اختلاف کاخ سفید و کنگره درباره اقدام علیه داعش

رئیس‌جمهور آمریکا در حالی در سخنرانی خود راهبرد گسترش تلاش‌های سیاسی و نظامی برای مقابله با داعش را مطرح کرد که پیش از این در دیدار با رهبران کنگره این کشور عنوان کرد هر چند برای مقابله با داعش با سنا و مجلس نمایندگان مشورت می‌کند، اما برای رو آوردن به گزینه نظامی کاملا مختار است و نیازی به مجوز ندارد.
کد خبر: ۷۱۵۷۸۲

به گزارش مهر و به نقل از آسوشیتدپرس، در این دیدار که سه شنبه شب انجام شد، باراک اوباما اعلام کرد از عملکرد کنگره در این مورد و به طور کلی از هر گونه حرکتی که این پیام را به جهان مخابره کند که آمریکا برای مقابله با داعش متحد است، استقبال می‌کند. کاخ سفید نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس‌‌جمهور ایالات متحده، اختیارات لازم را برای انجام عملیات نظامی داراست.

پیشتر گزارش‌هایی در مورد نیاز به رای و مجوز کنگره برای انجام اقدام علیه داعش در عراق و سوریه از سوی نمایندگان کنگره منتشر شده بود. «میچ مک‌کانل» رهبر اقلیت جمهوریخواه مجلس سنا نیز پیش از نشست مشترک با اوباما گفته بود که رئیس‌‌جمهور برای اقدام در عراق و سوریه به مجوز کنگره نیاز دارد اما با وجود این دو نماینده ارشد از هر دو حزب اصلی دموکرات و جمهوریخواه آمریکا می‌گویند انجام رای‌گیری برای صدور مجوز حمله نظامی نامحتمل است.

سی.ان.ان در مورد اختلافات بوجود آمده در کنگره آمریکا نوشت: در حالی که از یک سو گروهی مایل‌ هستند در این مورد در کنگره رای‌‌گیری شود، اما گروهی دیگر می‌گویند رئیس‌جمهور هم‌اکنون نیز مجوز لازم را برای گسترش عملیات علیه داعش، بر اساس قانونی که بیش از یک دهه پیش برای مبارزه علیه القاعده تصویب شده بود، دارد. رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر اجازه انجام عملیات هوایی علیه داعش را در عراق صادر کرده بود.

همچنین پیش از سخنرانی اوباما، رسانه‌ها به گمانه‌زنی درباره جزئیات طرح او پرداختند و در همین باره آسوشیتدپرس گزارش داد رئیس‌جمهور آمریکا درصدد است از کنگره بخواهد که هرچه سریع‌تر به وی مجوز دهند تا معارضان سوری را مسلح کند.

همچنین روز گذشته جان کری وزیر خارجه آمریکا به عراق سفر کرد تا با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کند. کری قرار است امروز در شهر جده عربستان با وزیران خارجه شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس و با حضور وزرای کشورهای مصر، اردن و عراق دیدار و گفت‌وگو کند.

به گزارش ایرنا، این در حالی است که کارشناسان اقدامات جدید آمریکا را به منظور باز کردن راهی برای مداخله در عراق و سوریه عنوان می‌کنند.

در همین حال به گزارش تسنیم، همزمان با گفت‌وگوی دیروز وزیر خارجه آمریکا با نخست‌وزیر عراق در بغداد، مقتدا صدر تاکید کرد: ما خواستار همکاری عراق با کشورهای همسایه و متحدان هستیم نه با اشغالگران.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها