اعترافات جنجالی جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا گرچه دیرهنگام است و مسلما واشنگتن از طرح آن به دنبال پیشبرد سیاست‌های خود در منطقه است، اما به هر طریق این اظهارات چیزی نیست جز تائید همان موضوعاتی که جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست نسبت به آن هشدار می‌دهد.
کد خبر: ۷۲۴۷۱۰
یک جای خالی بزرگ در اعترافات بایدن

شاید یکی از نکات جالب توجه در اظهارات اخیر بایدن نیز همین باشد که با علم به این‌که چنین اعترافاتی، تائید مواضع جمهوری اسلامی ایران است، اما راهی جز بیان این مطالب پیش پای مقامات آمریکایی نمانده است.

بایدن در اظهاراتی که پنجشنبه گذشته در جمع دانشجویان دانشگاه هاروارد بیان کرد اشاره‌ای به تحولات سوریه و جنگی که هم‌پیمانان منطقه‌ای آمریکا برای سرنگونی حکومت بشار اسد به راه انداخته‌اند، داشت و در قالب این اظهارات، مسائلی را بیان کرد که به مذاق متحدان آمریکا در منطقه خوش نیامده است.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانش به داستان غم‌انگیزی اشاره کرده که از همان ابتدای شکل‌گیری، با واکنش‌های ایران و تلاش‌های دیپلماتیک مقامات کشورمان روبه‌رو شد، اما مقامات آمریکایی در آن زمان هرگز نخواستند مقابل این ماجرا بایستند و با فرض این‌که حمایت از تروریست‌ها باعث سقوط دولت قانونی سوریه می‌شود از آنها حمایت کردند.

نقش سعودی‌ها و ترکیه و امارات در حمایت از تروریست‌های سوریه از جمله بخش‌هایی است که بایدن به آنها اشاره کرده است، اما همان‌طور که چارلز گلس، تحلیلگر روزنامه دیلی‌تلگراف نوشته است ظاهرا بایدن فراموش کرده بگوید تمام این اقدامات با اطلاع سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا صورت گرفته است.

شاید بخشی از عصبانیت کشورهای منطقه چون ترکیه و امارات متحده عربی از اظهارات بایدن نیز ناشی از همین مساله و اطلاع آنها از حمایت‌هایی باشد که تا چندی قبل از سوی آمریکا انجام می‌شده است.

ترکیه و امارات اولین کشورهایی هستند که پس از شوک ناشی از اظهارات معاون رئیس‌جمهور آمریکا، تلاش کرده اند فضای ایجاد شده در افکار عمومی بر ضد خود را کاهش دهند و باید منتظر بود در روزهای آینده شاهد واکنش‌هایی از سوی دیگر متحدان آمریکا در منطقه نیز باشیم.

البته به نظر می‌رسد آمریکا از طرح دیرهنگام این اعترافات نیز به دنبال فشار بر کشورهای عربی و ترکیه برای همراهی بیشتر در ائتلافی است که به عنوان مبارزه با داعش ایجاد کرده است اما هدف کاخ سفید هر چه باشد تغییری در این حقیقت تلخ ایجاد نمی‌کند که آمریکا و متحدانش با رویای سرنگونی اسد دست به ماجراجویی‌ای زدند که مشخص نیست دامنه آن تا کجا و چه زمانی ادامه خواهد یافت.

حسین نیک‌پور - دبیر گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها