مجمع جهانی اقتصاد:

فقر درایران کمتر از 57 کشور

کارشناس مسائل دینی گفت: همین که در طول تاریخ بشر ثروت در دنیا درست توزیع نشده باعث می‌شود تا بسیاری از اتفاقات طبیعی مانند زلزله به عذاب تبدیل شود، نداشتن آرامش درونی عذابی است که در اثر نداشتن ایمان ایجاد می‌شود.
کد خبر: ۷۰۹۰۴۸
فقر اقتصادی و نبود عدالت اجتماعی باعث نازل شدن عذاب است

به گزارش جام جم آنلاین مجتبی حسینی در برنامه شب آسمانی شبکه قرآن و معارف سیما بیان داشت: ما همه روزها و شب‌ها بسم‌الله الرحمن رحیم را زیاد به کار می‌بریم، رحمان است و رحیم، یعنی انسان برای خداوند اهمیت دارد و مسأله او برایش مهم است و خداوند دوست دارد که نعمات را به او بدهد و این را در دو قالب بیان می‌کند،رحمانیت و رحیمیتش.

وی افزود: خداوند به همه نعمت می‌دهد اما در این میان فرض می‌کنیم که خداوند گندمی به انسان بدهد بعضی می‌گذارند گوشه‌ای و آن گندم مورچه و حشره می‌زند، عده‌ای آن را می‌خورند و استفاده‌ای می‌برند اما در این میان عده‌ای هم هستند که گندم را می‌کارند.

سید مجنبی حسینی اظهار داشت: آن گروه که گندم را می‌کارند از رحمانیت خداوند به رحیمی پروردگار می‌رسند و با نظام بالنده آفرینش همراه می‌شوند زیرا آن گندم را وارد نظام آفرینش کرده‌اند.

حسینی تأکید کرد: همه آدم‌ها از رحمانیت رحمانی خداوند بهره‌مند هستند همه از این رحمت عامه خداوند بهره‌مند هستند، هرکس از این رحمت به خوبی استفاده کند یک نظام بی‌نهایت رحیمی را به دست خواهد آورد که ماده اولیه دست‌یابی به رحمت رحیمی خداوند همان رحمانیت است.

وی در ادامه بیان داشت: انسان به ماهیت متعالی خود توجه ندارد، خداوند به انسان قدرت عصیان داده و گفته عصیان نکن، در مقابل خیر و شر است که انسان رشد پیدا می‌کند و از خود انرژی بیرون می‌دهد، همین تصمیم‌گیری‌ها، تلاش‌ها و توبه انسان است که انگیزش و برانگیختگی ایجاد می‌کند.

حسینی گفت: همه چیز در این دنیا کار خداست در این شکی نیست اما همه نظام آفرینش قانون‌مند است، روزگاری باران را عذاب می‌دانستند زیرا خانه‌هایشان را بد می‌ساختند و این خانه‌ها در مقابل باران خراب می‌شد، پس از آن یاد گرفتند که خانه‌ها را مقاوم‌تر بسازند بنابراین از آن زمان این به ظاهر عذاب، به رحمت تبدیل شد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد:ما نباید ندانستن‌ها و کارهای غلط خود را پای خداوند بگذاریم و بگوییم خدا عذاب و بلا نازل کرده است، در ایران هر سال تعدادی در حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند آیا خدا این‌گونه خواسته است؟ نه، زیرا در کشوری دیگر این آمار بسیار کم است.

وی اظهار داشت: چرا نباید در برابر زلزله خانه‌های مقاوم بسازیم تا بعد مجبور نشویم هزینه‌ای را که باید برای ساختن خانه‌های ایمن می‌پرداختیم برای آسیب‌دیدگان زلزله هزینه کنیم و بگوییم شماره حساب می‌دهیم به زلزله‌زدگان کمک کنید.

کارشناس مسائل دینی ادامه داد: آیا زلزله عذاب است؟ نه. چه طور در یک شهر که مردمان خوبی دارد زلزله می‌آید اما در فلان کشور که فساد از سر و رویش می‌بارد زلزله‌ای در کار نیست و یا اگر زلزله بیاید تلفات آن چنانی نمی‌دهد این به این خاطر است که نظام آفرینش خداوند بر علم استوار است و بسیار قانونمند است اگر این قانون نبود همه دانشگاه‌ها باید تعطیل می‌شد.

وی با بیان این مطلب که نباید فراموش کرد که بلا با عذاب متفاوت است گفت: عذاب نتیجه فساد ماست. همین که ثروت درست توزیع نشود ظلم و فساد است. ظلم بشر به خود به بیست سال و سی سال و یک قرن برنمی‌گردد، فقر اقتصادی و عدالت اجتماعی، باعث می‌شود تا بشر خانه خوب در برابر زلزله نسازد و با یک زلزله عادی عده زیادی کشته می‌شوند.

حسینی تأکید کرد: بلا نتیجه فساد نیست بلکه آزمون و عکس العمل درست است، ما تا به حال در کل تاریخ نشنیده‌ایم که مؤمنی از غم سکته کند، یک نفر از اصحاب امام حسین(ع) با دیدن آن همه غم سکته و دق نکرد، این غم‌ها عذاب نیست بلکه امتحان است برای همین است که فرد مؤمن با ایمان خود در برابر بلا مقاومت می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همین نداشتن ایمان که باعث می‌شود از هر چیزی نگران باشیم عذاب است، این نگرانی‌ها خودش عذاب است برای همین است که می‌گویند در گرفتاری زیاد استغفار کن.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها