دیروز هسته ای ترین روز طی 2 سال عمر پرونده هسته ای تهران بود. آصفی ، سخنگوی وزارت امور خارجه خبرهای تازه ای داشت.
کد خبر: ۷۱۴۳۸

محمدجواد ظریف ، نماینده دایمی ایران در سازمان ملل و عضو ارشد تیم مذاکره کننده به تحلیل وضعیت پرونده هسته ای پرداخت . حسن روحانی ، رئیس پرونده هسته ای و دبیر شورای عالی امنیت ملی از وضعیت پرونده هسته ای به خاتمی گزارش داد. خاتمی در پاسخ به همین نامه عملکرد تیم مذاکره کننده را مثبت ارزیابی کرد ، تهران طی نامه ای به آژانس بین المللی انرژی هسته ای از فک پلمب کارخانه یو.سی.اف اصفهان خبر داد و آخرین روز مهلت اروپا برای ارائه پیشنهاد هسته ای خود از ساعت 17 دیروز شروع می شود و 17 امروز به آخر می رسد.

پایان مهلت اروپا و...

آصفی به خبرنگاران گفت : مهلت اروپا تمام شده و فعالیت کارخانه یو.سی.اف با نظارت آژانس آغاز می شود. اروپا تعلل کرده و جامعه ما هم نمی تواند بیش از این معطل بماند حتی برخی معتقدند این 2-3 ماه آخر را نباید به اروپا مهلت می دادیم . آصفی البته گفت : ما به تعلیق غنی سازی در نطنز همچنان پایبندیم و آماده ادامه مذاکره هستیم . او خبر داد که نامه ایران به آژانس برای شروع به کار یو.سی.اف اصفهان در حضور بازرسان به صورت دورنگار ارسال می شود و نه توسط یکی از دست اندرکاران پرونده هسته ای. آصفی همچنین خبر داد که بسیاری از افراد و کشورهای جهان از جمله کوفی عنان برای میانجی گری درخصوص خودداری ایران از آغاز به کار یو.سی .اف با خرازی صحبت کرده اند.

یو.سی.اف یعنی چه؛

در کارخانه یو.سی.اف اصفهان ، کیک زرد یعنی U3O8 به ترکیبات دیگر یعنی UO2 ، UF4 ، UF6 تبدیل می شود و غنی سازی اورانیم جزو وظایف این کارخانه نیست ، بلکه UF6 به سایت نطنز منتقل می شود که در آنجا از طریق سانتریفیوژ کار غنی سازی انجام شود.

راس ساعت 5

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی دیروز اعلام کرد: اروپایی ها تا امشب وقت دارند پیشنهادهای خود را به ایران ارائه کنند. علی آقامحمدی به رویترز گفت : اگر اتحادیه اروپایی تا پایان مهلتش طرح خود را ارائه نکند ، تبدیل محدود اورانیم را از سر خواهیم گرفت. وی در عین حال افزود: ما به مذاکرات خود با اروپا ادامه خواهیم داد و ایران غنی سازی را از سر نخواهد گرفت.

نامه جدید ایران امروز در آژانس

امروز دومین نامه رسمی تهران به مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای طی هفته اخیر ارسال می شود. در این نامه ایران ، به صراحت فک پلمب تاسیسات یو.سی.اف اصفهان اعلام شده است.

نامه روحانی به خاتمی

دکتر حسن روحانی ، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیروز نامه خود را به رئیس جمهور ، خاتمی منتشر کرد. او در گزارش خود نوشت : گرچه طرح اروپا در حال تدوین نهایی است ولی براساس اظهارات و شواهد چندین موضوع در طرح اروپا پذیرفته شده و قابل ارائه است . وی حمایت کامل از برنامه تولید انرژی هسته ای در ایران شامل تامین نیروگاه از منابع غربی را ازجمله موضوعات فوق الاشاره دانست و با بیان نتایج کار گروه دست اندرکار پرونده هسته ای که مهمترین آن شامل دور کردن تهدید از کشور و نهاد بحران ، مصون نگه داشتن تاسیسات و امکانات موجود ، تبدیل بحران به فرصت ، بود ، محورهای پیشنهاد اروپا را بدین شرح برشمرد.

مسوولیت نقض توافق پاریس اینک به عهده اروپاست

در محافل سیاسی زمان ارائه طرح اروپا اگر از مفهوم و محدوده تعریف شده معمول از تعبیر اوایل آگوست (اوت) که 2 ماه پیش در لندن مورد توافق دو طرف قرار گرفته بود ، خارج نشود ؛ چندان مهم نیست که به جای یکم آگوست که ساعت 17 امروز به وقت تهران تمام می شود ، تا یک هفته دیگر ارائه شود. اما مهم آن است که اروپا در این طرح به درک خود از خواست تهران مبنی بر به رسمیت شناخته شدن حق استفاده صلح آمیز از فعالیت هسته ای ، توجه کرده باشد. معاون امور بین الملل ، سفیر و نماینده دایم ایران در سازمان ملل متحد ، به ایرنا گفت : من معتقدم که اروپایی ها اگر اراده سیاسی داشته باشند ، این توان را دارند که به درک خود از خواسته تهران توجه کنند. پرونده هسته ای ایران از اوت 2003 وقتی 3 وزیر اروپایی طی نامه ای مشترک از ایران خواستند فعالیت هسته ای خود را متوقف کند ، وارد مرحله تازه ای شد. اکتبر همان سال 3 وزیر به تهران آمدند تا پس از مذاکرات متراکم با مقامات تهران ، به توافقی برسند که مبنای آن تعلیق به جای توقف بود.محمد جواد ظریف می گوید: مذاکره همیشه مقدم بر توافق بوده است ، اما این بدان معنا نیست که بعد از توافق ، نیازی به مذاکره نباشد. بعد از توافق هم برای اجرای آن مذاکره ضرورت دارد. این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح می کند: الان نکته ای که وجود دارد ، این است که آیا اروپایی ها حاضرند به تعهداتشان عمل کنند؛ و این به معنای مخدوش بودن توافق نیست . به راستی اگر اروپا مهلت ایران را نادیده بگیرد یا این که طبق نامه 3 وزیر خارجه در اوت سال 2003 یعنی توقف غنی سازی در پیشنهادی که ارائه می کند بازگردد ، ایران چگونه راه باقیمانده پرونده هسته ای را باید بپیماید؛ ظریف که خود عضو اصلی تیم مذاکره کننده ایران است ، می گوید: مبنای توافقنامه پاریس تعلیق در زمانی است که مذاکرات پیشرفت داشته باشند. اگر اروپا به رغم تمام حسن نیت ایران مانع پیشرفت مذاکرات شود و تلاش کند مذاکرات بدون نتیجه صرفا ادامه یابد ، آن وقت مسوولیت نقض توافق پاریس به عهده اروپاست.

اظهارات غیرعادی

سفیر انگلیس در ایران دیروز به بازتاب گفت : ما یک ماه پیش یعنی 26 ژوئن به آقای روحانی اعلام کردیم که پیشنهاد خود را اواخر جولای یا اوایل آگوست ارائه خواهیم کرد. بنابراین فضاسازی های انجام شده در رسانه های ایرانی به عنوان تاخیر چند روزه اروپا در ارائه پیشنهاد ، غیرعادی است و اروپا پیشنهاد خود را در مهلت قانونی تا هفته آینده اعلام خواهد کرد. ریچارد دالتون در حالی چنین اظهارات غیرعادی را بیان می کند که بیش از 2 ماه پیش وقتی اروپا از ایران مهلت خواست ، تهران 3 روز برای تهیه پیشنهاد را برای اروپا کافی می دانست اما اروپا این مهلت را به 2 ماه افزایش داد.

رئیس مجلس: چه با مهلت و چه بی مهلت
بر حق خود پافشاری می کنیم


رئیس مجلس شورای اسلامی درباره موضع ایران درباره پرونده هسته ای گفت : نظر ایران در این باره چه با مهلت ، چه بی مهلت اعلام شده است.
بر حق خود در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای پافشاری می کنیم ، مهم آگاهی اروپایی ها از جهت گیری های اصولی ماست.
دکتر غلامعلی حدادعادل در جمع خبرنگاران افزود: فرقی بین دولت فعلی و بعدی در این باره وجود ندارد. باید پیشنهادات اروپا را بررسی کنیم ؛ پیشنهادی که اصل موضوع را نادیده بگیرد به حل مشکل کمکی نمی کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها