نبرد تن‌به‌تن کردها با تروریست‌های داعش

یک زن کرد چند داعشی را از رفتن به بهشت محروم کرد

دولت ترکیه در پی دریافت مجوز از پارلمان این کشور برای دخالت نظامی در خاک سوریه است

شهر کوبانی در محاصره داعش

گروه تروریستی داعش حلقه محاصره شهر کردنشین کوبانی در نزدیکی مرزهای سوریه و ترکیه را تنگ‌تر کرده است.
کد خبر: ۷۲۳۶۰۱

کارشناسان می‌گویند حمله داعش به این شهر می‌تواند یک فاجعه انسانی جدید را به دنبال داشته باشد. این خبر در حالی منتشر می‌شود که داعش در حمله به مقبره سلیمان شاه 20 سرباز ترک را به اسارت در آورده و پارلمان ترکیه قرار است امروز درباره دخالت نظامی این کشور در خاک سوریه تصمیم‌گیری کند.

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری فرانسه، روزگذشته گروه ناظر حقوق بشر در سوریه اعلام کرد تروریست‌های داعش با کوبانی (عین العرب) دومین شهر کردنشین سوریه تنها دو تا سه کیلومتر فاصله دارند.

به گزارش این منبع، گروه ناظر حقوق بشر سوریه که مقرش در انگلیس است، اعلام کرد گروه تروریستی داعش پس از درگیری‌های سنگین با نیروهای کرد، به شهر کوبانی بسیار نزدیک شده و حلقه محاصره این شهر را بشدت تنگ کرده است. شهر کردنشین کوبانی در منطقه مرزی سوریه با ترکیه از دو هفته گذشته تاکنون زیر حملات تروریست‌های داعش قرار داشته است.

در درگیری‌های روز سه‌شنبه نیز 9 مبارز کرد و یک تروریست داعش در این منطقه کشته شدند. حملات اخیر گروه تروریستی داعش علیه این شهر باعث شد تا ده‌ها هزار پناهجو که عمدتا کرد هستند، به خاک ترکیه فرار کنند.

هر چند آمریکا و کشورهای هم‌پیمانش تحت عنوان حمله علیه مواضع داعش، در روزهای گذشته بارها مناطق مختلفی از خاک سوریه را بمباران کردند، اما شواهد حاکی است که این حملات هیچ تاثیری بر توان تروریست‌ها نداشته و آنها همچنان به پیشروی خود ادامه می‌دهند.

شبکه المیادین روز گذشته در خبری اعلام کرد گروه تروریستی داعش در حمله به مقبره سلیمان شاه از اجداد امپراتوران عثمانی در استان حلب که هم‌مرز با ترکیه است، موفق شدند 20 سرباز ترک که وظیفه حفاظت از این مکان باستانی را برعهده داشتند، به گروگان بگیرند. پیشتر رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه حمله به این مقبره را خط قرمز ترکیه اعلام کرده و نسبت به آن هشدار داده بود.

آرامگاه سلیمان شاه هرچند در شهر حلب قرار دارد، اما بخشی از خاک ترکیه در کشور سوریه محسوب می‌شود. سلیمان شاه پدربزرگ عثمان قاضی بنیانگذار سلسله عثمانی در این مقبره دفن شده است. ترکیه می‌گوید براساس توافق منعقد شده با فرانسه در سال 1921، از مقبره سلیمان شاه، جد موسس امپراتوری عثمانی دفاع خواهد کرد. این توافق زمانی منعقد شده که سوریه تحت استعمار فرانسه قرار داشت. پیشتر یک روزنامه نزدیک به دولت ترکیه گزارش داد که حدود هزار نیروی داعش این مقبره را محاصره کرده‌اند و امکان به اسارت گرفتن 36 سرباز ترکیه‌ای که از این مقبره حراست می‌کنند، وجود دارد.

امروز به همین منظور قرار است پارلمان ترکیه درباره عملیات خارجی ارتش در خاک سوریه تشکیل جلسه دهد.

به گزارش ایسنا و به نوشته روزنامه حریت، دولت ترکیه درپی دریافت حکمی از پارلمان به منظور اقدام نظامی خارجی یا باز کردن پایگاه‌هایش به روی سربازان خارجی است. هدف از این کار مقابله با رشد تهدید افراط‌گرایان عنوان شده است.

بولنت آرینچ، سخنگوی دولت و معاون نخست‌وزیر ترکیه، روز سه‌شنبه پس از نشست کابینه گفت: این درخواستی که می‌خواهیم برای تائید به پارلمان بفرستیم، بسیار جامع است و برای مقابله با تهدیدهای امروز و فردا خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این درخواست شامل اعزام نیرو به کشورهای خارجی برای ایجاد منطقه حائل یا استقرار نیروهای خارجی یا بازگشایی پایگاه‌های ارتش ترکیه برای سربازان خارجی می‌شود یا خیر، گفت: اجازه بدهید من یک گزینه دیگر اضافه کنم. تمام گزینه‌های بالا. این درخواست شامل تمام موارد سوال شده، می‌شود.

ترکیه در نظر دارد تا یک منطقه حائل را برای حفاظت از آوارگان سوری در خاک سوریه ایجاد کند. همچنین ترکیه از اعضای ائتلاف تحت رهبری آمریکا درخواست کرده است تا یک منطقه پرواز ممنوع بر فراز حریم هوایی سوریه ایجاد کنند. تاکنون طرف‌های خارجی با این درخواست‌های ترکیه موافقت نکرده‌اند اما حمله داعش به شهر کوبانی و مقبره سلیمان‌شاه زمینه را برای دخالت‌های بیشتر ترکیه در تحولات سوریه فراهم می‌کند. این امر می‌تواند به تقویت همکاری‌های این کشور با نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا نیز منجر شود. در خبر دیگری اعلام شد روز گذشته بر اثر انفجاری انتحاری در یکی از مناطق شهر حمص، 22 نفر از جمله 10 دانش​آموز کشته شدند.

تحولات عراق

شبکه تلویزیونی المیادین روز گذشته در خبری فوری اعلام کرد در حمله انتحاری به یک مرکز ایست بازرسی پلیس عراق در جنوب بغداد سه نیروی پلیس و پنج غیرنظامی به شهادت رسیدند و 20 نفر دیگر زخمی شدند.

در خبری دیگر اعلام شد نیروهای پیشمرگه کرد و عشایر عراق توانستند بعد از چند روز درگیری کنترل گذرگاه راهبردی ربیعه در مرز مشترک عراق و سوریه را از گروه تروریستی داعش پس بگیرند. این گذرگاه مهم‌ترین منطقه تردد نیرو و تجهیزات گروه تروریستی داعش بین عراق و سوریه است.

در یک خبر دیگر اعلام شد تروریست‌های داعش به «بلد» تنها شهر شیعه‌نشین استان صلاح‌الدین در حدود صد کیلومتری شمال بغداد حمله کرده‌اند. بلد بر سر راه بغداد به سامرا قرار دارد. صبح دیروز نیز گروه تروریستی داعش با حمله شیمیایی به منطقه بنی‌سعد در جنوب استان صلاح‌الدین، جنایت تازه‌ای مرتکب شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، بر اثر این حمله شیمیایی که با گاز کلر صورت گرفت. ده‌ها نفر مسموم و دچار حالت خفگی شدند.

به گزارش العالم، یکی از فرماندهان نظامی منطقه گفته است: این حمله ساعت 2 بامداد روی داد، ابتدا ابرسیاهی از نزدیکی منطقه المزاریع هم مرز با عشیره بنی‌سعد برخاست، سپس بسیاری از سربازان دچار حالت خفگی شدند و برخی خون بالا آوردند و برخی دیگر خون دماغ شدند و این، علاوه بر احساس خفگی بود. بیش از 20 مورد خفگی و مسمومیت حاد میان مردم منطقه و نیروهای داوطلب مشاهده شده است. منابع نظامی گفتند، استفاده گروه تروریستی داعش از گاز کلر در حملات اخیر، بیانگر ناتوانی‌اش از تحقق اهداف خطرناک خود است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها