برداشت چهارم

حساسیت اجتماعی

جرائم ارتکابی توسط زنان به لحاظ کیفیت و کمیت در سال‌های اخیر تغییراتی داشته است.
کد خبر: ۷۰۷۷۸۲

در جرائم قدیمی که زنان اکنون مرتکب می‌شوند مثل سرقت یا قتل با افزایش چندان زیادی مواجه نیستیم اما درخصوص جرایم جدید بویژه جرایم مربوط به فضای مجازی، مشارکت زنان بیشتر است و به نوعی در مجموع افزایش جرائم زنان در مقایسه با مردان خطرناک و نگران کننده تلقی می‌شود. نوع جرائمی که در این سال‌ها رو به افزایش بوده، جرائم مربوط به مسائل جنسی، فضای مجازی و معاونت با مردان در قاچاق و مصرف مواد مخدر، تشکیل باندهای سازمان یافته و حتی سرقت‌ است.

بنابراین می‌توان گفت جرائم فضای مجازی توسط زنان نسبت به مردان با افزایش قابل توجهی روبه‌روست. چرایی این موضوع به پدیده‌های صنعتی برمی‌گردد.فناوری ضمن این‌که فرصت‌هایی را برای سازندگی فراهم می‌سازد، زمینه‌های تخریب را هم مهیا می‌کند.

تکنولوژی مربوط به رایانه بویژه اینترنت حس کنجکاوی را تحریک می‌کند و از سوی دیگر چون حراست و مراقبت از افراد در زمان استفاده از این فناوری و امکان اعمال کنترل اجتماعی کمتر است، افراد مستعد بیش از بقیه به ارتکاب جرایم مربوط به آن روی می‌آورند. هک کردن، سرقت اطلاعات، انتشار تصاویر مستهجن و بسیاری جرائم دیگر، با استفاده از همین فناوری بوقوع می‌پیوندد.

فضای مجازی ارتکاب جرائم را برای همه جوانان ایجاد کرده است و در واقع جوانان نسبت به افراد مسن‌‌تر، نقش فعال‌تری در این زمینه دارند. در گذشته طبق آمار، زنان 20 درصد جرایم ارتکابی را به خود اختصاص می‌دادند و 80 درصد بقیه جرم‌ها را مردان مرتکب می‌شدند اما در سال‌های اخیر، روند جرایم زنان بیشتر شده و نقش زنان در هر ده هزار فقره جرم به چهار تا پنج هزار مورد افزایش یافته است.

درمورد جرایم سنتی نیز، با افزایش این جرائم مثل رابطه غیراخلاقی، مصرف مواد مخدر، شوهر کشی، سقط جنین و بچه‌کشی مواجه هستیم. چون این جرائم کمتر آشکار می‌شوند معمولا در آمارها بازتاب واقعی ندارند. ضمن آن‌که به نظر می‌رسد جامعه نیز چندان درصدد کشف اسرار مجرمانه برای تمام آحاد بویژه کسانی که اشاره کردیم، نیست و با تساهل و تسامح با این موضوع برخورد می‌کند و جز با شعار، حرکتی عملی از خود بروز نمی‌دهد. اگر این روال ادامه یابد، بتدریج جامعه بی‌تفاوت می‌شود و آسیب‌هایی نظیر مصرف مواد مخدر و برقراری روابط غیراخلاقی و نامشروع جنبه عادی پیدا می‌کند.

دکتر علی نجفی توانا

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها