فینال جام‌جهانی 2014 برزیل امشب کلید می‌خورد و دو تیم آلمان و آرژانتین برابر یکدیگر صف‌آرایی خواهند کرد. مردم دو کشور در عرصه ملی‌گرایی معروفند و با توجه به همزمانی روز استقلال آرژانتین و صعود این تیم به فینال جو حاکم بر این کشور کاملا احساسی است و اتحاد ملی به بهانه فوتبال بیش از پیش در آرژانتین تقویت شده است، در آن سوی میدان نیز مقامات دولتی و کشوری آلمان تلاش زیادی برای تقویت اتحاد ملی نمی‌کنند و تنها کافی است از شهرداری‌های مناطق مهم کشور بخواهند نهایت همکاری را با مردم داشته باشند، تردیدی نیست در طول حداقل 90 دقیقه از فینال بزرگ جام بیستم، هر دو کشور آلمان و آرژانتین تا مرز تعطیلی کامل پیش خواهند رفت.
کد خبر: ۶۹۵۰۵۲

در این میان مقایسه دو کشور در عرصه‌های مختلف خالی از لطف نیست، جایی که به عنوان مثال به نقش جام‌جهانی در اشاعه فرهنگ، مربوط به صلح جهانی اشاره می‌شود، پروژه‌ای که در آرژانتین موفقیتی صد چندان نسبت به آلمان داشته است. دلیل این امر را می‌شود در رگه‌های شوم نژادپرستی حاکم بر آلمان به عنوان یک کشور فعال اروپایی دنبال کرد، جایی که حتی در سطح سنی کودکان و نوجوانان نیز شاهد گسترش این پدیده شوم و غیرانسانی هستیم.

همزمان با پخش مستقیم فینال جام‌جهانی، یافتن یا حتی تجسم دو تصویر مشابه بین دو کشور آلمان و آرژانتین بسیار سخت است، کودکان آلمانی را تصور کنید که در آپارتمان‌های مدرن در حال تماشای بازی هستند و در بضاعت خود دلهره و استرس را تجربه می‌کنند و در گوشه دیگری از جهان کودکانی را در نظر بگیرید که به میزان یک‌دهم کل کودکان آرژانتینی شانس تماشای بازی از تلویزیون را داشته‌اند و دیگران در بهترین حالت به رادیوهای قدیمی بزرگان محل پناه خواهند برد.

برخی کارخانجات در آلمان به خاطر همزمانی با فینال جام‌جهانی تعطیل خواهند بود و البته در بیانیه‌های متعدد به مردم و دولت آلمان اطمینان داده‌اند با کار بیشتر و اعمال چند شیفت فوق‌العاده کاری این تعطیلی را جبران خواهند کرد. همین پدیده را با آرژانتین مقایسه کنید و کارخانجات کلان و قدیمی که مدت‌هاست تعطیلند و نیازی به صدور بیانیه ندارند.

نویسنده بخش ورزشی گاردین در ادامه این قیاس‌های قابل تامل به وضعیت شادی و جشن‌های خیابانی در دو کشور اشاره می‌کند و این که در آلمان نیروهای شهرداری و پلیس برای این که مردم بیشتری به خیابان بیایند و شاهد جشن باشکوه‌تری باشند، تبلیغ می‌کنند و از آنها می‌خواهند جشن را ترک نکنند و تا انتها باقی بمانند، همین وضعیت کسل‌کننده را با جشن‌های خیابانی در کشور آرژانتین مقایسه کنید، جایی که پلیس امنیتی برای مهار مردم دچار مشکل می‌شود و محال است در یک جشن ساده خیابانی کار به درگیری و جراحت و گاز اشک‌آور نکشد.

گاردین / مترجم: بابک سرانی‌آذر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها