با وجود رشد تعداد عناوین کتاب ها، شمارگان کتاب کاهش یافته است

شمارگان کتاب به زیر2000 نسخه رسید

مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد از ابلاغ آیین‌نامه‌ای از سوی هیات نظارت بر ضوابط نشر به این دفتر خبر داد که هدف از آن «واگذاری ممیزی به ناشران داوطلب و قانون‌مدار» اعلام شده است. همچنین به گفته شجاعی‌صائین، هیات مذکور آیین‌نامه دیگری را هم به این دفتر ابلاغ کرده که هدف از آن هم تسری دادن امر بررسی کتاب و افزایش واسپاری این امر به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌های کشور عنوان شده است.
کد خبر: ۷۰۳۲۸۶

شجاعی‌صائین در این باره به مهر گفت: این آیین‌نامه‌ها از سوی آقای مهدوی‌راد به دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی ابلاغ شده و ما هم در حال تهیه مقدمات اجرایی برای ابلاغ این آیین‌نامه‌ها به ناشران سراسر کشور و همچنین ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها هستیم.

وی با بیان این‌که به محض فراهم شدن مقدمات اجرایی آیین‌نامه‌ها، آنها را به صورت کامل و شفاف در سایت دفتر منتشر خواهیم کرد، پیش‌بینی کرد این فرآیند تا سه هفته دیگر به انجام برسد و آیین‌نامه‌های یادشده برای اطلاع ناشران، روی سایت وزارت ارشاد (دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی) قرار گیرد.

به گفته مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بر اساس آیین‌نامه مربوط به واگذاری ممیزی به ناشران، چنانچه ناشرانی داوطلب بررسی آثار خود برای دریافت مجوز نشر باشند، می‌توانند با تشکیل گروه‌های کارشناسی و پیشنهاد دادن آنها به هیات نظارت بر ضوابط نشر، این کار را انجام دهند و در صورت اعلام نتیجه بررسی‌هایشان به دفتر کتاب، این به منزله نظر گروه‌های کارشناسی دفتر تلقی خواهد شد و بر آن مبنا، مجوز صادر خواهد شد.

شجاعی‌صائین پیش‌بینی کرد که در مرحله نخست ناشران دولتی و عمومی، از این طرح استقبال و ناشران خصوصی با احتیاط با آن برخورد کنند اما به مرور زمان آنها هم به این طرح و مشارکت در آن تشویق شوند.

همچنین به گفته وی و بر اساس آیین‌نامه دیگری که اخیرا از سوی هیات نظارت بر ضوابط نشر به دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی ابلاغ شده و هدف از آن تمرکززدایی در بررسی کتاب و واسپاری بیشتر این کار به استان‌هاست، از این پس، کار بررسی کتاب ـ که هم‌اکنون علاوه بر ستاد مرکزی در ادارات کل ارشاد پنج استان خراسان رضوی، قم، اصفهان، آذربایجان شرقی و کرمان انجام می‌شود ـ به دیگر ادارات کل استانی البته در صورت وجود زیرساخت‌های لازم تسری خواهد یافت.

اکنون ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های خوزستان، گیلان، البرز و تهران برای به عهده‌ گرفتن کار بررسی کتاب، اعلام آمادگی کرده‌اند که دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی، مشغول بررسی شرایط استان‌های داوطلب است و پس از جمع‌بندی در این خصوص، نتیجه را به هیات نظارت بر ضوابط نشر اعلام خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها