مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: هوای اراک به دلیل بالا بودن غلظت گرد و غبار منتشره از نظر کیفیت امروز در شرایط هشدار قرار گرفت.
کد خبر: ۶۸۶۰۴۰
هوای اراک در شرایط هشدار قرار گرفت

امیر انصاری در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس گزارش مرکز پایش کیفیت هوای استان مرکزی، غلظت ذرات معلق کمتر از 10 میکرون در شبانه روز اخیر در اراک 217 میکروگرم بر متر مکعب بوده این درحالی است که استاندارد سنجش این آلاینده 150 میکروگرم بر متر مکعب است.

وی گفت: کیفیت هوای شهرهای اراک و شازند در روز گذشته نیز به دلیل افزایش غلظت آلاینده گرد و غبار با قطر کمتر از 2.5 میکرون تا حدود دو برابر ناسالم و زیان بار بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون به دلیل ریزی و نفوذ پذیری تا پایین ترین سطح ریه ها، در درازمدت برای سلامتی بسیار خطرناک است.

وی به شهروندان استان مرکزی توصیه کرد: افراد با نقص ایمنی بدن، کودکان و سالمندان و بیماران مزمن در صورت امکان در فضاهای باز شهری حضور نیابند.

انصاری گفت: شهرهای مذکور برای سومین روز متوالی شاهد افزایش میزان آلاینده گرد و غبار هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی علت این پدیده را علاوه بر نفوذ توده ریزگرد وارداتی از کشورهای عربی، گرد و غبار کویر میقان اراک براثر وزش باد عنوان کرد.

وی افزود: شهر اراک از ابتدای سال جاری تاکنون در مجموع 19 روز ناسالم و آلوده را سپری کرده که منشاء آلایندگی هوا در 15 روز گرد و غبار با قطر 10 میکرون و در چهار روز گرد و غبار ریز با قطر 2.5 میکرون بوده است.

انصاری گفت: روزهای آلوده امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 50 درصد کاهش دارد که به علت بارندگی مناسب و رطوبت هوا بوده و با بالا رفتن شدت تبخیر در روزهای اخیر، اثر زیان بار فعالیت چشمه های گرد و غبار تالاب کویری میقان بر شهر اراک محسوس است.

وی افزود: بر اثر بارندگی های بهار امسال سطح دریاچه تالاب کویری میقان تا 90 درصد آبگیری شده بود که با گرم شدن هوا و تبخیر بالای آب این دریاچه فصلی، هم اکنون تنها تا 20 درصد سطح آن آب دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: گزارش آلایندگی هوای اراک و شازند برای هر گونه اقدام و تصمیم سازی مسوولان ارشد استان به کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوا اعلام شده است.

اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است که به منظور مهار آثار تخریبی این آلودگی ها ، طرح جامع کاهش آلودگی در دولت برای آن تصویب شده است.

محورهای اساسی در طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک بر بهبود عبور و مرور شهری، بهبود ناوگان حمل و نقل درون شهری، ساماندهی صنایع و ایجاد فضای سبز و توسعه آموزش استوار است.

محصور شدن از سه سمت با ارتفاعات و مجاورت با تالاب کویری اراک از مسائلی است که بر ایستایی و ماندگاری آلاینده های هوا در اراک دامن می زند.

بر اساس مطالعات موجود منابع آلاینده متحرک سهم 51 درصدی و منابع ثابت سهم 49 درصدی در آلایندگی هوای اراک دارند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها