طرح بزرگ قرآنی 1448

متن زیر خلاصه‌ای از آیات، پیام‌ها و مفاهیم حفظ موضوعی قرآن کریم است. علاقه‌مندان می‌توانند ضمن بهره‌مندی از مطالب بیان شده، در مسابقات طرح 1448 که توسط شبکه‌قرآن و معارف سیما و برخی نهادهای قرآنی و رسانه‌ای کشور برگزار می‌شودشرکت کنند و از هدایا و جوایز ارزشمند آن شامل 5000کمک هزینه سفر به اماکن مقدس زیارتی بهره‌مند شوند. سوال مسابقه کتبی ـ تشریحی طرح پیرامون پیام‌های حفظ موضوعی قرآن کریم است و صندوق پستی 1448ـ 16765 شبکه قرآن و معارف سیما آماده دریافت نظرات و پاسخ‌های مخاطبان ارجمند خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند پاسخ پرسش پیامکی هر روز را به سامانه 300001448 ارسال کنند.
کد خبر: ۶۹۴۹۶۸

پرسش پیامکی:

خداوند متعال در آیه 20 سوره حدید زندگی دنیا را به چه چیزی تشبیه کرده است؟

1 ـ مزرعه‌ای که بسرعت زرد شده تبدیل به خاشاک می‌شود.

2 ـ آب رودخانه‌ای ‌که با سرعت می‌گذرد.

3 ـ ابری که بسرعت از بالای سر عبور می‌کند.

شناخت دنیا و آخرت

وَمَا هَذِهِ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِیَ الْحَیَوَانُ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ (۶۴)

و این زندگی دنیا جز سرگرمی و بازی نیست و بی‌تردید سرای آخرت، همان زندگی [واقعی و ابدی] است؛ اگر اینان معرفت داشتند [دنیا را به قیمت از دست دادن آخرت برنمی‌گزیدند.] (عنکبوت، 64)

توضیح: یکی دیگر از مهم‌ترین ارکان هر مکتب و آیین، دیدگاه آن نسبت به دنیا و جهان پس از مرگ است. باور به معاد یا باور نداشتن به آن نقش بسیار فراوانی در جهان‌بینی و سبک زندگی هر فرد خواهد داشت.

قرآن کریم در آیات متعددی به روشنگری پیرامون دنیا و ظواهر فریبنده آن پرداخته است. در نظرگاه این کتاب مقدس، دنیا کالایی فریبنده و زودگذر و چیزی شبیه بازیچه است که در برابر زندگی واقعی و ابدی چند روز کوتاه؛ بلکه یک صبح یا عصر زودگذر است. دنیا چیزی جز «لهو» و «لعب» نیست. لهو به معنای چیزی است که انسان را به خود مشغول می‌سازد؛ بی‌آن‌که نفع خاصی داشته باشد و لعب به معنای بازی است که نفعی خیالی و کودکانه دارد.

قرآن مرگ را انتقال از این سرا به سرای دیگر می‌داند؛ با این تفاوت که زندگی در دنیا، نحوه زیستن در آخرت را مشخص می‌کند. در این آیه سرای آخرت، سرای زنده و دارای حیات معرفی شده است.

پر واضح است که انسان حکیم و عاقل زندگی موقت و زودگذر دنیا را بر حیات ابدی و جاودانه مقدم نمی‌دارد.

آیات متناسب: انعام، 32 ‌/‌ توبه، 38 ‌/‌رعد، 26.

حدیث: امام سجاد(ع): «اعْلَمُوا أَنَّ اللهَ عَزَّ و جَلَّ لَمْ یحِبَّ زَهْرَةَ الدُّنْیا وَ عَاجِلَهَا لِأَحَدٍ مِنْ أَوْلِیائِهِ؛ ای بندگان خدا! بدانید خداوند زینت زودگذر دنیا را برای اولیائش دوست ندارد. » کافی:ج 8ص 75 ح 29.

به قدر بودن دنیا، به فکر دنیا باش

کسی همیشه در این خاکدان نمی‌ماند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها