دقایقی در استودیوی برنامه رادیویی «کوچه سلامت پلاک 102»

یک اتفاق 90 دقیقه‌ای

گروه اجتماعی شبکه رادیویی سلامت، ساعت 10 و 30 دقیقه روزهای جمعه هر هفته برنامه‌ای را با نام «کوچه سلامت پلاک 102» به مدت 90 دقیقه روی آنتن می‌برد؛ برنامه‌ای که با بخش‌های متنوع، شاد و مفرح در مدت زمان پخش خود توانسته شنونده‌های زیادی را با خود همراه کند.
کد خبر: ۷۱۹۰۹۱

***

در یک صبح تابستانی راهی ساختمان نهم دی صدا و سیما می‌شوم چند دقیقه‌ای تا شروع برنامه نمانده است، به همین دلیل عوامل برنامه با وسواس و جدیت خاصی مشغول هماهنگی با بهرام رحمانی، تهیه‌کننده برنامه هستند. اینجا استودیو رادیو سلامت، محل پخش برنامه کوچه سلامت پلاک 102 است. عقربه‌های ساعت روی10 و 30 دقیقه ایستاده‌اند و این شروع یکی دیگر از برنامه‌های کوچه سلامت پلاک 102 را نشان می‌دهد. محمد مطلب، پس از سلام و احوالپرسی برنامه را با یاد و نام خدا آغاز و سپس مجری دیگر برنامه مصطفی مصطفوی، با انرژی و هیجان صبحگاهی برنامه را ادامه می‌دهد: «وقتی خورشید در آسمان جلوه‌گری می‌کند، وقتی آرام و بی‌دریغ به تمام هستی رنگ و لعاب زندگی می‌دهد، وقتی از شروع روز چند ساعتی می‌گذرد و در کوچه و خیابان صدای زندگی می‌پیچد، درست همین موقع است که می‌گوییم حیف است شما را مهمان حال و هوای کوچه صفا و صمیمت نکنیم و عابر کوچه نباشید، همان کوچه آشنایی خودمان کوچه سلامت پلاک 102. روزی که ما مهمان برنامه هستیم، موضوع برنامه فرهنگ استفاده صحیح و صرفه‌جویی است. مجری برنامه از همان ابتدا با اعلام شماره پیامک برنامه، شنونده‌ها را دعوت به مشارکت در بحث امروز می‌کند. هنوز دقایقی از شروع برنامه نگذشته است که شنونده‌ها با برنامه تماس می‌گیرند و نظرشان را درباره موضوع و سوال برنامه مبنی بر این که «به نظر شما ترویج فرهنگ صرفه‌جویی چقدر می‌تواند در پیشرفت اقتصادی کشور موثر است؟» مطرح می‌کنند. حالا 15 دقیقه از پخش برنامه گذشته است و با تائید تهیه‌کننده برنامه، جواد انصافی و امیر پارسی (عبدلی و استاد معروف) به اجرای زنده نمایش خود می‌پردازند.

***

برنامه با صحبت‌های مهمان تلفنی ادامه می‌یابد. کارشناس حوزه ‌مربوط با بررسی و تحلیل موضوع برنامه «فرهنگ صرفه‌جویی» شنونده‌ها خود همراه می‌کند. در فرصتی که دست می‌دهد به سراغ فیروزه آدابی، سردبیر و نویسنده برنامه می‌روم و از او می‌پرسم ایده کوچه سلامت پلاک 102 که روایتگر یک کوچه کوچک با محوریت بهداشت است، چگونه شکل گرفت؟ او می‌گوید: «مخاطبان این برنامه با گذراندن اوقاتی خوش و شاد در یک روز تعطیل، اطلاعات مفیدی در حوزه سلامت به دست می‌آورند؛ چراکه در این برنامه به بخش‌هایی چون دکه سلامت، کوچه فرعی و مطب آقای دکتر سر می‌زنند، در این بخش‌ها، خاطره‌گویی و گزارش وجود دارد تا در نهایت بعد از رسیدن به بخش پلاک 102، به آنها خوشامد، گفته می‌شود. البته در این برنامه، بخش‌های شاد، موزیکال، طنز و نمایش هم وجود دارد تا مخاطبان بتوانند دانش و آگاهی خود را نسبت به سلامت اجتماعی‌شان افزایش دهند.»

بخش‌های کوتاه، با پرهیز از برنامه گفت‌وگومحور، شاخص اصلی برنامه است. موزیک‌‌های متنوع، پرسش پیامکی و صحبت‌های کارشناسانه از دیگر نکات مهم در جذب مخاطبان است. تلاش کوچه سلامت پلاک‌102 این است که شنونده را بیشتر به فکر کردن در مورد ابعاد سلامت اجتماعی وادار کند که در این امر، جملات منسجم و کارشناسانه استادان دانشگاه به عوامل برنامه‌ساز خیلی کمک می‌کند.

آدابی در ادامه می‌گوید: «ممکن است شما در اتوبوس یا مغازه برنامه‌ای را گوش دهید که اگر نویسندگی برنامه، ساده و قابل درک باشد، شما براحتی مطلب را دریافت می‌کنید در غیر این صورت دیگر آن را گوش نخواهید داد. بنابراین نویسنده باید علاوه بر مطالعه، قلم روان داشته باشد و مخاطب و سیاست‌های شبکه را بداند. ما نیز در این برنامه تلاش داریم باورهای غلط مردم در حوزه سلامت را اصلاح کنیم.»

***

پس از پایان برنامه به سراغ مصطفی مصطفوی، گوینده جوان رادیو سلامت می‌روم و از او می‌پرسم به نظر شما برنامه کوچه سلامت پلاک 102 با توجه به اهدافی که در شکل‌گیری آن داشته، توانسته ذائقه مخاطب را تغییر دهد که او در پاسخ می‌گوید: «این برنامه دارای فضای مفرح و شادی است، گرچه در کنار آن به محتوای برنامه نیز اهتمام جدی می‌شود. دغدغه عوامل برنامه، ارائه یک برنامه شایسته است و موضوعات اجتماعی پرداخته شده در برنامه اغلب مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها