این برنامه به سوالات مخاطبان درزمینه حقوقی، پزشکی، تربیتی، ازدواج و دنیای مجازی پاسخ می‌گوید

صدای مشاور در رادیو تهران

همه ما غالبا در معرض مشکلات و مسائلی قرار می‌گیریم که به دلیل محدود بودن دانش و تجربیاتمان یا به دلیل تحولات و تغییراتی که در زندگی رخ می‌دهد، به همفکری و مشاوره با دیگران نیاز پیدا می‌کنیم. مانند قبولی در دانشگاه، ازدواج، بیماری، خرید و خیلی چیزهای دیگرکه ممکن است گاهی ما را دچار اضطراب، تردید، نگرانی، تعارض و حتی بحران کند. اما مشاوره، کاری تخصصی است که فقط در حیطه صلاحیت متخصصان و کارشناسان است.
کد خبر: ۷۰۱۲۴۰

شبکه رادیویی تهران به تازگی با رویکرد جدیدی، با توجه به مأموریت هر یک از گروه‌های برنامه ساز شبکه به شنوندگان مشاوره پزشکی، سلامت، حقوقی، ازدواج و... ارائه می‌دهد.

ویژه برنامه‌های مشاوره شبکه رادیویی تهران از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 11 تا 12 با عناوین و موضوع‌های مختلف مشاوره‌ای از موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز روی آنتن می‌رود.

مشاوره پزشکی

یکی از برنامه‌های مشاوره‌ای که بسیار مورد استقبال گسترده شنوندگان قرار گرفته برنامه «ساعت تندرستی» کاری از گروه ورزش و سلامت رادیو تهران است.

حمیدرضا حصارکی، مدیر گروه ورزش و سلامت رادیو تهران درباره این برنامه می‌گوید: این برنامه به‌دلیل استقبال مخاطبان شنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها ساعت 11 تا 12 براساس نیازهای روز شنوندگان به مشاوره و با توجه به مناسبت‌های تقویمی، ملی و بین‌المللی در حوزه سلامت و تندرستی روی آنتن رادیو تهران می‌رود.

شنوندگان می‌توانند سوالات و مشکلات خود را در زمینه سلامت جسم و روان مطرح کنند. مشاوره تغذیه سالم و تناسب اندام، مشاوره بیماری‌های شایع دستگاه گوارش، مشاوره طب سنتی ایرانی و اسلامی، تغذیه حلال و سلامت جامعه و مشاوره پوست و مو از موضوع‌هایی است که در این برنامه به آنها پرداخته شده است.

وی خاطرنشان می‌کند: موضوع‌های برنامه ساعت تندرستی بر اساس نیازهای شهروندان و بیماری‌هایی که طیف وسیعی از افراد جامعه را در برمی‌گیرد، انتخاب می‌شود. در این برنامه شنوندگان با مزایا یا عوارض و دیگر مسائل و مشکلاتی که افراد با جراحی‌های صورت و بینی مواجهه هستند، آشنا خواهند شد.

مثلا، شنوندگان برای جراحی زیبایی صورت و بینی با مشاور برنامه صحبت می‌کنند و مشاور نیز درباره ضرورت انجام جراحی و این‌که جراح خود را چگونه انتخاب کنند و چطور مطمئن باشند که نتیجه جراحی خوب خواهد شد و مشکلات عملکردی و... اطلاعاتی را به شنونده‌ها ارائه می‌دهد.

مشاوره تربیتی

محوریت برنامه گروه معارف و تربیت نیز تربیت فرزندان است.

محمد عینی‌زاده موحد مدیر گروه این برنامه می‌گوید: «میوه زندگی» برنامه‌ای مشاوره محور است که دوشنبه‌ها ساعت 11 تا 12 به موضوع تربیت فرزند اختصاص یافته است. محوریت برنامه بر اصل نیاز به فرزند در خانواده، قبل از تولد، مراحل رشد کودک و نیازهایی که در هر مرحله‌ای دارد، طراحی شده است.

در این برنامه به پرسش‌های شنونده‌ها پاسخ داده می‌شود، شهروندان می‌توانند از طریق تماس با برنامه خودشان سوالات خود را مطرح کنند و مشاور برنامه نیز به سوالات آنها درباره تربیت فرزندان پاسخ می‌دهد.

وی در ادامه با پاسخ به این پرسش که این برنامه چه موضوع‌هایی را دربرمی گیرد، می‌گوید: از موضوع‌های این برنامه می‌توان به این مضمون که چرا فرزندانمان لجاجت می‌کنند، ترس کودک، مراحل رشد نوزاد تا یک سالگی، عزت نفس در کودکان، چگونه فرزندانمان را به عبادت علاقه‌مند کنیم، ماه رمضان و کودک، راستگویی در فرزندانمان و.... اشاره کرد.

پروانه طهماسبی تهیه‌کننده، ناهید شریفی کارشناس مجری و علی احمدی کارشناس سایر عواملی هستند که با این برنامه همکاری دارند.

مشاوره ازدواج

یکی از مهم ترین مراحل زندگی هر شخصی ازدواج است که اگر با آموزش، آموختن مهارت‌های زندگی، تحقیق و مشاوره و استفاده از تجربیات بزرگان و... انجام شود، تا حدودی می‌تواند یک ازدواج موفق باشد. اما اگر به هر دلیلی، این امر ساده انگاشته و در این مرحله از زندگی سهل‌انگاری شود، مسلما زوجین با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند و گاه ادامه زندگی برای آنها امکان‌پذیر نمی‌باشد. اما با توسعه و افزایش مهارت‌هایی که لازمه ازدواج موفق است می‌توان از این مرحله سخت و دشوار سربلند بیرون آمد.

اکبر محمدی‌خانی، مدیر گروه خانواده و اجتماعی شبکه با توضیح این‌که برنامه میثاق با محوریت مشاوره ازدواج پخش می‌شود، می‌گوید: میثاق یک برنامه مشاوره محور با موضوع ازدواج و طلاق و مأموریتش ارائه مشاوره برای شکل‌گیری ازدواج‌های آسان اما با دوام است. این برنامه کاری از گروه اجتماعی و خانواده است که چهارشنبه‌ها ساعت 11 تا 12 از موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز تقدیم شنوندگان می‌شود.

در این برنامه مهارت حل مسائل بین زوجین و برجسته سازی ارزش‌ها و ملاک‌های واقعی انتخاب همسر آموزش داده می‌شود و راه‌های سازگاری و سلوک زندگی و گاهی هم ارائه مشاوره‌های حقوقی برای جلوگیری از فروپاشی از یک زندگی مأموریت‌های این برنامه است.

مدیر گروه اجتماعی و خانواده شبکه رادیویی تهران در ادامه یادآور می‌شود: این برنامه در بخش‌های مختلف مشاوره ازدواج، روانشناس اجتماعی برنامه، مشاوره‌های مورد نیاز قبل و بعد از ازدواج را دارد. بخشی از برنامه نیز به مشاور حقوقی اختصاص یافته است؛ یکی از قضات بازنشسته دستگاه قضایی در برنامه حاضر می‌شود و به پرسش‌های حقوقی شنوندگان پاسخ می‌دهد. در بخش یک مددجو به مراکز مشاوره ازدواج مراجعه کرده و به صورت حضوری از تجربیات افرادی که از مشاوره بهره مند شده‌اند، استفاده می‌شود.

ستاره نقدی تهیه‌کننده، مهرنوش پرتویی کارشناس مجری و سمیرا صدیقی گزارشگر سایر عواملی هستند که با این برنامه همکاری دارند.

مشاوره دنیای مجازی

قرن اخیر، قرن تحول در ارتباطات و تکنولوژی لقب گرفته است. بشر امروز می‌کوشد به ابزاری دست یابد تا بیش از پیش به تبادل افکار و اطلاعات بپردازد، و همین ارتباطات است که زمینه ایجاد جهانی را فراهم آورده که در آن دیگر فاصله‌ها از میان رفته و جهان، به دهکده‌ای جهانی مبدل شده است.

مهدی رادفر تهیه‌کننده برنامه «جهان مجازی» می‌گوید: برنامه جهان مجازی کاری از گروه علم و زندگی است که پنجشنبه‌ها از ساعت 11 تا 12 پخش می‌شود و شنوندگان از فناوری‌های نوین در حوزه نرم افزار، شبکه و سخت‌افزار و مشاوره بهره‌مند می‌شوند. موضوع برنامه درخصوص تکنولوژی روز و فناوری‌های روز در حوزه اطلاعات و It که هر هفته با حضور یک کارشناس به سوالات مردمی که تماس می‌گیرند، پاسخ داده می‌شود. یکی از ویژگی‌های متمایز این برنامه سوالاتی است که توسط گزارشگر برنامه از مردم پرسیده می‌شود.

وی یادآور می‌شود: از موضوعاتی که در این برنامه به آن پرداخته شده می‌توان به موضوع امنیت اطلاعات در فضای مجازی، مؤلفه‌های خرید لپ‌تاپ، مؤلفه‌های خرید تلفن همراه، اپلی کیشن‌ها و نرم‌افزارهای موبایل، راهنمای خرید کامپیوترهای خانگی، امنیت اطلاعات در تلفن همراه، امنیت اطلاعات اینترنت و دسته‌بندی بازی‌های رایانه‌ای اشاره کرد.

کارشناسان حوزه‌های مرتبط در برنامه حضور می‌یابند و ضمن ارائه مشاوره و اطلاعات درباره موضوع برنامه مورد نیاز شنوندگان نیز توضیحاتی را ارائه می‌دهند.

مشاوره حقوقی

مسائل حقوقی که مردم با آن درگیر هستند هزینه بر است و برای یک مشاوره حقوقی هزینه زیادی باید پرداخت کنند، یکی از خدماتی که از رادیو تهران ارائه می‌شود ارائه مشاوره و آموزش حقوقی رایگان است.

«نسیم عدالت» هم کاری از گروه علم و زندگی رادیو تهران است که به ارائه مشاوره حقوقی اعم از ملکی، خانواده، کیفری، قرارداد و... اختصاص یافته است.

حماد خزایی تهیه‌کننده این برنامه می‌گوید: کارشناسان حقوقی قوه قضاییه و وکلا در این برنامه حضور می‌یابند تا به مشکلات و سوالات شنوندگان درباره مسائل حقوقی پاسخ دهند. موضوع‌های انتخاب شده به قوه قضاییه اعلام می‌شود و با توجه به موضوع، کارشناسان مرتبط معرفی می‌شوند. از موضوع‌هایی که در این برنامه به آنها پرداخته شده می‌توان به موضوع معاملات، چک، ارثیه، ضمانت و... اشاره کرد.

وی ادامه می‌دهد: روال برنامه به این‌گونه است که کارشناس برنامه در ابتدا درباره آن مساله حقوقی توضیحاتی را ارائه می‌کند و سپس مخاطبان برنامه تماس می‌گیرند و مشکلات خود را با کارشناس برنامه در میان می‌گذارند.

تهیه‌کننده این برنامه در توضیحات بیشتر می‌افزاید: بیشتر موضوع‌هایی که انتخاب می‌شود بر حسب نیازهای طیف وسیعی از مردم است که با برنامه تماس می‌گیرند و مسائل و مشکلات خود را مطرح می‌کنند. این برنامه با هدف اطلاع‌رسانی به مردم در حوزه دادرسی و قضایی تدارک دیده شده تا حقی از کسی زائل نشود.

تلاش ما این است که وقتی شهروندی، مشکل حقوقی پیدا کرد به دلیل هزینه‌های بالای این موضوع سرگردان و یا حقش تضییع نشود.

مریم کریمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها