مستند «چرند و پرند» که درباره علی‌اکبر دهخدا و مجموعه‌ای از نوشته‌های طنز اجتماعی و سیاسی اوست، امشب ساعت 23 از برنامه شب‌های مستند به نمایش درمی‌آید و سپس نقد و بررسی می‌شود.
کد خبر: ۷۰۶۶۹۱

این مستند تلویزیونی به کارگردانی سید محمدصادق جعفری ساخته شده و شخصیت، زندگی و آثار دهخدا، ادیب و فاضل نامی کشورمان به‌ویژه چرند ‌و پرند او را بررسی می‌کند.

دهخدا درآغاز مشروطیت با همکاری میرزا جهانگیرخان و میرزا قاسم‌خان شیرازی، روزنامه صور اسرافیل را منتشر کرد که مقالات طنز‌آمیز او باعنوان کلی چرند ‌و پرند در این روزنامه به چاپ می‌رسید و موجب شهرت او شد، با توجه به این مقالات که کاملا انتقادی و اجتماعی است، این مستند در بستر واقعیت‌های امروز دوباره جان می‌گیرد.

چرند و پرند به تهیه‌کنندگی سعید رشتیان تولید شده است و رضا تیموری به‌عنوان تصویربردار و محسن سخا به‌عنوان دستیار کارگردان در ساخت آن همکاری کرده‌اند.

این فیلم مستند تاکنون حضور موفقی در جشنواره‌های گوناگون داشته و در بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران موفق به کسب جایزه بهترین فیلم مستند در بخش تحقیق و پژوهش شده است.

مستند شش پا در زیر ساوانا ساخته استفان دورفرنت نیز امشب ساعت 22 از شبکه مستند پخش می‌شود.

ممکن است فکر کنیم دشت‌های آفریقای شرقی هیچ رازی برای ما ندارند، با این حال دنیایی از تاریکی ابدی در زیر سنگ‌ها نهفته است. یک مکان مخفی با هزاران حیوان خزنده اسرارآمیزکه در شمال کنیا در زیرزمین پنهان هستند. عجیب‌ترین موش برهنه مول در این سرزمین زندگی می‌کند و تنها پستانداری است که زندگی خود را سازماندهی کرده و در اطراف یک ملکه، مانند مورچه‌ها یا موریانه زندگی می‌کند.

در این مستند از جدیدترین تکنیک‌های تصویربرداری به همراه بازسازی زیستگاه این جانوران استفاده شده است.

مستند پیشواز از مجموعه اهل ایمان که آیین پیشواز رفتن در ماه مبارک رمضان را بررسی می‌کند، امروز ساعت 18 از برنامه فانوس پخش می‌شود. این مستند به آیین پیشواز رفتن در ماه مبارک رمضان در شهرهای مختلف کشور می‌پردازد. اهل ایمان دومین مجموعه از سه‌گانه داریوش یاری است که به آیین‌ها، مراسم و آداب ماه مبارک رمضان در نقاط مختلف ایران و فرهنگ‌های مختلف قومی و محلی اختصاص دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها