش اینترمیلان با زانتی قهرمان اروپا شد. او در حالی جام قهرمانی را بالای سر برد که سی و هفت سالگی را تمام کرده بود.

6- آلفردو دی استفانو و فرانس پوشکاش (رئال مادرید)

اسطوره‌های رئال مادرید در فینال سال 1960 برابر اینتراخت فرانکفورت هر دو سی‌و سه ساله بودند. در آن فینال رئال با اتکا به همین دو ستاره قهرمان اروپا شد.

پوشکاش اما در سال‌های بعد یعنی در سی و پنج سالگی باز هم فینال لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کرد، البته با این تفاوت که دیگر رنگ قهرمانی را ندید. پوشکاش هر زمان برای رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا بازی کرد، بازیکنی تاثیر گذار و مهم بود.

7- کلارنس سیدورف (رئال مادرید، آژاکس، میلان)

سیدورف هلندی بازیکنی است که با سه باشگاه مختلف چهار بار قهرمانی در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کرده است. او دو بار با میلان، یک بار با آژاکس و یک بار هم با رئال مادرید این افتخار بزرگ را به‌دست آورد. اما سیدورف هر چه به میانسالی نزدیک‌تر می‌شد به همان میزان بیشتر در لیگ قهرمانان می‌درخشید. سیدورف سی و شش ساله در مقایسه با سیدورف بیست و نه ساله ستاره بزرگ‌تری برای میلان در لیگ قهرمانان اروپا بود.

8- دیدیه دروگبا (چلسی)

دروگبا، این اسطوره بی‌بدیل فوتبال قاره سیاه در سال 2012 نقش عمده‌ای در قهرمانی چلسی در لیگ قهرمانان اروپا ایفا کرد، این در حالی است که او سی و چهار ساله شده بود. دروگبا حتی وقتی از چلسی جدا شد و به گالاتاسرای پیوست همچنان یک مهاجم گلزن، خطرناک و موقعیت‌شناس به شمار می‌رفت. یکی از دلایل حذف یوونتوس به دست گالاتاسرای در لیگ قهرمانان فصل گذشته، درخشش همین ستاره سی و پنج ساله بود.

9- آندره آ پیرلو(یوونتوس)

انگار نمی‌توان برای پیرلوی سی و شش ساله خط پایانی تصور کرد. او هر چه سنش بالاتر می‌رود بیشتر به ستاره تاثیرگذارتر و البته محبوب تری تبدیل می‌شود. او در این سن مشتریانی از لالیگا و لیگ برتر انگلیس دارد، اما به یوونتوس وفادار است. پیرلو هر چند در سه سال اخیر سه بار پیاپی با یوونتوس قهرمانی سری آ شده است، اما قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا آرزوی آخر اوست.آیا این ستاره به آخرین آرزویش می‌رسد؟

10- پائولو مالدینی(میلان)

از برترین مدافعان تاریخ فوتبال در میانه‌های دهه چهارم زندگی‌اش در لیگ قهرمانان اروپا بهترین بازی‌های خود را ارائه می‌دهد. او زمانی چهارمین قهرمانی خود در اروپا با میلان را به دست آورد که سی و نه ساله بود.

11- لوتار ماتئوس(بایرن مونیخ)

ماتئوس از برترین بازیکنان تاریخ فوتبال آلمان و اروپاست. این مدافع سابق بایرن مونیخ آخرین بار در سال 1999 میلادی به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسید، همان فینال دراماتیک که بایرن مونیخ 2 بر یک به منچستر باخت و قهرمانی را واگذار کرد.

علی دایی نیز در آن دیدار روی نیمکت ذخیره‌های بایرن مونیخ نشسته بود و فرصت بازی پیدا نکرد. به هر حال ماتئوس بعد از سی و پنج سالگی به ستاره بزرگ‌تری برای بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان تبدیل شده بود.

12- پل اسکولز (منچستریونایتد)

اسکولز ستاره‌ای بود که حتی با خداحافظی از فوتبال هم افت نکرد و از روزهای درخشان خود فاصله نگرفت اما ترجیح داد جای خود را به جوان‌تر‌ها بدهد. او بازیکن پرسابقه‌ای در لیگ قهرمانان است. اسکولز هر چه سنش بالاتر می​رفت در لیگ قهرمانان اروپا چهره تاثیرگذارتری داشت.

13- روبرتو کارلوس(رئال مادرید)

کارلوس تمام شدنی نبود. درخشش‌های او در لیگ قهرمانان اروپا وقتی شروع شد که سی سالگی را تمام کرد و وقتی به اوج رسید که به مرز سی و چهار سالگی رسید. این دفاع چپ تاریخی رئال مادرید بی‌شک از برترین بازیکنان تاریخ لیگ قهرمانان هم به شمار می‌رود.

14- رایان گیگز(منچستریونایتد)

گیگز که اکنون بازنشسته شده است 20 سال پیش برای نخستین بار در لیگ قهرمانان اروپا به میدان رفت. گیگز برای این‌که به بازیکن با تجربه و تاثیر‌گذاری در لیگ قهرمانان تبدیل شود نیاز به زمان داشت. این زمان پس از سی سالگی از راه رسید. گیگز در سی و چهار سالگی به اوج رسید و تا آخرین سالی که بازی کرد برای این تیم نقطه قابل اتکایی در رقابت‌های اروپایی بود.

سایت گل ‌/ مترجم: ‌هیلدا حسینی‌خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها