لیگ برتر انگلیس به عنوان برترین لیگ فوتبال دنیا ستاره‌های زیادی را درون خود می‌بیند. بیشترین دستمزد سالانه به بازیکنان شاغل در این لیگ داده می‌شود و بخش زیادی از نقل و انتقالات پرسر و صدای فوتبال اروپا مربوط به همین لیگ می‌شود.
کد خبر: ۷۱۳۰۳۳
بهترین‌ و بدترین خریدهای لیگ برتر

بسیاری از ستاره‌های بزرگ فوتبال دنیا در لیگ برتر انگلیس اوج گرفته‌اند همانند کریستیانو رونالدو. البته لیگ برتر انگلیس همانقدر که در اوج‌گیری برخی از بازیکنان برتر دنیا نقش داشته، عقبگرد و پسرفت برخی از بازیکنان نامی دیگر را هم رقم زده است چرا که شرایط حاکم بر این لیگ با خصوصیات برخی از ستاره‌های تازه وارد به این لیگ همخوانی نداشته است. در ادامه این مطلب نگاهی اجمالی به مهم‌ترین و به عبارتی بدترین، بهترین و گران‌ترین خریدهای 11 سال اخیر فوتبال انگلیس خواهیم داشت.

فصل 2004ـ2003

بدترین و بهترین خرید: در این سال منچستریونایتد انگلیس بازیکنی را خرید که در سال‌های بعد برترین بازیکن دنیا شد. منچستری‌ها در یکی از بازی‌های پیش از فصل خود مقابل پورتو پرتغال قرار گرفتند و درخشش رونالدوی هجده ساله در ترکیب این تیم، فرگوسن سرمربی اسبق شیاطین سرخ را مجاب کرد تا برای جذب او پیشنهاد بدهد. رونالدوی نوجوان با 12 میلیون و 240 هزار پوند راهی این تیم پرافتخار انگلیسی شد و خیلی زود ستاره اول آنها لقب گرفت تا برترین خرید این فصل از لیگ برتر انگلیس باشد. جالب است بدانید بدترین خرید همان سال باز هم مربوط به منچستریونایتد می‌شود، آنها بازیکنی کامرونی به نام اریک دمبا دمبا را خریدند که اصلا در حد و اندازه‌های منچستریونایتد نبود.

گران‌ترین خرید: دامین داف با 17 میلیون پوند از بلکبرن به چلسی

فصل 2005ـ2004

بدترین و بهترین خرید: روبین فن پرسی، جوان بیست ساله‌ای بود که از فاینورد هلند به آرسنال پیوست تا در جمع توپچی‌های لندن (لقب آرسنال) شاگرد آرسن ونگر فرانسوی شود. فن پرسی نه تنها به ستاره تیم خود که به یکی از برترین بازیکنان لیگ برتر مبدل شد تا بهترین خرید آن فصل از لیگ برتر لقب بگیرد. او فقط با دو میلیون و 750 هزار پوند به آرسنال پیوست اما اکنون در منچستریونایتد یکی از گران‌ترین بازیکنان لیگ برتر است. در مقابل امیل هسکی که با 3.5 میلیون پوند از لیورپول به بیرمنگام رفت بدترین خرید فصل لقب گرفت. او برای بیرمنگام تقریبا هیچ کاری نکرد.

گران‌ترین خرید: وین رونی با 27 میلیون پوند از اورتون به منچستریونایتد

فصل 2006ـ 2005

بهترین و بدترین خرید: کوین دویل در این فصل فقط با 78 هزار پوند از کورک سیتی به ریدینگ پیوست و به عنوان یک بازیکن بسیار ارزان قیمت یکی از برترین‌های فصل شد. این بازیکن ایرلندی 19 گل برای تیمش زد و برترین بازیکن فصل تیمش هم لقب گرفت. آلبرت لوکه نیز بدترین خرید فصل بود. او با مبلغ گزاف 9.5 میلیون پوند از دپورتیو لاکرونا به نیوکاسل پیوست اما نیوکاسل با این خرید انگار تمام پولش را به جوی آب ریخت چرا که لوکه فقط یک گل برای تیمش در آن فصل زد.

گران‌ترین خرید: مایکل اسین با 24میلیون و 400 هزار پوند از لیون به چلسی.

فصل 2007ـ2006

بهترین و بدترین خرید: دیمیتار برباتوف بلغاری که از بایرلورکوزن به تاتنهام پیوست بی‌شک برترین خرید فصل لیگ برتر انگلیس بود. او با 10 میلیون و 900 هزار پوند راهی این تیم لندنی شد. وی با نمایش عالی و گل‌های مهمی که به ثمر رساند برترین بازیکن فصل تیمش لقب گرفت.

آندری شوچنکوی شهیر که در آن زمان اوج فوتبالش بود نیز با همه توانایی‌هایش بدترین خرید فصل انگلیس لقب گرفت. او با مبلغ نجومی 30 میلیون پوند از میلان به چلسی پیوست اما این انتقال بدترین تصمیم ممکن برای او بود چرا که به روزهای خوبش در فوتبال پایان داد. او در دو فصل حضور خود در چلسی فقط 9 گل زد!

فصل 2008ـ2007

بهترین و بدترین خرید: درخشش گرت بیل که اکنون در رئال مادرید گران ترین بازیکن تاریخ لقب گرفته از همین جا شروع شد. او با پنج میلیون پوند از ساوتهمپتون به تاتنهام پیوست و همان سال بهترین بازیکن تیمش شد. این هافبک ولزی برای شش سال بعد هم ستاره تیمش بود. اما دارن بنت که با 16.5 میلیون پوند از چارلتون به تاتنهام پیوست بدترین خرید فصل لقب گرفت تا به این ترتیب تاتنهام در آن فصل هم بدترین خرید فصل را داشته باشد و هم بهترین.

گران‌ترین خرید: آندرسون (از پورتو به منچستریونایتد با 25 میلیون پوند)

فصل 2009ـ2008

بهترین و بدترین خرید: در این فصل آرون رمزی ستاره کنونی آرسنال با پنج میلیون پوند از کاردیف به آرسنال پیوست. او بسیار با استعداد بود و به ونگر نشان داد سرمایه‌گذاری روی او چقدر سودمند بوده است. این بازیکن تاثیرگذار هنوز هم برای آرسنال بازی می‌کند. رابی کین ایرلندی نیز بدترین خرید فصل شد، خریدی که با 19 میلیون پوند از تاتنهام به لیورپول پیوست. این ایرلندی آنقدر بد و ضعیف بود که لیورپول او را دوباره به تاتنهام برگرداند.

گران‌ترین خرید: روبینهو (از رئال مادرید به منچسترسیتی با 32 میلیون و 500 هزار پوند)

فصل 2010ـ2009

بهترین و بدترین خرید: ریکی لمبرت در این فصل یکی از ارزان‌ترین بازیکنان لیگ برتر بود. او فقط با یک میلیون پوند از بریستول به ساوتهمپتون پیوست. هر چند ساوتهمپتون فصل بسیار بدی را پشت سر گذاشت اما لمبرت یکی از برترین‌های لیگ برتر لقب گرفت. در مقابل روکه سانتا کروز 17.5 میلیون پوندی که از بلکبرن به منچسترسیتی ملحق شده بود با نمایش بسیار ضعیف و گل‌نزنی‌های متعددش بدترین خرید فصل انگلیس شد.

گران‌ترین خرید: کارلوس ته‌وز (از منچستریونایتد به منچسترسیتی با 25 میلیون پوند)

فصل 2011ـ2010

بهترین و بدترین خرید: در این فصل یحیی توره با یک انتقال 24 میلیون پوندی از بارسلونا به منچسترسیتی نه تنها گران‌ترین بازیکن فصل لقب گرفت بلکه موفق‌ترین چهره نقل و انتقالات بود. او در منچسترسیتی درهمان سال اول یک ستاره شد. آساموآ ژیان 13 میلیون پوندی هم از رن به ساندرلند پیوست اما عملکرد غیر قابل قبول​ وی باعث شد در صدر بدترین خریدهای فصل قرار بگیرد.

فصل 2012ـ2011

بهترین و بدترین خرید: سرخیو آگوئروی آرژانتینی در این فصل پایش به لیگ برتر انگلیس باز شد. او با 38 میلیون پوند از آتلتیکومادرید به منچسترسیتی پیوست تا گران‌ترین بازیکن نقل و انتقالات باشد. آگوئرو با تکنیک و خلاقیت‌هایش در منچسترسیتی ستاره اول شد تا عنوان بهترین خرید فصل به او برسد. آرسنالی‌ها هم صاحب بدترین خرید فصل شدند. آندره سانتوس شش میلیون پوندی از فنرباغچه به آرسنال پیوست اما در حد و اندازه‌های یک بازیکن درجه دو بود.

فصل 2013ـ2012

بهترین و بدترین خرید: سزار آزپیلیکوئتا با قراردادی 6.5 میلیون پوندی از مارسی راهی چلسی شد و به عنوان یک مدافع برای آبی‌پوشان لندنی خوب ظاهر شد. او در پایان فصل در تیم منتخب لیگ برتر قرار گرفت تا چلسی به این خرید خوب و اسپانیایی خود ببالد. در مقابل جک رادل هم که در ابتدای همان فصل با 12 میلیون پوند از اورتون به منچسترسیتی پیوسته بود با بازی‌های ضعیف و دور از انتظار خود عنوان بدترین خرید فصل را از آن خود کرد.

گران‌ترین خرید: ادن هازارد (با 32 میلیون پوند از لیل به چلسی)

فصل 2014ـ2013

بهترین و بدترین خرید: ویلفرد بنی 12 میلیون پوندی بهترین خرید ممکن برای سوانسی بود. این بازیکن سابق ویته‌سه 17 بار برای تیمش گلزنی کرد و یکی از برترین بازیکنان فصل گذشته بود که البته با ربودن گوی از ستاره‌های تازه‌وارد مختلف عنوان برترین خرید فصل را به دست آورد. هر چقدر او برای سوانسی خرید خوبی محسوب می‌شد مروان فلاینی بلژیکی به عنوان خرید جدید برای منچستریونایتد بد بود. شگفت‌آور این‌که او با 27 میلیون پوندی که بابت انتقالش از اورتون به شیاطین سرخ نصیبش شد گران‌ترین بازیکن فصل لقب گرفت. فلاینی به عنوان بدترین خرید تاریخ باشگاه منچستریونایتد هم شناخته می‌شود.

منبع: دیلی‌میل‌ /‌ مترجم: هیلدا حسینی‌خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها