همزمان با هفته دفاع مقدس، نمایشگاهی مجازی از اسناد محرمانه جنگ ایران و عراق به همت کتابخانه ملی به نمایش گذاشته شده است. در این نمایشگاه 22 برگ سند جالب توجه دیده می‌شود.
کد خبر: ۷۲۱۸۷۳

در این نمایشگاه اسناد قابل توجه، ندیده شده و یا کمتر دیده شده به معرض نمایش گذاشته شده است. از جمله می‌توان به سند افزایش توان رزمی پایگاه‌های سوم و چهارم شکاری نیروی هوایی، برای مقابله با تحرکات پایگاه‌های هوایی شعیبه و کوت عراق و درخواست اطلاع از آخرین تغییرات نیروهای عراقی و ابلاغ تعیین وضع آمادگی مناسب به تاریخ سند 4 خرداد 1359 اشاره کرد. سند دیگر مربوط است به استقرار نیروهای عراقی در مناطق مرزی خرمشهر و پرواز هلی‌کوپترهای آنها بر فراز مناطق یادشده و دستور برقراری تماس با مرزبانی عراق و پیگیری موضوع به تاریخ سند نهم خرداد 1358.

سند دیگر این نمایشگاه اطلاعیه ستاد مشترک ارتش درباره عملیات موفقیت‌آمیز نیروی هوایی در داخل خاک عراق و لشکر 92 زرهی در مناطق عملیاتی خرمشهر و شلمچه به تاریخ سند یکم مهر 1359 است. در سند دیگر این نمایشگاه مجازی استفاده نیروهای عراقی از گلوله شیمیایی برای حمله به قرارگاه گروهان ژ ـ مهران در شهرک اسلامیه در تاریخ سند هجدهم اسفند 1362 قابل مشاهده است. سند دیگر مربوط به فروش 200 میلیون دلاری اسلحه و موشک توسط فرانسه به عراق در تاریخ سند سیزدهم دیماه 1361 است. سند بعدی مربوط به حضور نیروهای آمریکایی در محل استقرار تانک و بالگردهای عراقی در روبه‌روی هدان و تشکیل جلسه در کانی‌دانیل برای حمله به تأسیسات ایران است که تاریخ سند پانزدهم اردیبهشت 1359 است.

یکی از جالب‌ترین اسناد به گزارش محمد جهان‌آرا فرمانده سپاه خرمشهر از مقاومت‌ها، رشادت‌ها و جانفشانی‌های نیروهای سپاه پاسداران و میزان خسارت وارد آمده بر متجاوزان عراقی مربوط به تاریخ بیست و یکم شهریور 1359 می‌شود.

علاقه مندان می‌توانند در این نمایشگاه مجازی که در پایگاه اینترنتی کتابخانه ملی قابل بازدیداست. اسناد دیگری همچون گزارشی درباره ساخت پایگاه هوایی در نزدیکی بصره و تحرکات و آماده‌باش ارتش عراق در مناطق مختلف تاریخ سی و یکم فروردین 1359، گزارش فرمانده سپاه خرمشهر مبنی بر پیشروی نیروهای عراقی و احتمال سقوط آن شهر و اقدامات انجام شده به تاریخ تاریخ چهارم مهرماه 1359 را ببینند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها