رژیم صهیونیستی همواره از اصل ایجاد فضای رعب و وحشت برای به زانو درآوردن و امتیازگیری از فلسطینی‌ها استفاده کرده است. مهم‌ترین مولفه برای صهیونیست‌ها برجسته‌سازی توان نظامی و پیامدهای تمکین نکردن در برابر آن است. بر این اساس صهیونیست‌ها همواره حملات گسترده یا پراکنده‌ای را علیه فلسطینی‌ها بویژه در غزه صورت داده تا نشان دهند فلسطینی‌ها توان مقابله ندارند و تنها گزینه آنها باید روند «سازش» باشد. این مسأله برای جریان‌های داخلی صهیونیست‌ها نیز دارای اهمیت است؛ چرا که با نمایش توان نظامی، استمرار توسعه شهرک‌ها و حتی آوردن ساکنان جدید از دیگر نقاط جهان به اراضی اشغالی را اجرایی می‌کردند.
کد خبر: ۶۹۸۹۳۹

این روزها در حالی غزه آماج حملات گسترده صهیونیست‌ها و البته پاسخگویی مقاومت است که یک اصل در آن بیشتر برجسته می‌شود و آن تغییر در این موازنه وحشت است. صهیونیست‌ها در حالی با حملات گسترده خود به دنبال قدرت‌نمایی بوده و در این راه نیز بیش از یکهزار نفر را شهید و زخمی کرده‌اند که فلسطینی‌ها نیز ساکت نمانده و پاسخ‌های قابل تاملی به این حملات داده‌اند. هر چند در جنگ‌های 22 روزه و 8 روزه فلسطینی‌ها ابعادی از قدرت خود را به نمایش گذاشته بودند، اما در روزهای اخیر این امر ابعاد جدیدتری به خود گرفته است.

در گذشته موشک‌های مقاومت صرفا برخی مراکز غیرحساس را هدف قرار می‌داد، حال آن که اکنون برد این موشک‌ها به 140 کیلومتر رسیده است و نه‌تنها مراکز مرزی با غزه بلکه تل‌آویو و حیفا نیز مورد هدف قرار می‌گیرند. فرودگاه‌ها، مراکز نظامی و اقتصادی صهیونیست‌ها و حتی مرکز هسته‌ای دیمونا نیز به اهداف مقاومت مبدل شده‌اند. نکته مهم پرواز پهپادهای مقاومت موسوم به ابابیل بود که معادلات هوایی صهیونیست‌ها را تحت‌الشعاع قرار داد.

مجموع برآوردها از روند جنگ رمضان نشان می‌دهد فلسطینی‌ها در حال توسعه دامنه این مقاومت و تغییر موازنه وحشت هستند. نتیجه این امر، خزیدن میلیون‌ها صهیونیست به پناهگاه‌ها را به نمایش گذاشت. این روند از چند منظر دارای اهمیت است؛ نخست تقویت‌کننده روحیه مردم فلسطین برای مقاومت بیشتر و رویارویی با دشمن صهیونیستی است. ملت فلسطین در حالی به مقابله با تحرکات دشمنان می‌پردازد که دستاوردهای مقاومت می‌تواند تقویت‌کننده این روحیه و حرکت جدی‌تر مردم در مسیر انتفاضه باشد. دوم ایجاد فضای رعب و وحشت در میان شهرک‌نشینان و تشدید بحران‌های درونی این رژیم بویژه اصل کوچ معکوس شهرک نشینان به خارج از اراضی اشغالی است. این مهم را در رفتارهای تبلیغاتی صهیونیست‌ها برای کاهش رعب و وحشت شهرک‌نشینان و احیای اعتماد آنها به ارتش و توان نظامی این رژیم می‌توان مشاهده کرد. همچنین صهیونیست‌ها می‌کوشند با برجسته‌کردن دستاوردهای گنبد آهنین، آن را نشانه قدرت این رژیم معرفی کنند.

یکی دیگر از دستاوردهای مقاومت ایجاد معادلات جدید در منطقه و در برابر خط سازش است. مقاومت فلسطین این درس را برای ملت‌های منطقه داشته است که شکست‌ناپذیری صهیونیست‌ها یک توهم بوده و با تکیه بر مقاومت می‌توان این هیمنه را درهم شکست. تشدید روحیه مقاومت در میان ملت‌ها زمینه‌ساز تضعیف خط سازش و طرح‌های آمریکا برای تغییر معادلات در منطقه است. علاوه بر این موجب بالا رفتن هزینه‌های متحدان صهیونیست‌ها و ناچاری آنها به اعطای امتیاز بیشتر به فلسطینی‌ها برای حمایت از این رژیم می‌شود.

غرب همواره از موازنه وحشت برای امتیازگیری از فلسطینی‌ها سوءاستفاده می‌کرده است حال آن که دستاوردهای اخیر مقاومت، زمینه دیگری برای بالا رفتن هزینه‌های غرب در حمایت از رژیم صهیونیستی شده و امتیازدهی اجباری به مقاومت را همراه خواهد داشت.

با توجه به این شرایط می‌توان گفت موازنه‌ای را که مقاومت اکنون در غزه ایجاد کرده، زمینه‌ساز آینده‌ای نوین برای فلسطین و منطقه خواهد بود؛ زیرا مقاومت نشان داده دیگر صهیونیست‌ها و حامیانشان تنها تعیین‌کنندگان موازنه وحشت در منطقه نیستند. آنها ممکن است آغازگر یک جنگ باشند، اما مسلما پایان‌دهنده آن نخواهند بود و این مقاومت است که موازنه‌ها را ترسیم می‌کند و این همان تجربه‌ای است که این روزها در جنگ رمضان در حال ترسیم است.

قاسم غفوری / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها