یک متخصص تغذیه درباره افزودنی‌ها و نگهدارنده‌هایی مانند نیتریت و نیترات که به مواد غذایی مانند سوسیس، کالباس‌ و ماهی دودی برای تثبیت رنگ و جلوگیری از فساد اضافه می‌شود، گفت: این مواد بالقوه سرطان‌زا و محرک است و موجب تشدید استرس می‌شود.​ دکتر مینو فروزانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که در سنین بالای 40 سال کاهش متابولیسم (سوخت و ساز) بدن، فرد را برای استرس آماد‌ه‌تر می‌کند، افزود: در این شرایط هورمون‌هایی ترشح می‌شود که اشتها را زیاد و چربی را ذخیره می‌کند.
کد خبر: ۷۲۱۰۲۰

وی با تاکید بر اهمیت کاهش مواد غذایی‌ استرس‌زا از برنامه غذایی روزانه ادامه داد: کافئین ماده‌ای محرک است که در قهوه، چای، کولاها، شکلات و برخی داروها وجود دارد. مصرف زیاد مواد غذایی حاوی کافئین علائم ​ استرس را تشدید می کند ​. مواد محرک نیز ترشح اسید معده و هورمون‌های تیروئیدی را بیشتر می‌کنند. این مساله ضمن ایجاد اضطراب، فعالیت کلیه‌ها را نیز افزایش می‌دهد و دفع ادرار را بیشتر می‌کند.

وی با بیان این که از عوامل محرک دیگر نوشیدنی‌های گازدار است، تاکید کرد: اسید فسفریک موجود در این نوشابه‌ها در رقابت با اسید هیدروکلریک معده عملکرد صحیح معده را تحت تاثیر قرار می‌دهند. هنگامی که معده ناکارآمد می‌شود، غذای مصرفی به صورت گوارش نیافته باقی می‌ماند و سبب سوء‌هاضمه و نفخ می‌شود که این موضوع در ایجاد حس و حال ناخوشایند بسیار موثر است.

مصرف بیش از حد برنج شکمتان را بزرگ می‌کند

یک متخصص تغذیه نسبت به مصرف بیش از اندازه برنج هشدار داد و گفت: شکم‌های بزرگی که گاهی مانع کار کردن افراد می‌شود، حاصل مصرف زیاد برنج است.

مرتضی صفوی در گفت‌وگو با فارس افزود: مصرف زیاد گندم، جو و سیب‌زمینی نیز موجب بزرگ شدن شکم می‌شود.

برلیانت بزرگمهر، مشاور تغذیه نیز برنج را فاقد هر گونه ویتامین و پروتئین بجز ویتامین B عنوان کرد و ادامه داد: برنج منبع غنی خانواده ویتامین​B است، اما بیشتر این ویتامین در سبوس برنج قرار دارد که متأسفانه دور ریخته می‌شود. بعضی از خانواده‌های ایرانی عادت به آبکش کردن برنج دارند که این عادت موجب می‌شود برنج ویتامین‌های خود را از دست بدهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها