خوشبینی متعادل را بیاموزید

زندگی در حالت احساس درماندگی شروع می‌شود، وقتی کودک گریه می‌کند مادرش سراغ او می‌آید، گریه کودک واکنش و بازتابی از درد و ناراحتی اوست.
کد خبر: ۷۱۶۲۲۴

او برای گریه کردن یا نکردن خود امکان انتخاب ندارد. در سال‌های پایانی عمر هم انسان احساس ناتوانی می‌کند، ممکن است توانایی راه رفتن را از دست بدهد یا نتواند ادرار یا مدفوع خود را کنترل کند یا دچار ناتوانی‌های دیگر شود. دوران طولانی حد فاصل نوزادی و سال‌های آخر عمر فرآیندی است که از احساس درماندگی خارج می‌شویم و به اختیار می‌رسیم، اختیار شخصی به این معناست که می‌توانیم داوطلبانه اوضاع را تغییر دهیم و این نقطه مقابل احساس درماندگی است. بسیاری از امور زندگی از اختیار ما خارجند اما می‌توانیم بسیاری از شرایط (مانند بدبینی‌) را در زندگی‌مان تغییر دهیم و از آن نیز سود ببریم. البته ناگفته نماند اگر بدبینی متعادل و خردمندانه باشد فواید خاص خود را دارد، در غیر این‌صورت فقط برای شخص آسیب‌رسان است. بد نیست برخی از مضرات بدبینی را بدانید:

* بدبینی افسردگی را افزایش می‌دهد.

* بدبینی سبب افزایش نگرانی، دلخوری و تشویش می‌شود.

* بدبینی بیماری‌های جسمانی را افزایش می‌دهد.

* بدبینی ناکامی و عدم موفقیت را به همراه دارد.

* بدبین‌ها در تلاش برای رسیدن به موقعیت‌های شغلی بالاتر نیز اغلب با شکست مواجه می‌شوند.

* بدبین‌ها حتی وقتی امکان موفقیت هم وجود دارد بیشتر با ناکامی روبه‌رو می‌شوند.

* بدبین‌ها با چالش‌های زندگی برخورد موثر نمی‌کنند.

صد‌ها بررسی نشان می‌دهد که بدبین‌ها سریع‌تر تسلیم و بیشتر افسرده می‌شوند. خوشبین‌ها اغلب از سلامت بیشتری برخوردارند، بهتر پیر می‌شوند، کمتر بیمار شده و از عمر طولانی‌تری هم برخوردارند. آنان در مدرسه و دانشگاه جزو بهترین‌ها هستند و راحت‌تر از بدبین‌ها هم برای تصدی مشاغل مختلف انتخاب می‌شوند. در واقع زندگی برای افراد خوشبین و برای کسانی که در بدبینی دائم سر می‌برند ناملایمات و مشکلات مشابهی ایجاد می‌کند اما خوشبین‌ها با ناملایمات برخورد بهتری دارند. افراد بدبین حتی زمانی که اوضاع بر وفق مراد است باز هم به فاجعه می‌اندیشند. با تمام این اوصاف می‌توان از بدبینی فاصله گرفت. ا

فراد بدبین می‌توانند مهارت خوشبینی (البته خوشبینی متعادل) را بیاموزند و برای همیشه کیفیت زندگی خود را بهتر کنند. دست کشیدن از بدبینی و خوشبین‌تر شدن ممکن است در نظر بعضی از شما مطلوب نباشد، شاید تصویری که از خوشبین‌ها دارید این باشد که آنان زیادی لاف می‌زنند و گزاف می‌گویند. تبدیل شدن به فردی با خوشبینی متعادل به معنای خودخواه‌تر شدن و ابراز وجود و تحمیل نظرات خود به دیگران نیست، بلکه هدف فراگرفتن مهارت‌هایی است که وقتی با شکست شخصی مواجه شدید بتوانید با خود بهتر حرف بزنید، بیاموزید که در برخورد با ناملایمات، موانع و ناکامی‌ها موضع بهتری داشته باشید.

در واقع هدف این است که تسلط بیشتری بر اندیشه‌های خود داشته باشید. شما می‌توانید با دید بازتری با بدبیاری‌های خود روبه‌رو شوید و مجبور هم نیستید خوشبینی کورکورانه را بپذیرید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها