خرید توافقی برنج، دست دلالان را کوتاه کرد

خرید توافقی برنج از کشاورزان شمال کشور که از سه روز پیش آغاز شده است، افزون بر این‌که با استقبال شالیکاران همراه بود، موجب کوتاه شدن دست دلالان از بازار نیز شده است.
کد خبر: ۷۱۸۷۶۶
خرید توافقی برنج، دست دلالان را کوتاه کرد

به گزارش ایرنا،پس از رایزنی‌های مختلف و بررسی‌های کارشناسی از سوی استاندار مازندران، کارشناسان اقتصادی و کشاورزی و حمایت وزارت جهاد کشاورزی، سرانجام دولت با پیشنهاد قیمت و خرید توافقی انواع برنج محلی دراستان‌های شمالی موافقت کرد.

در پی این توافق، 13 اتحادیه شرکت تعاونی روستایی مازندران در شهرهای مختلف استان از سه روز گذشته به خرید برنج کشاورزان به صورت مستقیم و بدون واسطه اقدام کرده‌اند. این طرح علاوه بر این‌که مورد استقبال شالیکاران قرار گرفته، سبب رونق عرضه و تقاضای این محصول استراتژیک نیز شده است.براین اساس قیمت توافقی خرید برنج بر پایه زیر 10 درصد شکستگی است و برنج طارم هاشمی به ازای هر کیلوگرم 6100 تومان قیمت‌گذاری شده است.

قیمت خرید توافقی برنج «طارم محلی» و «علی کاظمی» به ترتیب هرکیلوگرم 5500 و 5250 تومان و برنج‌های ارقام پر محصول «خزر» و «فجر» 3550 تومان، «شیرودی» و «کشوری» 3400 تومان، «گلسار» و «بازرگانی» 2900 تومان و «ندا» و «نعمت» نیز 2850 تومان است.

از آنجا که امسال 70 درصد برداشت شالی برنج مازندران به صورت مکانیزه انجام شده ، به یکباره تمامی شالیکوبی‌های استان مملو از برنج آماده فروش شده است که به همین دلیل قیمت برنج کاهش یافت و این مساله انتقاد شالیکاران و مسئولان استانی و محلی را درپی داشت.

کریم داداشی یکی از شالیکاران بابلی که حدود 1300 کیلو گرم محصول «برنج طارم هاشمی» را به شرکت تعاونی روستایی تحویل داده است، در این باره گفت: با اعلام قیمت و خرید توافقی انواع برنج، علاوه بر این‌که کف قیمت بازار مشخص شد، دست واسطه‌ها در نوسانات قیمت نیز کوتاه شده است.وی افزود: برنج درجه یک طارم هاشمی را دلالان حدود 5700 تومان خریداری می‌کردند که این نرخ کمتر از قیمت سال قبل بود.وی با بیان این‌که اعلام قیمت و خرید توافقی برنج‌های ارقام کم محصول دیر اعلام شده است، اظهارکرد: هر چند قیمت اعلام شده دولت به نسبت هزینه‌های تولید و تورم اندک است، ولی سبب می‌شود نرخ پیشنهادی تجار زیر قیمت اعلام شده نباشد.

عزیزالله شهیدی‌فر، معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با ابراز رضایت کشاورزان از اقدام دولت در اعلام قیمت و خرید برنج، گفت: بازار برنج با این اقدام بموقع تا حدودی رونق گرفته است.

وی با بیان این‌که شالیکاران به‌صورت مستقیم محصول خود را به شرکت تعاونی روستایی تحویل بدهند، ادامه داد: محدودیتی در خرید وجود ندارد.

وی یکی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی را تنظیم بازار و حمایت از تولید کنندگان دانست و بیان کرد: دخالت دولت در تعیین قیمت و خرید، سبب شد علاوه بر این‌که بازار رونق بگیرد، دست واسطه‌ها نیز کوتاه شود.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران یکی از عمده مشکلات کشاورزان را فروش محصول دانست و بیان کرد: از آنجا که وظایف تنظیم بازار از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت جهاد کشاورزی محول شده است، هماهنگی در نیاز واردات و صادرات محصولات کشاورزی بدرستی صورت خواهد گرفت.داریوش آقاپور،‌ معاون فنی و بازرگانی تعاون روستایی مازندران نیز با اشاره به استقبال کشاورزان از قیمت توافقی و تحویل محصولشان به مراکز خرید، گفت: تاکنون 620 تن انواع برنج خریده شده است.وی با بیان این‌که شالیکاران با رغبت و علاقه محصولشان را تحویل اتحادیه شرکت‌های تعاونی روستایی شهرستان‌های استان مازندران می‌دهند، افزود: برنج‌ها از حدود 8 تا 13 درصد شکستگی خریده می‌شود.وی کیفیت برنج‌های تحویلی را مطلوب ارزیابی کرد و خطاب به کشاورزان گفت: اگر بازار کمتر از قیمت اعلام شده محصول برنج را خریداری می‌کند، کشاورزان برنج خود را مستقیم به شرکت‌های تعاونی شهرستان‌های محل سکونت خود تحویل دهند.

جلوگیری از واردات برنج خارجی

محمدعلی نجفی، استاندار گیلان نیز در این باره گفت: شرکت بازرگانی دولتی نیز برای ساماندهی بازار معاملات این محصول از عرضه برنج وارداتی در بازار جلوگیری خواهد کرد.وی افزود: این قیمت توافقی بین کشاورزان و تعاون روستایی، قیمت پایه محسوب می‌شود و کشاورز مختار است محصولش را در صورت وجود خریدار به نرخ بالاتر در بازار بفروشد.استاندار گیلان تاکید کرد اگر کشاورز نتواند برای محصول برنج خود از نوع هاشمی مشتری بالاتر از نرخ 6100 تومان در کیلو گرم پیدا کند، آن وقت تعاون روستایی خریدار محصولش خواهد بود.

نجفی با اشاره به این که با اعلام قیمت توافقی رونق در بازار معاملات برنج رخ خواهد داد، گفت: بر مبنای حداقل قیمت تضمین شده برای خرید از سوی دولت، برنجکاران تشویق خواهند شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها