لیلا ج. هستم. از فیروزکوه تماس می‌گیرم. ( 02210000873) دختر هفت‌ ساله‌ای دارم که دیروز با شکایت از سردرد از خواب بیدار شد. گریه می‌کرد و از این‌که دچار سردرد بود، مضطرب شده بود و گریه‌اش بند نمی‌آمد.
کد خبر: ۶۹۹۱۷۷

از او درباره ضربه به سرش سوال کردم، اما گفت مشکلی برایش پیش نیامده است. اطراف تخت او هم لایه پوششی گذاشته‌ام که بر اثر حرکت ناگهانی سر او به جایی برخورد نکند. تب هم نداشت. دندان‌های او را هم بررسی کردم، اما مشکلی نبود. کمی صبحانه خورد؛ اما سردرد شدید آزارش می‌داد. ممکن است فرزندم دچار تومور شده باشد؟

دکتر آزاده فهیمیان‌‌/‌‌ متخصص اطفال

درباره زمینه سردرد کودکتان صحبتی نکرده‌اید. به این معنی که نگفته‌ایدکه قبل از این هم فرزندتان به این مشکل دچار بوده یا نه؟ علاوه براین که شما و پدرش هم دچار این مشکل بوده‌اید یا نه؟ به این دلیل که سردرد شاید گاهی زمینه ارثی داشته باشد. اگر پدر یا مادر کودکی دچار این مشکل شوند، فرزندشان نیز هر از گاهی دچار این سردرد می‌‌شود. اما والدین نباید با هر نوع سردردی به فکر وجود بیماری خاصی در بدن فرزندشان باشند. هر سردردی نشانه تومور مغزی نیست. این سردرد ممکن است ناشی از گرمازدگی باشد. بنابراین اولین قدم برای بررسی دلیل سردرد، بررسی وضع او از نظر گرمازدگی است. مساله بعدی این‌که ممکن است سر کودک به جایی اصابت کرده باشد. در این صورت نیز یکی از نشانه‌های آن سردرد است. کم‌خوابی یا بی‌خوابی کودک نیز ممکن است دلیل سردرد باشد. تشنگی، گرسنگی و ابتلا به بعضی بیماری‌ها مانند ابتلا به مشکل سینوزیت، سرماخوردگی و... هم شاید زمینه‌ساز سردرد باشند.

بنابراین از این نظر نیز مطمئن شوید که کودک شما مشکل ندارد. گاهی صدای ناگهانی و پریدن کودک از خواب، سبب سردرد می‌شود. توضیح نداده‌اید که فرزند شما همراه با سردرد دچار حالت تهوع بوده یا نه؟ اگر کودک همراه با سردرد دچار مشکلاتی مانند حالت تهوع و استفراغ، دوبینی، مشکلات حسی ـ حرکتی شود، حتما باید او را نزد متخصص ببرید. علاوه براین با مشاهده سردرد باید مساله مشکلات مفصل گیجگاهی فکی نیز بررسی شوند. شما در شرح حال به مساله ناگهانی ‌بودن سردرد دخترتان اشاره کردید. اگر سردرد صبحگاهی تکرار شودو با پریدن از خواب یا به اصطلاح جهش همراه باشد، باید وضع فرد را از نظر مشکلات مفصل گیجگاهی فکی بررسی کنند.

این نکته را هم فراموش نکنید که سردرد کودکان گاهی ناشی از استرس و اضطراب، هیجان و یا محرک روانی نیز هست. بنابراین علاوه براین که باید از نظر جسمی مساله بررسی شود، باید از نظر روانی نیز شرایط فرزند شما را دید. شاید یک محرک عاطفی زمینه‌ساز این سردرد باشد. فراموش نکنید که اگر کودک برای نخستین بار دچار سردرد ناگهانی شده و قبلا این حالت او سابقه نداشته است، باید فوریت پزشکی تلقی و برای بررسی دلیل بروز این اتفاق حتما شرایط را بررسی کنید. اما به‌هرحال به این دلیل که علائم خطرناکی در فرزند شما دیده نشده، به نظر می‌رسد که این سردردگذرا است. ولی حتما به متخصص اطفال و اعصاب و روان اطفال مراجعه کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها