متن زیر خلاصه‌ای از آیات، پیام‌ها و مفاهیم حفظ موضوعی قرآن کریم است. علاقه‌مندان می‌توانند ضمن بهره‌مندی ازمطالب بیان‌شده، در مسابقات طرح 1448 که توسط شبکه‌قرآن و معارف سیما و برخی نهادهای قرآنی و رسانه‌ای کشور برگزار می‌شودشرکت کنند و از هدایا و جوایز آن شامل 5000کمک‌هزینه سفر به اماکن زیارتی بهره‌مند شوند. سوال مسابقه طرح پیرامون پیام‌های حفظ موضوعی قرآن کریم است و صندوق پستی 1448ـ 16765 شبکه قرآن و معارف سیما آماده دریافت نظرات و پاسخ‌های مخاطبان ارجمند خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند پاسخ پرسش پیامکی هر روز را به سامانه 300001448 ارسال کنند.
کد خبر: ۷۰۹۶۷۸

پرسش پیامکی:

با توجه به آیه 6 سوره تحریم بیش از هر کسی چه کسی مسئولیت تربیت فرزندان را به دوش می‌کشد؟

1 ـ پدر و مادر/2 ـ اطرافیان/3 ـ دوستان

مسئولیت در برابر هدایت خانواده

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَیْهَا مَلَائِکَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَّا یَعْصُونَ اللَّـهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُونَ (٦)

ای مؤمنان! خود و خانواده خود را از آتشی که هیزم آن انسان‌ها و سنگ‌هاست حفظ کنید. بر آن فرشتگانی خشن و سختگیر گمارده شده‌اند که از آنچه خدا به آنان دستور داده، سرپیچی نمی‌کنند و آنچه را به آن مأمورند، همواره انجام می‌دهند( تحریم، 6)

توضیح: در سبک زندگی اسلامی، همه چیز تحت‌الشعاع بندگی خدا و پیشرفت معنوی بندگان خاصه قرار دارد. ازاین رو، مهم‌ترین بایسته اخلاقی خانواده دینی نیز کمک و همراهی اعضای آن در امور معنوی به یکدیگر است. بر این اساس، خانواده، کوچک‌ترین و اساسی‌ترین واحد تربیت دینی را تشکیل می‌دهد.

از منظر قرآن، هر یک از اعضای خانواده ـ و به‌ویژه مردان به عنوان مدیر اجرایی خانواده ـ باید یکدیگر را در رشد و تکامل معنوی یاری کرده و از سقوط و تباهی برهانند. با نگاهی به سیره انبیا در قرآن، درمی‌یابیم که آنان توجه ویژه‌ای به هدایت همسر و فرزندان خود کرده و حتی پیش از ولادت فرزندان خود، از خداوند طلب هدایت و پاکی آنان را کرده‌اند.

امام صادق(ع) می‌فرماید: هنگامی که آیه فوق نازل شد، مردی از مسلمانان نشست و شروع به گریستن کرد و گفت: «من خودم را نمی‌توانم حفظ کنم؛ حال مسئولیت خانواده‌ام نیز به من سپرده شد.» رسول خدا(ص) به او فرمود: «برای تو همین کافی است که آنچه به خودت فرمان می‌دهی، به آنان نیز فرمان دهی و هر چه خودت را از آن منع می‌کنی، آنان را نیز منع کنی.» (کافی: ج 5، ص 62، ح 1).

آیات متناسب: طه، 132 / لقمان، 13 / مریم، 55.

حدیث: پیامبر اکرم(ص): «حق زن بر شوهرش این است که او را سیر کند، لباس بپوشاند، نماز و روزه و زکات را ـ اگر در مالش حق زکاتی است ـ به او یاد دهد، و زن نیز در این کارها با او مخالفت نکند.» مستدرک الوسایل: ج 14، ص 243.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها