همه دولت‌ها به‌منظور برقراری ارتباط با بدنه اجتماعی حامی خود و نیز ارائه گزارش عملکرد به افکارعمومی و نیز پاسخگویی به برخی شبهات و انتقادات، نیازمند حلقه‌های واسط ارتباطی هستند تا بتوانند عمل به وعده‌های خود را تسهیل کنند.
کد خبر: ۷۱۳۲۰۱
سخنگویی و آفت بدیهی‌گویی!

این حلقه‌های واسط در زنجیره ارتباط دولت و افکار عمومی از یک ‌سو رسانه‌ها هستند و در سوی دیگر تیم رسانه‌ای دولت که وظیفه برقراری ارتباط با نمایندگان افکار عمومی را به‌عهده دارد.

هرچند دولتمردان در دوره‌های مختلف از این‌که رسانه‌ای فراگیر برای ارتباط با شهروندان در اختیار ندارند، گلایه داشته و این گلایه‌ها را گاه با ادبیاتی انتقادی بیان می‌دارند، اما آنچه که کمتر مورد توجه برخی چهره‌های دولتی قرار دارد، سنجش میزان کارآمدی تیم رسانه‌ای دولت و بویژه مواضع چهره‌هایی است که وظیفه سخنگویی بر دوش آنان گذاشته شده است.

هرچند دولت یازدهم به سبب راهبردی که در بازگرداندن آرامش سیاسی به جامعه پیاده کرده، نشان داده است که کمتر علاقه‌مند به طرح موضوعات تنش‌زاست، اما در برخی اوقات این فاصله گرفتن از تنش‌زایی چه در حوزه سیاست‌ داخلی و چه در حوزه سیاست‌ خارجی، تبدیل به نوعی «بدیهی‌گویی» و «ابهام در موضعگیری» شده است که در نشست‌های خبری سخنگوی دولت یا سخنگوی تیم دیپلماسی کاملا نمود دارد.

در نشست‌های خبری افرادی که عنوان «سخنگو» دارند، خبرنگاران با طرح پرسش‌های خود درباره مسائل مختلف امیدوار به گرفتن پاسخی روشن ـ و نه الزاما تنش‌زا ـ بوده و حضور نمایندگان رسانه‌ها در این جلسات برای شنیدن پاسخ‌های بدیهی مانند «اگر ضرورت ایجاد شود، تصمیم اتخاذ می‌شود»، «اگر قطعی شد، اطلاع‌رسانی می‌شود»، «به وقتش اعلام خواهد شد» و... نیست.

همه خبرنگاران می‌دانند تصمیمی که اتخاذ شد، با اعلام رسمی همراه می‌شود یا اگر ضرورت ایجاد کند، سیاستی اخذ می‌شود بنابراین پرسش خبرنگاران معطوف به محقق شدن پیش‌فرض است، اما سخنگویان محترم دولتی در حوزه‌های مختلف شاید به سبب پرهیز از بیان جملاتی که برایشان حاشیه‌ساز شود، از زیر بار «پاسخ» و «موضعگیری» شانه خالی کرده و این‌گونه است که معمولا خبرنگاران از نشست‌های خبری سخنگویان، دست خالی به رسانه‌ها بازگشته و همین امر زمینه نوعی شایعه‌پراکنی و به تبع آن، نارضایتی دولت از رسانه‌ها را فراهم می‌کند.

بی‌شک برگزاری جلسات منظم سخنگوی دولت، سخنگوی وزارت خارجه و مسئولانی از این دست در دولت یازدهم جای قدردانی دارد، اما به‌ نظر می‌رسد دولت باید با تشکیل یا کارآمدسازی اتاق فکر رسانه‌ای خود، سخنگویان را دعوت به موضعگیری رسانه‌ای و اظهارنظر شفاف درباره مسائل روز کرده و با پرهیز از کلی‌گویی، از ظرفیت‌های نشست‌های خبری بهتر استفاده کند.

مصطفی انتظاری هروی - گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها