طرح بزرگ قرآنی 1448

متن زیر خلاصه‌ای از آیات، پیام‌ها و مفاهیم حفظ موضوعی قرآن کریم است. علاقه‌مندان می‌توانند ضمن بهره‌مندی از مطالب بیان شده، در مسابقات طرح 1448 که توسط شبکه قرآن و معارف سیما و برخی نهادهای قرآنی و رسانه‌ای کشور برگزار می‌شود، شرکت کنند و از هدایا و جوایز ارزشمند آن شامل 5000 کمک هزینه سفر به اماکن مقدس زیارتی بهره‌مند شوند. سوال مسابقه کتبی ـ تشریحی طرح پیرامون پیام‌های حفظ موضوعی قرآن کریم است و صندوق پستی 1448ـ 16765 شبکه قرآن و معارف سیما آماده دریافت نظرات و پاسخ‌های مخاطبان ارجمند خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند پاسخ پرسش پیامکی هر روز را به سامانه 300001448 ارسال کنند.
کد خبر: ۶۸۸۵۴۷

پرسش پیامکی:

براساس آیه 51 سوره نساء بعد از خدا و رسول اطاعت از چه کسانی واجب است؟

1 ـ حاکمان جوامع

2 ـ امامان معصوم

3 ـ پرهیزکاران

الگو بودن امامان معصوم(ع)

یَاأیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ أطِیعُواللَّهَ وَ أطِیعُواْ الرَّسُولَ وَ أوْلِی الأمْرِ مِنْکُمْ فإن تَنَزَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إلَی اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إن کُنُتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الأخِرِ ذَلِکَ خَیْرٌ وَ أحْسَنُ تَأوِیلاً

ای اهل ایمان! از خدا اطاعت کنید و [نیز] از پیامبر و صاحبان امر خودتان [که امامان از اهل بیت‌اند و چون پیامبر دارای مقام عصمت می‌باشند] اطاعت کنید و اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید، چیزی را که اختلاف دارید، به خدا و پیامبر ارجاع دهید؛ این کار برای شما بهتر و از نظر عاقبت نیکوتر است. (نساء، 59)

توضیح: بنابر اعتقاد شیعیان، لطف و حکمت خداوند متعال اقتضا می‌کنددر هر زمانی فردی را برای هدایت بندگان برگزیند؛ زیرا بزرگ‌ترین منشأ گمراهی هر امتی، نبود رهبر صالح و پیروی از افراد ناشایست در امور دینی است. بنابراین، خداوند پس از حیات مبارک پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز باید افرادی آگاه و شایسته را برای رهبری مومنان معرفی کند. این کار به دست مبارک پیامبر(ص) بارها صورت گرفت. در قرآن نیز آیات زیادی جانشینان بر حق پیامبر(ص) را مشخص کرده‌اند.

آیه «اولوالأمر» یکی از مهم‌ترین آیات در اثبات امامت و عصمت امامان است. بنابراین آیه، خداوند اطاعت از «اولی الأمر» را در کنار اطاعت از خود و رسولش قرار داده و از مومنان می‌خواهد در تمام امور زندگی خود از آنان اطاعت کنند. روایات متعددی در منابع شیعه و اهل سنت نقل شده که همگی گواهی می‌دهد که منظور از «اولی‌الأمر» ائمه معصومین(ع) است و حتی در بیشتر آنها نام امامان صریحا ذکر شده است.

گفتنی است از آیات قرآن فهمیده می‌شود که در روز قیامت هر فرد به همراه پیشوای خود محشور می‌شود. این به معنای اهمیت نقش رهبری در سرنوشت انسان‌هاست. با وجود این، باید به انتخاب برترین و کامل‌ترین پیشوای دینی پرداخت تا از گزند لغزش و گمراهی‌های احتمالی در امان باشیم. این مطلب دلیل روشنی بر ضرورت نیاز به امامان معصوم(ع) و نیز جانشینان عام آنان در عصر غیبت (ولایت‌فقیه) است.

آیات متناسب: رعد، 7/ اسراء، 71/ مائده، 55.

حدیث: امام باقر(ع): «بُنِیَ الإسْلَامُ عَلَی خَمْسٍ عَلَی الصَّلَاهِ وَ الزَّکَاهِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجَّ وَ الْوَلَایَهِ وَ لَمْ یُنَادَ بِشَیْءٍ کَمَا نُودِیَ بِالْوَلَایَهِ؛ اسلام بر پنج رکن استوار شده است: نماز و زکات و روزه و حج و ولایت و به هیچ یک به اندازه ولایت سفارش نشده است.» کافی: ج2، ص 18، ح 2.

سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

عشق محمود بس است و آل محمد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها