متن زیر خلاصه‌ای از آیات، پیام‌ها و مفاهیم حفظ موضوعی قرآن کریم است. علاقه‌مندان می‌توانند ضمن بهره‌مندی از مطالب بیان شده، در مسابقات طرح 1448 که توسط شبکه‌قرآن و معارف سیما و برخی نهادهای قرآنی و رسانه‌ای کشور برگزار می‌شودشرکت کنند و از هدایا و جوایز آن شامل 5000کمک هزینه سفر به اماکن زیارتی بهره‌مند شوند. سوال مسابقه طرح پیرامون پیام‌های حفظ موضوعی قرآن کریم است و صندوق پستی 1448ـ 16765 شبکه قرآن و معارف سیما آماده دریافت نظرات و پاسخ‌های مخاطبان ارجمند خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند پاسخ پرسش پیامکی هر روز را به سامانه 300001448 ارسال کنند.
کد خبر: ۷۰۴۰۹۷

پرسش پیامکی:

با توجه به آیه 22 سوره محمد کدام یک از رفتار‌های زیر نتیجه رویگردانی از یاد خداست؟

1 ـ فساد و تباهی در زمین

2 ـ قطع رابطه با خویشاوندان

3 ـ هر دو مورد

صله ارحام

فَهَلْ عَسَیْتُمْ إِن تَوَلَّیْتُمْ أَن تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ وَتُقَطِّعُوا أَرْحَامَکُمْ (٢٢)

اگر [از خدا و پیامبر] روی گردان شوید آیا از شما جز این انتظار می‌رود که در زمین فساد کنید و [بر سر مال و منال دنیا] قطع رحم نمایید؟ (محمد، 22)

توضیح: احادیث و روایاتی که در فضیلت صله‌رحم و آثار بی‌نظیر آن وارد شده است، به قدری شگفت‌انگیز است که هر مؤمنی را به دقت بیشتر در ارتباط با خویشاوندان وامی‌دارد.

بسیاری از روان‌شناسان مطرح غربی نیز به نقش بی‌بدیل ارتباط با خویشاوندان در ارتقای سطح امید به زندگی و طولانی شدن عمر اعتراف کرده‌اند؛ زیرا موجب افزایش عواطف انسانی، دستیابی به منبع حمایت اجتماعی، رشد معنوی، بالا رفتن مقاومت افراد در مقابل فشارهای روانی و کاهش بیماری‌ها می‌شود.

سیره پیشوایان دینی ما بر این مطلب گواه است که ایشان حتی با خویشاوندانی که خصومت می‌ورزیدند نیز ارتباط خود را قطع نکردند.

در طرف مقابل، کاهش عمر، دوری از رحمت خدا، نابودی سریع‌تر امت‌ها، انقطاع نسل، قحطی و خشکسالی، فقر و تنهایی، حزن و اندوه و بسیاری از ابتلائات دیگر، تنها پاره‌ای از پیامدهای شوم قطع رحم است که در روایات به آنها اشاره شده است. به همین دلیل است که در احادیث آمده هیچ چیزی موجب قطع رحم نمی‌شود؛ حتی کفر یا فسق خویشاوندان و حتی قطع ارتباط از سوی آنان. در آیه فوق، صله‌رحم از مهم‌ترین نشانه‌های رویگردانی از خدا دانسته شده است. گفتنی است مقصود از رحم، کسی است که با انسان نسبت خویشاوندی نسبی داشته باشد؛ هر چند این نسبت دور باشد.

آیات متناسب: رعد، 21 / نساء، 1/ بقره، 27.

حدیث: پیامبر اکرم(ص): «إنَّ أعجَلَ الخَیرِ ثوابا صِلةُ الرَّحِمِ؛ ثواب صله رحم زودتر از ثواب هر کار خیر دیگری می‌رسد.» کافی: ج 2، ص 152، ح 15.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها