هشدار درباره شیرخوارهای چاق

داشتن تپل در خانه هنر نیست

ضد قهرمان

همه جذابیت‌های تپل بودن

مهربانند. می‌توانی لپشان را بکشی، شوخند و وقتی هم داستانی را تعریف می‌کنند خودشان زودتر می‌خندند. یواشکی اگر هنگام خوردن کیک یا شکلات نگاهشان کنی کلی ذوق می‌کنی، انگار معنای آنچه را می‌خورند بهتر از هر کس دیگری می‌فهمند. حتی در پوشیدن هم جور دیگری هستند، رسمی‌ترین لباس‌ها بر تن‌شان فانتزی و رویایی می‌نماید.
کد خبر: ۷۱۶۰۵۷
همه جذابیت‌های تپل بودن
خوش‌تیپی و زیبایی در جهان آدم‌های تپل یا همان چاق به کل جور دیگری تعریف می‌شود و باید معیارهای متفاوتی داشته باشد. مساله همین‌جاست؛ تفاوتی که معیارهای یکسان‌ساز اغلب نابودشان می‌کند. با وجود تنوعی که جهان ما هر روز بیشتر به سمتش رفته و اقشار متفاوتی را آن طور که هستند پذیرفته، اما هنوز هم این خطر بیخ گوشمان است که یک نسخه همگانی را برای همه تجویز کنیم و بگوییم ملاک زیبایی این است و غیر از این نیست. در این راه هنرهای اتفاقا کلیشه‌ای (سینمای عامه‌پسند، برنامه‌های تلویزیونی و بازی‌ها و...) که بیشترین تأثیر عمومی را دارند معیارساز بوده‌اند و در بسیاری از موارد ذهن آدم‌ها را عقب و محدود نگه داشته‌اند. چاق‌ها الزاما آنهایی نیستند که تنبل و بی‌تحرکند؛ این یک افسانه است، فقط کافی است به دور و برتان نگاه کنید و ببینید چه تعداد آدم لاغر و قلمی دور و بر شما هست که کاری جز بخور و بخواب ندارد و فقط سوخت و ساز متفاوت و بیماری کم‌اشتهایی ـ که از لذت زندگی به طور وحشتناکی کم می‌کند ـ آنها را مانکن و به اصطلاح خوش‌هیکل کرده است.

مسأله ناراحت‌کننده این است که اختیار ما در دوست داشتن و دوست نداشتن کاملا زیر سوال رفته. دیگر لباس‌هایی که مد می‌شوند برای ما تصمیم می‌گیرند چه بخوریم و چه نخوریم و چه ورزشی را انجام دهیم و چه ورزشی را انجام ندهیم. مد چیز جذابی است، اما باید متوجه بود که ساخته و پرداخته چند شرکت و عده‌ای طراح خلاق است که از میان شاید صدها طراحی و اجرایشان در نمایشگاه‌ها و... کار یکی دوتایش می‌گیرد و تمام شرکت‌های تولیدی را تسخیر می‌کند؛ آدم‌های غیرخلاق تنها خود را به دست مد می‌سپارند و غافل می‌شوند از این‌که هیچ دلیل درستی برای زیبایی لب کلفت، صورت استخوانی، دماغ سربالا و... وجود ندارد. آنها از خود نمی‌پرسند که واقعا ملاک و معیارهای خوش‌تیپی و بدتیپی، خوش‌هیکلی و بدهیکلی را چه کسی تعیین کرده؟

این ملاک‌های به اصطلاح زیبایی، تنها یک سری ارزش‌های قرار‌دادی‌اند که گاه کنترل انسان را در دست می‌گیرند و جیب و جان و اعصابش را به خطر می‌اندازند، اما واقعیت این است که آدم‌ها درعین آراستگی و زیبایی می‌توانند بسیار متفاوت باشند. با شکستن معیارها و خلاقیت خود جور دیگری باشند و همین جور دیگری بودن عامل جذابیت آنها شود. این عامل جذابیت فارغ از معیار، در مورد وزن هم صادق است. واقعیت این است که چاقی اساسا مشکل نیست، چون بسیاری امکان لاغری ندارند و همین که تحرک داشته باشند کافی است.

سهراب شکیب-چمدان(ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها