فرماندار خلیل آباد استان خراسان رضوی گفت: صادرات فله‌ای زعفران موجب می‌شود، ارزش افزوده محصول به جای آن‌که به جیب کشاورزان و صادرکنندگان کشورمان برود، به جیب کشورهای دیگر نظیر اسپانیا و دبی می‌رود.
کد خبر: ۶۹۰۴۴۸
سود زعفران ایران در جیب اسپانیایی‌ها

علی‌اصغر مرادزاده افزود: اگر بخواهیم زعفران فله‌ای صادر نشود، باید آن را مورد آزمایش قرار بدهیم. در آن صورت کشاورزان و تولیدکنندگان مجبور می‌شوند زعفران با‌کیفیت تولید کنند. به همین دلیل کسانی که اقدام به پرکندن زعفران می‌کنند نکات بهداشتی را باید رعایت کنند چون وجود درصد کمی ناخالصی، موجب ضربه زدن به کیفیت زعفران می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: 98 درصد زعفران دنیا در ایران و 180 تن زعفران تولیدی کشور در خراسان بزرگ تولید می‌شود. صادرات مهم‌تر از تولید است زیرا تولید سالانه زعفران اسپانیا یک تن است، اما بزرگ‌ترین صادرکننده دنیاست.

وی با اعلام این‌که کشورهایی همچون افغانستان و چین درصدد هستند، زعفران تولید ایران را به نام خودشان صادر کنند و به نام زعفران ایران جایگاهی برای خود در دنیا به دست آورند، افزود: باید تلاش کنیم محصولی با کیفیت خوب، تولید و بسته بندی کنیم تا کشورهای دیگر نتوانند جایگاه ما را در دنیا متزلزل کنند.

مرادزاده با اشاره به این‌که فروش زعفران اکنون به صورت فله‌ای، غیرعلمی صورت می‌گیرد، با تأکید بر ضرورت تشکیل صنف زعفرانکاران برای نظارت بر ورود این محصول به بازار تصریح کرد: مشکل از ناحیه کشاورزان نیست. برخی واسطه‌ها ناخالصی‌هایی به زعفران وارد می‌کنند تا به سود بیشتری دست یابند. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها