آغاز جام‌جهانی برای ایران و نیجریه

یوزپلنگ​ها در فکر شکار عقاب

لحظه‌ها و ثانیه‌ها عین هم هستند. مگر آن لحظه‌ها و ثانیه‌ها که باید قدرشان را دانست.آن لحظه‌ها و ثانیه‌ها که قرار است تبدیل به تاریخ شود. آن لحظه و ثانیه‌ها که می‌توانند نام‌ها را جاودانه کنند. این لحظه در زندگی خیلی پیش نمی‌آید. برای بعضی شاید یکبار حتی! با زبان فوتبال اگر حرف بزنیم، این دنیاست که پاس گل می‌دهد و وای اگر آن هدر برود. امروز زمانی برای تیم ملی ایران است که جایی برای خود در قلب تاریخ رزرو کند. آنها قدر این لحظه را می‌دانند؟
کد خبر: ۶۸۴۳۹۷

فارسی می‌نویسیم! غریبه نمی‌تواند آن را بخواند! حواست هست آیا اکنون چه فرصتی نصیبت شده است؟ به این بچه‌ها بگویید، اگر حواسشان نیست حتما بگویید که شاید همه عمر حسرت این را بخورند که چرا امروز را از دست دادند. یادتان باشد خیلی از آنهایی که به تاریخ سنجاق شده‌اند، قبل از بازی هیچ‌کس روی گل‌زدن آنها حساب نمی‌کرد. آیا می‌دانید ایرج دانایی‌فر در جام جهانی 1978 قبل از بازی قرار بود فقط ستاره اسکاتلندی‌ها یعنی آر.چی گمیل را بگیرد و نگذارد گل بزند، اما در پایان او ماند و سابقه یک گل در جام جهانی. آیا به این نکته توجه کرده‌ای که حمید استیلی در بازی قرن، یکی از آخرین گزینه‌های فوتبال ایران برای گل‌زدن محسوب می‌شد؟ یک لحظه آمد، قدر آن را دانست و در ثانیه‌ای به تاریخ پیوست. در جام جهانی 2006 هم سهراب بختیاری‌زاده و یحیی گل‌محمدی بودند که نامشان را در میان گلزن‌ها ثبت کردند؛ دو مدافع... امروز چهارمین جام جهانی برای ما شروع می‌شود. تاکنون شش نفر توانسته‌اند نامشان را در دل همه کتاب‌ها ثبت کنند. نفر هفتم می‌تواند تو باشی. فقط یادت باشد وقتی نوبت به تو رسید، قدرش را خوب بدانی...

سفر به قلب تاریخ می‌تواند حتی سفری دسته‌جمعی باشد. تاریخ جام جهانی را مرور می‌کنیم؛ تیم ملی کره‌شمالی 1966، الجزایر 1982، کامرون 1990 و کره‌جنوبی 2002 هر کدام نمونه‌هایی از تیم‌هایی هستند که رام اتفاقات و پیش‌بینی‌های پیش از بازی نشدند و با توفانی که به راه‌انداختند، حالا می‌توانند نمونه‌ای باشند برای آن که تیم‌هایی مثل تیم ما بدانند می‌توانند. فقط باید قدر لحظه‌ها را دانست.

باور کنید اگر برای یک تیم فوتبال بنویسیم که برای رسیدن به موفقیت باید دل‌ها را به هم نزدیک کرد و متحد بود، نه کلیشه است و نه نصیحت. این که تیمی به ظاهر کوچک‌تر بخواهد حماسه‌ای خلق کند و نامش را در میان بزرگترها ثبت کند بیش از هر چیز نیازمند یک روحیه جمعی است و یک اراده گروهی.

امروز روزی برای شروع یک حادثه می‌تواند باشد، شروع یک اتفاق بزرگ. این به آن معنا نیست که در این بازی حتما باید پیروز شوید. برای ما در این بازی شاید همین که تیمی داشته باشیم که با جانش به میدان رفته و تا آخرین ذره‌ای که توانسته جنگیده، تیمی که بازیکنانش کمترین اشتباه را داشته باشد و... همین چیزها برای ما شاید برد باشد؛ هر چند اگر امتیاز بگیریم و ببریم به طور حتم خوشحال‌تر می‌شویم.

نیجریه، نامی آشنا در فوتبال جهان است. تیمی است که بازیکنانی مثل اوبی میکل و موزس و... دارد. این تیم قهرمان آفریقاست. همه اینها قبول... اما یادتان باشد،حماسه در روزهای سخت رخ می‌دهد؛ شاید امروز حماسه باشد، حماسه‌ای برای من و تو... حماسه‌ای برای ایران.تاریخ تو را صدا می‌کند. صدایش را می‌شنوی؟

مهیار آذر / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها