ساعت 20 (شبکه 3 - رادیو ورزش)

ایران- روسیه؛ رویای کسب سکوی جهانی

بلندپروازی والیبال ایران با صعود به مرحله فینال لیگ جهانی نه تنها خاتمه نیافته که ملی‌پوشان و علاقه‌مندان این ورزش رویای کسب مدال در این تورنمنت را در سر می‌پرورانند، در این راه آیا روسیه مدافع عنوان قهرمانی فصل گذشته لیگ جهانی، قربانی بعدی سروقامتان ایران خواهد بود؟
کد خبر: ۶۹۶۳۸۵

روزگاری آرزویمان در والیبال این شده بود که دست‌کم یک ست از قدرت‌های والیبال آسیا (کره‌جنوبی، چین و ژاپن) بگیریم و به عبارتی از حالت زنگ تفریح بودن این تیم‌ها خارج شویم. چیزی که آن روز آرزویش را داشتیم پس از دو دهه تلاش و برنامه‌ریزی بتدریج نه تنها محقق شد، که در دو سال اخیر به چشم و چراغ والیبال قاره کهن در سطح دنیا تبدیل شده‌ایم. حالا آسیا به ما می‌بالد که تنها تیم این قاره هستیم که به مرحله فینال لیگ جهانی راه یافته و در جمع شش تیم برتر دنیا قرار گرفته‌ایم. البته رسیدن به این مرحله نیز گرچه یکی از اهداف بزرگ ایران در این دوره از رقابت‌ها بود، اما اینک با نمایان شدن توان واقعی تیم ملی همه به فکر کسب مدال در لیگ جهانی هستیم و در این راه دست‌کم به دو پیروزی نیاز داریم تا به این رویا نیز جامه عمل پوشانده و دنیای والیبال را انگشت به دهان بگذاریم.

به هر ترتیب اگر تا دیروز مسئولان فدراسیون، کادر فنی تیم‌ملی و خود ملی‌پوشان همواره تاکید می‌کردند که نباید سطح توقعات را بالا برد و بار روانی مضاعفی بر تیم تحمیل کرد، در روزهای گذشته خود آنها نیز اذعان کردند که به هیچ عنوان به جایگاه فعلی بسنده نکرده و دنبال قرار گرفتن روی سکو و کسب مدال هستند.

برای رسیدن به این هدف نخستین معبری که باید از آن عبور کنیم تیم قدرتمند روسیه است؛ حریفی که سال گذشته در نخستین تجربه حضورمان در لیگ جهانی مغلوبش شدیم و البته این حریف در ادامه قدرت خود را برای تمامی تیم‌ها دیکته کرده و قهرمان لیگ جهانی شد، درست مثل المپیک لندن. تیم کشورمان هر چند سال گذشته طی یک بازی دوستانه موفق شد روسیه را شکست دهد، اما به هر ترتیب حساسیت یک بازی رسمی که قطعا برای روسیه جنبه حیثیتی داشته، به مراتب بالا بوده و نمی‌توان لحظه‌ای در مصاف با ستارگان روس دچار غفلت شد. در آستانه این بازی اسلوبودان کواچ، سرمربی صربستانی تیم ملی کشورمان این گونه اظهار نظر کرد: خوشحالم که در این مرحله از مسابقات حضور داریم و یکی از تیم‌های برتر والیبال جهان محسوب می‌شویم. حضور ما در فینال لیگ جهانی همه را شگفت‌زده کرد، اما می‌خواهیم در این مرحله هم به گونه‌ای بازی کنیم که به شگفتی‌آفرینی ادامه دهیم.

کواچ خاطرنشان کرد: در گروه بسیار سختی قرار گرفته‌ایم، اما به اینجا آمده‌ایم که بازی‌های خوب خود را تکرار کنیم و به نتیجه مورد نظرمان برسیم.

چگونه ایران روی سکو می‌رود؟

مرحله فینال لیگ جهانی در دو گروه، سه تیمی در فلورانس ایتالیا برگزار می‌شود و تیم ملی کشورمان در گروه دوم این بازی‌ها با تیم‌های برزیل و روسیه همگروه است در گروه نخست نیز تیم‌های ایتالیا، آمریکا و استرالیا قرار دارند. در دور اول علاوه بر بازی ایران- روسیه که از ساعت 20 امشب آغاز می‌شود، جدال حساس آمریکا- ایتالیا نیز ساعت 23 برگزار می‌شود.

در این مرحله پس از آن‌که هرکدام از تیم‌ها دو بازی برابر حریفان خود انجام دادند، دو تیم برتر راهی مرحله نیمه‌نهایی شده و به صورت ضربدری به مصاف دو تیم برتر دیگر گروه می‌روند تا برندگان فینالیست شده و بازنده‌ها برای قرار گرفتن روی سکوی سوم به مصاف هم بروند. به این ترتیب تیم کشورمان پس از دیدار مقابل روسیه و دیدار جمعه شب خود برابر برزیل چنانچه یک پیروزی کسب کند تا حد زیادی می‌توان گفت راهی مرحله نیمه نهایی شده و در آن مرحله نیز با کسب یک پیروزی در دو مسابقه باقیمانده قطعا روی سکوی خواهد رفت. از طرفی با توجه به قدرت تیم ر وسیه در صورت گذشتن شاگردان کواچ از سد این تیم ، می توان گفت ایران بخش اعظمی از راه رسیدن به سکوی جهانی را سپری کرده است

تیم کواچ تکمیل شد

سعید مصطفی وندیار، سرعتی زن تیم ایران که به دلیل تاخیر در صدور روادید از سفر با دیگر اعضای تیم به ایتالیا بازمانده بود، دیروز همراه محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون به دیگر ملی‌پوشان ملحق شد تا تیم کواچ تکمیل شود. پیشتر سعید معروف، محمد موسوی، فرهاد قائمی، عادل غلامی، مجتبی میرزاجانپور، فرهاد ظریف، مهدی مهدوی، امیر غفور، آرمین تشکری، میلاد عبادی‌پور، پوریا فیاضی، رضا قرا و عبدالرضا علیزاده عازم ایتالیا شده بودند.

بارزترین نکته در ترکیب تیم اعزامی نسبت به مرحله گروهی این رقابت‌ها، غیبت شهرام محمدی یکی از ستارگان تیم ملی است که به دلیل آسیب‌دیدگی از حضور در مرحله نهایی این رقابت‌ها بازماند.

علاوه بر این یادآوری این نکته ضروری است که فدراسیون جهانی والیبال در این مرحله از رقابت‌های لیگ جهانی دست مربیان تیم‌ها را باز گذاشته است به طوری که آنها در گذشته تنها حق استفاده از 12 بازیکن را داشتند حال‌این‌که در این مرحله می‌توانند از 14 بازیکن بهره ببرند.

آمار و ارقام حریفان ایران

تیم‌های ملی والیبال برزیل و روسیه که حریفان ایران در مرحــــــله نهایی لیگ جهــانی والیبال در فلورانس محسوب می‌شوند، در 24 دوره گذشته این رقابت‌ها 12 مدال طلا کسب کردند.

روسیه در دور مقدماتی رقابت‌های امسال موفق به پشت‌سر گذاشتن صربستان و بلغارستان شد و با کسب 24 امتیاز از هفت پیروزی به عنوان تیم اول به همراه آمریکا راهی فلورانس شد. روس‌ها در 24 دوره گذشته این رقابت‌ها، در 15 دوره روی سکو رفته است و با سه مدال طلا، پنج نقره و هفت برنز در رده سوم پرافتخارترین تیم‌های لیگ جهانی والیبال قرار دارد.

تیم ملی والیبال ایران در دور مقدماتی لیگ جهانی سال‌گذشته دو دیدار با روسیه برگزار کرد که در هر دو مسابقه مغلوب حریف شد بنابراین امسال بازیکنان باانگیزه زیادی برای جبران ناکامی سال گذشته به مصاف با این تیم می‌روند.

اما حریف جمعه شب تیم کشورمان برزیل است. آمار و ارقام نشان می‌دهد تیم ملی والیبال برزیل در 24 دوره گذشته این رقابت‌ها عضو ثابت مسابقات بوده است و با کسب 9 مدال طلا، چهار نقره و چهار برنز (17 دوره روی سکو رفته است) در صدر پرافتخارترین‌های لیگ جهانی است. تیم ملی والیبال ایران در دور مقدماتی لیگ جهانی امسال چهار بار به مصاف این تیم رفت که دو پیروزی و دو شکست و کسب شش امتیاز سهم هر یک از تیم‌های ایران و برزیل در مجموع این چهار دیدار بود.شاگردان برناردو رزنده، سرمربی تیم ملی والیبال برزیل در دو دیدار هفته پایانی دور مقدماتی لیگ جهانی موفق به شکست تیم اصلی ایتالیا در شهر میلان شدند تا صعود خود را به مرحله نهایی این رقابت‌ها در ثانیه‌های آخر قطعی کرده باشند.

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها