دفاع مقدس به روایت شبکه مستند

پشت صحنه سریال‌های دفاع مقدسی، کاغذ کاهی، ویژه‌برنامه روایت فتح، شهدای جنگ تحمیلی و دو قسمت از مجموعه ایران و آمریکا در هفته دفاع مقدس از شبکه مستند به نمایش درمی‌آید.
کد خبر: ۷۱۲۲۸۵

مهدی خلجی، مدیر تامین برنامه شبکه مستند درباره پشت صحنه سریال‌های دفاع مقدسی تلویزیون به جام‌جم گفت: پس از پخش موفق مجموعه «پشت ماه» که پشت‌صحنه 25 سریال خاطره‌انگیز ماه مبارک رمضان را در قالب مستند به مخاطبان ارائه کرد، در هفته دفاع مقدس نیز با انتخاب ده سریال برتر دفاع مقدس سال‌های اخیر که طی این چند سال و پس از جنگ تحمیلی ساخته شده‌اند، مراحل ساخت و پشت صحنه ساخت آنها در گفت‌وگو با عوامل و بازیگران به تصویر کشیده می‌شود.

به گفته خلجی، پشت ماه در ده قسمت 60 دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی محمد هوشمند در شبکه مستند تولید می‌شود و در هفته دفاع مقدس پخش خواهد شد.

مدیر تامین برنامه شبکه مستند ادامه داد: دو قسمت از مجموعه مستند 30 قسمتی ایران و آمریکا ساخته کورش انصاری که به دخالت‌های 180 ساله امریکا و دولت‌های مختلف آن در ایران می‌پردازد و اسرار پشت پرده آن را از ورود اولین میسیونرهای مذهبی به ایران تا ماجراها و کودتاهای نفتی سپس انقلاب اسلامی و دخالت‌های مستقیم امریکا به تصویر می‌کشد نیز با موضوع هفدهم شهریور و آغاز جنگ تحمیلی در هفته دفاع مقدس پخش خواهد شد.

مدیر تامین برنامه شبکه مستند با اشاره به این نکته که برخی برنامه‌های همیشگی شبکه در این ایام تغییراتی خواهد داشت، توضیح داد: کاغذ کاهی به تهیه‌کنندگی نداعابد نیز به طور ویژه در این ایام پخش می‌شود. این برنامه در آیتم‌های کوتاه و با نگاهی تحلیلی در هر قسمت از برنامه، به معرفی جدیدترین کتاب‌های حوزه نشر کشور اختصاص دارد و در این ایام، جدیدترین کتاب‌های حوزه دفاع مقدس را معرفی خواهد کرد.

وی از پخش ویژه برنامه روایت فتح و مجموعه شهدای جنگ تحمیلی نیز خبر داد و گفت: مستند آشنای روایت فتح ساخته مرتضی آوینی که هر شب از شبکه مستند پخش می‌شود نیز به طور ویژه در این ایام به نمایش درخواهد آمد. همچنین مجموعه‌ای درباره شهدای جنگ تحمیلی آماده پخش شده است که در هفت قسمت 30 دقیقه‌ای پخش‌خواهد شد.

همچنین مستند سیاچمانه ساخته بیژن زمان‌پیرا که برگزیده رشته پژوهش سومین جشنواره جام جم شد، امروز ساعت 17 و 30 دقیقه از شبکه مستند پخش می‌شود.

سیاچمانه از کهن‌ترین موسیقی‌های ایران است که صرفا حنجره در آن نقش دارد. نوعی نیایش با خدای یگانه و موسیقی مختص مناطق کوهستانی و صعب‌العبور؛ جایی که باید ساز و آواز با وجود مشقت بسیار همصدا شوند.

مستند تار و تار ساخته نادر معصومی مستندساز و فیلمبردار نام‌آشنای سینما در دومین شب بزرگداشت او نیز امشب ساعت 23 در برنامه شب‌های مستند به نمایش درمی‌آید و با حضور سعید قطبی‌زاده نقد و بررسی می‌شود.

تار و تار که در بخش مستند قوم‌شناسی ششمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت حضور موفقی داشت، آیین‌ها و آداب عروسی در میان قوم ترکمن را با نگاهی به زندگی روزمره آنها در زمینه بافت قالی، اسب ترکمن و سازهای ترکمنی به نمایش می‌گذارد.

نادر معصومی پیش از این مدیریت فیلمبرداری فیلم‌های سینمایی از جمله رسم عاشق‌کشی، جایی در دوردست، باد در علفزار می‌پیچد، قطعه زمستانی، پای پیاده و شب بخیر فرمانده را به‌عهده داشته است.مستند مارهای سمی ساخته محمد فنایی و مسعود متانی نیز امروز ساعت 18 از برنامه فانوس پخش می‌شود.این مستند با تکیه بر تحقیق و پژوهش به زندگی این گونه جانوری و ابعاد مختلف آن نظیر کاربردهای پزشکی سم مارها می‌پردازد.

مجموعه مستند چالش آب و هوا با موضوع تغییرات آب و هوایی کره زمین امشب ساعت 22 و 30 دقیقه از شبکه مستند پخش می‌شود. این مستند که محصول سال 2007 انگلیس و به کارگردانی کریستین سلفین تولید شده، هر بار به یکی از عوامل آلودگی هوا اشاره می‌کند. تاثیرات منواکسید‌کربن در هوا و تغییرات آن، افزایش نیتروژن و سرب و هر آنچه که وارد هوا می‌شود، از موضوعات این مستند است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها