نامزدهای جمهوری‌خواه در رقابت انتخاباتی برای راه یافتن به مجلس سنا توانستند با کسب ۶ کرسی لازم برای اولین بار از سال ۲۰۰۶ اکثریت این مجلس را در دست بگیرند.
کد خبر: ۷۳۴۹۰۱
جمهوری‌خواهان آمریکا اکثریت سنا را به دست گرفتند

رسانه‌های آمریکایی این خبر را پس از پیروزی «دیوید پرود» بر رقیب دموکرات خود «مایکل نان» در ایالت جورجیا اعلام کردند. پیش از آن «کوری گاردنر»، «شلی مور کاپیتو»، «مایک راوندز»، «تام کاتن» و «استیو داینس» به ترتیب در ایالتهای کلورادو، ویرجینای غربی، داکوتای جنوبی، آرکانزاس و مونتانا بر رقیبان دموکرات خود پیروز شده بودند.

بر اساس گزارش روزنامه یو اس ‌ای تودی، رأی‌دهندگان آمریکایی که درباره اقتصاد کشورشان و هجوم ویروس ابولا در شرایط مبهمی به سر می‌بردند، روز سه‌شنبه مجموعه زیادی از کرسی‌های نماینده‌های دموکرات را تقدیم حزب جمهوری‌خواه کردند تا این حزب، پس از شمارش همه آراء احتمالا بیشترین میزان رأی اکثریت طی دهه اخیر را از آن خود کند.

انتخابات میان دوره‌ای آمریکا برای تعیین بیش از 471 عضو کنگره و 36 فرماندار از بامداد روز سه‌شنبه 13 آبان به وقت محلی در این کشور آغاز شد. به باور تحلیلگران، مجلس نمایندگان همچنان در کنترل اکثریت جمهوریخواه می‌ماند و نگاه‌ها بیشتر بر مجلس سنا متمرکز است.

از یکصد کرسی مجلس سنا در حال حاضر 45 کرسی در اختیار جمهوری‌خواهان بود و آنان در تلاش بودند تا در این انتخابات 6 کرسی دیگر را کسب کنند.

در چندین ایالت آمریکا نیز همزمان فرمانداران و شهردار‌ان انتخاب می‌شوند.

این اولین بار از سال 2006 است که جمهوری‌خواهان کنترل هر دو مجلس نمایندگان و سنا را به دست می‌گیرند.
تمام روسای جمهوری آمریکا پس از رونالد ریگان، در حالی کاخ سفید را ترک کردند که حزب رقیب، اکثریت کرسی‌ها را در کنگره در اختیار داشت. نتیجه انتخابات میان دوره‌ای روز سه شنبه آمریکا که چهار میلیارد دلار هزینه در برداشت هم متفاوت از قبل نبود.

بسیاری از جمهوریخواهان مبارزات انتخاباتی خود را بر حمله به رییس جمهوری و سیاست‌های او نظیر اصلاحات در نظام درمانی کشور استوار بودند. اگرچه اوضاع اقتصادی از سال 2008 به این سو مرتبا بهبود یافته است ولی فضای عمومی کشور بسیار سیال است.

بسیاری از رسانه‌ها تمرکز خود را به بحران‌هایی نظیر ابولا و پیشروی‌های گروه داعش در سوریه و عراق معطوف کرده‌اند، ولی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که افکار عمومی آمریکا از ماه‌ها قبل تصمیم خود را گرفته است.

جمهوریخواهان به صورت موفقیت آمیزی عدم محبوبیت باراک اوباما را به سرمایه خود تبدیل کرده و از این طریق رای دهندگان را به لزوم تغییر در کنگره قانع کرده‌اند.

دموکرات‌ها پیش از این به نسبت 55 به 45، اکثریت سنا را در اختیار داشتند در حالی که مجلس نمایندگان در کنترل جمهوریخواهان بود.

رای گیری روز سه شنبه برای 435 کرسی مجلس نمایندگان است که انتظار می‌رود اکثریت آن در اختیار جمهوریخواهان قرار گیرد. در مجلس سنا نیز رقابت بر سر 36 کرسی بود.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها