آیا هولوگرافی آینده تلفن‌های همراه را رقم می‌زند؟

هولوگرام‌های همراه

سال ۱۹۷۷ زمانی که جورج لوکاس، کارگردان فیلم‌های جنگ ستارگان ایده جدیدی را برای انتقال صدا، تصویر و بعد ارائه کرد، کمتر کسی فکر می‌کرد این رویا زمانی به واقعیت تبدیل شود. برای تحقق این رویا کافی بود کودکان دوران فیلم‌های جنگ ستار‌گان بزرگ شوند تا به رویای خود در زندگی امروز جان ببخشند.
کد خبر: ۷۰۰۳۰۲
هولوگرام‌های همراه
این رویای صادقه یعنی یافتن راهی برای به نمایش درآوردن تصویر، صدا و بعد در هوا به صورت معلق، هولوگرام نام گرفت. حالا این فناوری نوپا که هنوز هم چندان جدی گرفته نشده، راه خود را به تلفن‌های همراه باز کرده است. تصور این که در حال بازی فروت نینجا، میوه‌ها به جای حرکت در صفحه نمایش تلفن‌همراه، به سمت شما پرتاپ ‌شوند یا آن‌که مدل سه‌بعدی ساختمان‌ها و ماشین‌های مختلف را روبه‌روی صورتتان تماشا کنید، هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد، اما این‌که این فناوری دقیقا چیست و آیا راهی برای ورود به تلفن‌های همراه دارد یا خیر، پرسشی است که در این گزارش به آن پاسخ می‌دهیم.

هولوگرام چیست؟

به بیان ساده می‌توان هولوگرام یا عمل هولوگرافی را روشی برای نمایش تصاویر سه‌بعدی دانست. در این روش که به آن «تمام‌نگاری» هم گفته می‌شود، به پرده نمایش یا رابطی مانند عینک‌های سه‌بعدی نیاز نیست و کاربر می‌تواند تصاویر را مقابل چشمانش و معلق در هوا ببیند. موضوع اصلی در تمام‌نگاری ایجاد بستری برای به تصویر در‌آوردن بدون نیاز به پرده‌نمایش است، زیرا ذرات فتون که از یک منبع نور ارسال می‌شود، پس از برخورد با یک جسم که آنها را انعکاس ندهد، مرئی می‌شوند. اکنون تلاش‌های زیادی برای نمایش‌های هولوگرامی انجام شده که یکی از متداول‌ترین آنها استفاده از هوا به صورت مه است. این هوای سنگین باعث می‌شود ذرات نور بستری برای نمایش پیدا کنند.

استفاده از هوای غلیظ یکی از کم‌هزینه‌ترین روش‌ها برای نمایش هولوگرام است، اما معمولا تصویر به دست آمده کیفیت قابل‌توجهی ندارد و با شدت غلظت این هوای سیال، کیفیت تصویر نیز کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این، ایجاد این هوای مه‌آلود که محدوده کمی برای نمایش ایجاد می‌کند، روش چندان مناسبی نیست تا بتوان آن را برای استفاده در منازل نیز به‌کار‌برد. استفاده از قطرات آب با دستورالعملی مشابه، اما کیفیتی مناسب‌تر روشی دیگر برای تمام‌نمایی است.

روش کارآمدتر، اما بسیار پرهزینه برای نمایش تصاویر هولوگرام، استفاده از پرتوهای لیزری است. دانشمندان ژاپنی در یک پروژه بسیار پرهزینه با تعریف فاصله انفجار برای میلیون‌ها پرتوی لیزر توانستند هولوگرافی را بدون نیاز به بستری مانند پرده نمایش، هوای غلیظ و قطرات آب ایجاد کنند. البته یک نمایش ده ثانیه‌ای برای هولوگراف لیزری هزینه‌ای نزدیک به یک میلیون دلار دارد، برای همین به نظر نمی‌رسد هیچ‌وقت پای این شیوه به تولید انبوه و بازار برسد.

چینی‌ها دست به کار می‌شوند

ورود فناوری هولوگرام به تلفن‌های همراه به علت وجود دردسرهای موجود و فضای زیادی که نمایشگرهای تمام‌نما اشغال می‌کنند، شاید کمی بعید به نظر برسد، اما بتازگی یک شرکت چینی ادعا کرده اولین گوشی‌های هوشمند را با رابط هولوگرافی تولید‌کرده‌است. این تلفن‌همراه Estar Takee 1 نام دارد و احتمالا بسیاری از اهالی دنیای فناوری حتی یک‌بار هم نام شرکت سازنده آن را نشنیده‌اند. این گوشی برای پردازش تصویر تمام‌نما از یک داک استفاده می‌کند که پشت گوشی سوار است. چهار دوربین نیز جلوی تلفن قرار دارند تا مسیر چشم کاربر را برای ایجاد یک تصویر سه‌بعدی تشخیص ‌دهند.

طبق ادعای این شرکت در وبسایتش، این چهار دوربین ویژگی‌های متعددی دارند که به سیستم‌عامل تلفن‌همراه اجازه می‌دهند حرکات دست کاربر را نیز تشخیص دهد؛ یعنی مشابه اتفاقی که در کینکت مایکروسافت می‌افتد. با توجه به این ویژگی کاربر می‌تواند کنترل کاملی بر تصاویر سه‌بعدی پیرامونش داشته باشد و کارهایی مانند باز کردن قفل گوشی، کار با صفحه لمسی و انجام بازی‌هایی که به دقت بالایی نیاز ندارند، امکان‌پذیر خواهد بود. این شاهکار چینی‌ها علاوه بر ویژگی منحصر‌به‌فردش، در گروه تلفن‌های همراه معمولی قرار می‌گیرد و با داشتن یک صفحه‌نمایش 5/5 اینچی، دوربین 13 مگاپیکسلی و باتری 2500 میلی‌آمپر ساعتی باب دل کاربران نه‌چندان حرفه‌ای است. Takee از یک پردازنده MediaTek OCTA استفاده می‌کند و دو گیگابایت رم، حافظه 32 گیگابایتی آن را پشتیبانی می‌کند. این تلفن‌همراه که قرار است فقط در چین به فروش برسد، در دو رنگ سیاه و سفید به بازار عرضه می‌شود.

آمازون وارد می‌شود

فروشگاه اینترنتی آمازون که با رونق گرفتن بازار تبلت‌ها، مسیر خود را به سمت تولید گجت‌های دیجیتال کج کرد، چند سال است با تولید کتابخوان‌ها و تبلت‌های کیندل وارد بازار دیجیتال شده و بتازگی نیز تلفن‌هوشمند جدید خود را با نام آمازون‌فایر رونمایی کرده است. این تلفن‌همراه با انتقاد‌های متفاوتی روبه‌رو شده است. عده‌ای آن را یک شوخی بچگانه از طرف آمازون و عده‌ای دیگر آن را محصولی با آینده روشن خطاب کرده‌اند. این گوشی همچنان شایعات زیادی را یدک می‌کشد، یکی از این شایعات اضافه‌شدن قابلیت نمایش هولوگرافیک است، اما این اتفاق تا حدی دور از ذهن است که بیشتر کارشناسان آن را طرحی برای نسل آینده گوشی‌های آمازون می‌دانند. اکنون با رونمایی از گوشی چینی Estar Takee 1 و تحقق رویای هولوگرافیک، به نظر می‌رسد آمازون نیز با سرعت بیشتری به اجرای پروژه خود بپردازد.

با توجه به نشانه‌های موجود باید نزدیک‌ترین رقیب Estar Takee 1 را آمازون دانست و باید منتظر ماند تا این پروژه به مرحله تولید برسد. آمازون برای اجرای قابلیت تمام‌نمایی خود قرار است از هر دو ویژگی شناسایی مسیر مردک چشم و همچنین ایجاد هوای غلیظ استفاده کند. اکنون مشکل اصلی جای دادن تمام این امکانات در بدنه اصلی تلفن‌همراه است، بدون آن‌که جای بیش از حدی اشغال کند یا وزن گوشی را از حد انتظار بالاتر ببرد. (ضمیمه کلیک)

مائده گیوه‌چین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها