فیلم‌هایی که در مورد هواداری فوتبال ساخته شده است

به رنگ فوتبال

هواداران فوتبال بخشی از جامعه هستند و به همین دلیل سینما نمی‌تواند نسبت به آنها بی‌تفاوت باشد.این هواداران گاهی قصه‌های شیرینی از یک عشق و علاقه دارند و گاهی قصه‌های تلخ؛ هولیگانی که در درون اجتماع خود از ناهنجاری‌های اجتماعی فراوانی رنج می‌برند. این دو نوع حکایت در دل خود خط داستانی و درام‌هایی دارد که می‌توان به آن «زیست هواداری» لقب داد. فیلم‌های بسیاری در این باره ساخته شده است که به عنوان مشتی نمونه خروار به معرفی برخی از آنها می‌پردازیم.
کد خبر: ۷۰۶۰۶۹

در جستجوی اریک

اریک بیشاب یک پستچی ساده، دچار بحران‌های فراوانی در زندگی شخصی خود است. همسرش او را رها کرده، پسرش اثر باندهای تبهکار شده، خودش اسیر مشروبات الکلی شده، شغلش در معرض از دست رفتن است و... در این میان تنها یک چیز می‌تواند او را نجات دهد. او یک هوادار قدیمی باشگاه منچستریونایتد است و در عالم رویا با اریک کانتونا، ستاره سابق تیم محبوبش ارتباط می‌گیرد. این علاقه به فوتبال و کانتونا باعث می‌شود او به کمک دیگر هواداران این باشگاه انگلیسی یکی یکی بر مشکلات فائق آید و زندگی‌اش به روال معمول بازگردد. «در جستجوی اریک» فیلمی ساخته کن لوچ کارگردان مشهور انگلیسی است که پایان خوشی هم برای آن در نظر گرفته شده است. در این فیلم چند دیالوگ طلایی وجود دارد که در یکی از آنها اریک کانتونا به اریک پستچی گوشزد می‌کند: «به هم‌تیمی‌هایت اطمینان کن، چون بدون همدلی، همکاری و همراهی گروهی هرگز در بازی زندگی پیروز نخواهیم شد.»

هولیگان‌های خیابان سبز

این فیلم یک تراژدی کامل درباره پدیده‌ای کاملا مخرب در فوتبال اروپا به نام هولیگانیسم است؛ تماشاگرانی که قاعده‌های اخلاقی ورزش را کاملا کنار می‌گذارند و به خشونت می‌رسند. داستان فیلم بسیار غم‌انگیز است. یک دانشجوی اخراجی هاروارد وارد جمع هواداران تیم وستهام یونایتد می‌شود. او که کمترین علاقه‌ای به فوتبال ندارد، تنها به این دلیل که شوهر خواهرش یعنی «پیپ» یک هولیگان است، این زندگی را هم تجربه می‌کند. صحنه‌های خشن فیلم آن قدر زیاد است که گاهی هضم آن سخت می‌شود، بویژه صحنه پایانی که پیپ در یک نزاع خیابانی جان خود را از دست می‌دهد. فیلم «هولیگان‌های خیابان سبز» را لکسی آلکساندر کارگردان آلمانی ساخته است.

کارخانه فوتبال

فیلم کارخانه فوتبال که سال 2004 توسط نیک لاو ساخته شده است. یک فیلم دیگر است که می‌خواهد پدیده زشت هولیگانیسم در فوتبال اروپا و بویژه فوتبال انگلستان را به تصویر بکشد. داستان فیلم در مورد تامی است، یکی از هواداران افراطی تیم چلسی که زندگی ناسالمی دارد. او و گروهش یک نزاع درونشهری با هولیگان‌های دیگر تیم شهر لندن یعنی تاتنهام دارند و درگیر آن هستند. در آخر این فیلم تامی و دوستانش همه سرنوشتی تلخ دارند که نتیجه کارهایی است که به عنوان یک هوادار افراطی فوتبال انجام داده‌اند.

خیلی خفن

این فیلم سال 2000 توسط مارک هرمان کارگردان انگلیسی ساخته شده و یک اقتباس از یک کتاب مشهور به نام «بلیت‌های فصل» است. فیلم در مورد دو نوجوان انگلیسی است که می‌خواهند بلیت‌های یک فصل نیوکاسل را پیش خرید کنند و برای همین دست به هرکاری می‌زنند و این دست به هر کاری زدن، سرنوشت بدی برای آنها به همراه دارد و یکی از آنها به مرکز مبارزه با بزهکاری نوجوانان منتقل می‌شود. اسم فیلم از یک اصطلاح محلی سرچشمه می‌گیرد که معادل فارسی آن همین نامی است که در عنوان مشاهده می‌کنید.

Will

فیلم willداستان یک رویداد تاریخی برای هواداران لیورپول است، اما با یک روایت خیلی خاص. در سال 2005 تیم لیورپول در شهر استانبول فینال لیگ قهرمانان را مقابل میلان برگزار می‌کند. ویل برانان کودک یازده ساله‌ای است که در یک مدرسه شبانه‌روزی درس می‌خواند. پدرش دو بلیت این بازی را به او هدیه می‌دهد، اما پیش از سفر، پدر جان خود را از دست می‌دهد و ویل از مدرسه برای دیدن بازی فرار می‌کند. در راه سفر به ترکیه با یک فوتبالیست کهنه کار بوسنیایی به نام الک آشنا می‌شود و بازی را با هم تماشا می‌کنند. این فیلم توسط الن پری ساخته شد و در گیشه شکست خورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها