روایتی از آغاز عملیات رمضان

این جا هم پای «آب» در میان است

22 تیر، آغاز عملیات رمضان- کربلای 4

امروز 22 تیر 1393 هجری شمسی؛ 15 رمضان 1435 هجری قمری؛ 13 جولای 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که امروز در تاریخ اتفاق افتاده، بدین شرح است:
کد خبر: ۶۹۵۲۷۱
22 تیر،  آغاز عملیات رمضان- کربلای 4

هجری شمسی

22 تیر 1297

چهارده نفر از افسران ایرانی که در جنگ علیه نیروهای انگلیس در جنوب شرکت کرده بودند، توسط نظامیان این کشور تیرباران شدند.

22 تیر 1310

سفارت انگلیس جهت اکتشاف آثار باستانی در جنوب ایران از وزارت خارجه درخواست صدور مجوز کرد .در این تقاضا آمده است که آثار مکشوفه جهت مطالعه به انگلستان ارسال خواهد شد و پس از بررسی و عکسبرداری ، یک سهم از آن به ایران تعلق خواهد گرفت .

22 تیر 1331

محمد مصدق برای عهده‌داری مقام نخست‌وزیری خواستار اختیارات تام از مجلس شورای ملی شد.

22 تیر 1337

قانون چک­های تضمین شده از تصویب نهایی مجلس شورای ملی گذشت. به موجب این قانون، بانک ملی ایران چک­های تضمین شده­ای حداکثر به مبلغ ده هزار ریال انتشار می­داد که در حقیقت حکم اسکناس داشت.

22 تیر 1361

عملیات رمضان - کربلای 4 آغاز شد. هفتمین اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد قرار بود در بغداد تشکیل شود و این کشور میزبان سران این جنبش در بغداد در اوایل دهه 1360 ش (1980 م) باشد. در این میان عراق به شدت می‏کوشید با آماده کردن تاسیسات و تهیه زودرس پیش‏نویس بیانیه اجلاس، کشورهای عضو را در مقابل یک عمل انجام شده قرار داده، با یک وجهه بین‏المللی موثر، عنوان متجاوز را از خود دور سازد. اما جمهوری اسلامی ایران با محل اجلاس مخالفت کرد و تلاش‏های وسیعی را جهت عدم برگزاری اجلاس در بغداد به انجام رساند زیرا شخصی همانند صدام حسین را که به اصول عدم تعهد پایبند نبود، شایستگی ریاست جنبش را نداشت. در این میان امنیت بغداد به عنوان محل تشکیل اجلاس هفتم سران مورد بحث قرار گرفت تا اینکه با عملیات نظامی ایران علیه عراق موسوم به عملیات رمضان - کربلای 4 در 22 تیرماه 1361 ش برابر با 13 ژوئیه 1982 م و بمبارانِ بغداد توسط تیزپروازان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، فشاهاری جدیدی بر بغداد وارد آمد و اعضای جنبش نسبت به امنیت پایتخت عراق مردد شدند. این فشار سرانجام بدین جا انجامید که سران عراق در مرداد آن سال، از میزبانی اجلاس سران انصراف داده و هند به عنوان میزبان جدید کنفرانس معرفی شد.

22 تیر 1362

امام خمینی نسخه‌ای از وصیتنامه خود را طی پیامی نزد نمایندگان اولین دوره مجلس خبرگان رهبری به امانت سپرد.

هجری قمری

15 رمضان 3

بنابر روایت های روایت معتبر حضرت امام حسن مجتبی (ع) دومین امام مسلمانان و شیعیان در مدینه ولادت یافتند. امام حسن مجتبی (ع) سید جوانان اهل بهشت و ریحانه الرسول خوانده شده اند. دوران امامت ایشان پس از شهادت امام علی (ع) آغاز شد و چون هنگام رویارویی با معاویه سستی و خیانت یارانشان را دریافتند، به ناچار صلح نامه ای با معاویه امضا کردند. اما معاویه به هیچ یک از شروط این صلح نامه وفا نکرد و همان را زیر پا گذاشت.

15 رمضان 385

محمد بن حسن طوسی معروف به شیخ طوسی دانشمند بزرگ مسلام و موسس حوزه علمیه نجف درگذشت. حلقه درس شیخ طوسی پذیرای صدها عالم فاضل بود و دانشوران بزرگی در حضور او پرورش یافتند. آثار مکتوب شیخ طوسی ازجمله تهذیب و استبصار از جمله بهترین و مهم ترین ارکان حدیث شیعه به شمار می روند.

15 رمضان 965

زین الدین بن علی بن احمد معروف به "شهید ثانی" فقیه نامور شیعه به شهادت رسید. وی در سال 911 قمری دیده به جهان گشود. او پس از مدتی علاوه بر فقه شیعه، نسبت به فقه سایر مذاهب اسلامی‏نیز تبحر یافت. شهید ثانی به شهرهای مختلفی در شام، فلسطین، لبنان، مصر و آسیای صغیر سفر کرد . معاندین که تحمل این عالم فرزانه را نداشتند، طرح قتلش را ریخته و ناجوانمردانه او را در 54 سالگی به شهادت رساندند. از شهید ثانی آثار فراوان و متنوعی بر جای مانده است که "شرح لمعه"، "غایةالمراد"، "مسالک الافهام" و "روض الجنان" از جمله‏ آنها است.

میلادی

13 جولای 1878

کشور رومانی از امپراتوری عثمانی جدا شد. رومانی از قرن پانزدهم تحت سلطه عثمانی‏ها قرار داشت ولی در سال 1877 رومانی با روسیه در جنگ علیه عثمانی متحد شد و تا 1878 به این جنگ ادامه داد. در 13 جولای این سال و بر اساس مصوبه کنگره برلین، رومانی رسماً مستقل شد و سه سال بعد استقلال کامل و قطعی خود را به دست آورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها