تیم ملی شمشیربازی آماده است تا پس از سال‌ها تاریخ جدیدی برای این رشته در بازی‌های آسیایی رقم بزند

شمشیرها برای مدال اینچئون تیز شد

شمشیربازی ایران پس از انقلاب در حالی در بازی‌های آسیایی حضور یافته که تنها در دو دوره این بازی‌ها موفق شده روی سکو برود.
کد خبر: ۷۱۶۲۲۰

مدال برنز تیمی اسلحه سابر در بازی‌های 1998 بانکوک تایلند، برنز علی یعقوبیان در اسلحه اپه و عنوان سومی تیم اپه در بازی‌های 2006 دوحه قطر بهترین افتخارات شمشیربازان کشورمان در مهم‌ترین رویداد ورزشی قاره کهن بوده است. اگر چه بهترین عنوان تیم‌های ملی شمشیربازی ایران در بازی‌های آسیایی به مسابقات سال 1974 تهران با 16 مدال طلا، 3 نقره و 7 برنز (قهرمانی ایران در مجموع سه اسلحه سابر، اپه و فلوره) برمی‌گردد، اما گفته می‌شود نسل جدید شمشیربازی ایران آماده شده تا بعد از سال‌ها تاریخ جدیدی برای این رشته در این میدان مهم رقم بزند.

آکادمی ملی المپیک؛ کمپ تمرینی تیم‌های ملی، سالن شمشیربازی. از در که وارد می‌شوی صدای چکاچک شمشیرها گوش را پر می‌کند. شمشیرهایی که نابغه‌های ایرانی برای بازی‌های آسیایی تیز کرده‌اند. پیمان فخری در پیست مشغول تمرین دادن شاگردانش است. پرافتخارترین شمشیرباز ایران که بعد از خداحافظی از ورزش قهرمانی، سرمربی تیم ملی سابر شده است.

آن طرف تر در گوشه سالن اوکراینی‌ها روی زمین نشسته‌اند؛ مدعیان صاحب‌نام اروپایی که به تهران آمده‌اند تا پیش از سفر ملی‌پوشان کشورمان به اینچئون با آنها اردوی مشترک داشته باشند. آخرین دقایق تمرین نوبت صبح است که فرزاد باهرارسباران، جوان ترین عضو تیم ملی اسلحه سابر با حریف خارجی خود مسابقه می‌دهد. ملی‌پوشی که 20 سال بیشتر ندارد اما بازی‌های خوبش در رقابت‌های جهانی او را به یک ستاره در تیم تبدیل کرده. فرزاد 15 بر 14 سابریست اوکراینی را شکست می‌دهد و تمرین تمام می‌شود.

سر صحبت با فخری و شاگردانش باز می‌شود. بچه‌ها بعد از تمرین آن قدر پرشور و باانگیزه هستند که انگار نه انگار سخت‌ترین و پراسترس‌ترین روزها را پشت می‌گذارند. همه‌شان امیدوارند که در بازی‌های آسیایی 2014 حتما مدال می‌گیرند. طوری که شانس مدال‌آوری خود را هم در مسابقات تیمی بینند هم انفرادی.

با هر کدام که حرف می‌زنی از سرمربی‌شان می‌گویند: «اگر آقا پیمان نبود الان به اینجا نمی‌رسیدیم. تیمی ساخته که در آسیا و جهان شناخته شده است. اردوهایمان تا الان حرف نداشته.»

علی پاکدامن، از همه مطمئن‌تر حرف می‌زند. علی 23 سال دارد و دو ماه پیش در مسابقات قهرمانی آسیا در کره‌جنوبی، مقابل صدها تماشاچی کره‌ای که حرف اول شمشیربازی در آسیا و جهان را می‌زنند، به مدال برنز دست یافت. او که اولین حضورش را در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی قاره کهن تجربه می‌کند، کار سخت‌تری دارد. هم باید در مسابقات تیمی بازی کند هم انفرادی. «ما از نظر بدنی و تکنیکی چیزی کم نداریم. همه کار کرده ایم برای این که در بازی‌های آسیایی مدال بگیریم. بستگی به این دارد که روزمان باشد یا نه. خدا کند روزمان باشد. با این که میزبانی این بازی‌ها بی‌تاثیر نیست، اما کره‌ای‌ها هم برای ما غریب نیستند. ما پارسال با این تیم در فینال مسابقات قهرمانی آسیا بازی کردیم و با شکست از آنها نایب قهرمان شدیم. خود من در مسابقات امسال قهرمانی آسیا توانستم قهرمان جهان این تیم را شکست بدهم. به هر حال هر دو طرف با بازی هم آشنا هستند و خود این موضوع کار را برای ما قدری راحت‌تر می‌کند.»

مجتبی عابدینی، اولین شمشیربازی المپیکی ایران پس از انقلاب تنها ملی‌پوشی است که در تیم ملی سابر از سه‌بازیکن دیگر تجربه بیشتری دارد. او برای سومین بار است که در بازی‌های آسیایی شرکت می‌کند و در کنار پاکدامن در مسابقات انفرادی نیز شرکت می‌کند. «هر طور شده باید در این بازی‌های مدال بگیرم. شاید چهار سال بعد دیگر فرصتی نباشد. ما اگر در انفرادی خوب بازی کنیم در مرحله تیمی به قرعه‌های راحت‌تری می‌خوریم و کارمان آسان می‌شود و مدال تیمی‌مان هم قطعی است.»

محمد رهبری دیگر شمشیرباز این تیم است. او می‌گوید: «همان طور که چین، قهرمان المپیک را در کشورش شکست دادیم، می‌توانیم کره‌ای‌ها را هم در کشور خودشان ببریم. ما می‌رویم که مدال طلا بگیریم. تا الان نقره و برنز تیمی آسیا را گرفتیم، فقط طلا را کم داریم.»

فرزاد باهر، جوان‌ترین سابریست تیم ملی اما از اردوی مفیدی که با اوکراینی‌ها داشتند، می‌گوید: «آمدن سابریست‌های اوکراینی به تهران خیلی برایمان خوب بود. فکر می‌کنم این بهترین اردوی ما در این چند ماه اخیر بود. شمشیربازهای اوکراینی در اسلحه سابر در دنیا یکی از قدرت هاست، طوری که سال گذشته نایب قهرمان جهان شدند. ما تا چهار سال پیش وقتی با آنها بازی می‌کردیم با اختلاف به این تیم می‌باختیم ولی الان به جایی رسیدیم که آنها را در تمرینات شکست می‌دهیم. مطمئنم با این شرایطی که داریم رسیدنمان به فینال بازی‌های آسیایی صد در صد است.»

تمرین تمام شده و ملی‌پوشان یکی یکی می‌روند. حالا نوبت پیمان فخری، سرمربی تیم ملی سابر است که از وضع این بچه‌ها حرف بزند. مربی جوان و موفقی که طی سه سال گذشته هدایت این تیم را به عهده داشته و جایگاه سابر ایران در رده دوم آسیا و دهم جهان تثبیت کرده است.

«15 ماه مداوم است که در اردو هستیم. کاری نبوده که نکرده باشیم. هر طور شده باید در این دوره از بازی‌های آسیایی مدال بگیریم. نباید اتفاق تلخ دوره گذشته بازی‌ها در گوانگجو تکرار شود. با وجود این که تیم جوان و کم‌سن و سالی داریم اما ثابت کردیم که می‌توانیم در اینچئون شگفتی‌ساز باشیم. اگر اتفاق خاصی نیفتاد هم مدال تیمی می‌گیریم هم انفرادی. ما کار نشدنی از این بچه‌ها نمی‌خواهیم. توان این چهار نفر را می‌دانیم و باید مدال بگیریم. وقتی دهم جهان و دوم آسیا می‌شویم باید در این بازی‌ها هم خودمان را ثابت کنیم. خوشبختانه این قدر از لحاظ روانی روی آنها کار کردیم تا معنی مدال گرفتن از این بازی‌ها را درک کنند و به ارزش آن پی ببرند.»

فخری، دبیر فدراسیون شمشیربازی، معتقد است تیم ملی اپه هم شانس این را دارد که بتواند در اینچئون روی سکو برود. محمد رضایی و علی یعقوبیان دو ملی‌پوشان باسابقه این تیم هستند که در دوره پیش بازی‌های آسیایی شرکت داشته‌اند. یعقوبیان سال 2006 در دوحه مدال برنز انفرادی را کسب کرد ضمن این که در بخش تیمی هم به همراه رضایی عنوان سومی این بازی‌ها را از آن خود کردند.

«درست است که در تیم اپه جوانگرایی شده اما شرایط این تیم به واسطه حضور یعقوبیان و رضایی به گونه‌ای است که می‌توانیم شانس کسب مدال را برای تیم اپه نیز متصور شویم.»

او در مورد جای خالی شمشیربازان اسلحه فلوره در بازی‌های آسیایی نیز گفت: «با توجه به این که اوضاع تیم ملی فلوره خوب نیست و نتایج رضایت بخشی در مسابقات اخیر نگرفته نمی‌توانیم این تیم را به اینچئون اعزام کنیم. حامد صیادقنبری، شروین طلوعی و امید زمانی ملی‌پوشان اسبق این اسلحه بودند که بازنشسته شدند. در حال حاضر تیم پوست انداخته و ترکیب نویی دارد.»

سطح بالای شمشیربازی آسیا

فضل‌الله باقرزاده، رئیس فدراسیون شمشیربازی معتقد است تیم ملی سابر باید کار ارزشمندی در بازی‌های آسیایی اینچئون انجام دهد. او می‌گوید: «مسابقات قهرمانی آسیا این رشته در شرایطی برگزار می‌شود که علی پاکدامن و مجتبی عابدینی جزو 16 نفر برتر رقابت‌ها هستند. این در حالی است که بجز نماینده‌های ما 14 نفر دیگر یا قهرمان المپیک هستند یا قهرمان جهان. این آمار نشان می‌دهد که چقدر سطح شمشیربازی آسیا بالاست. مدال گرفتن شمشیربازی در آسیا مانند این است که بتوانی در رشته‌هایی مثل تنیس روی میز، ژیمناستیک و بدمینتون مدال بگیری. اوکراین نایب قهرمان جهان است. وقتی از آنها می‌پرسیم چرا به ایران می‌آیید، می‌گویند برای این که سطح شمشیربازی ایران قوی شده است.»

باقرزاده ادامه می‌دهد: «شرایط درخصوص تیم ملی اپه نیز رضایت بخش است اما نه به اندازه سابر. وقتی ما جزو هشت تیم آسیا باشیم این شانس را داریم که روی سکو برویم. ضمن این که اردوهای این ملی‌پوشان رضایتبخش بوده و ما را به کسب مدال امیدوار کرده است.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها