یکی از بزرگ‌ترین معضلات خانواده‌ها در طول سفر، پشه‌گزیدگی است. خانواده‌هایی که کودکان خردسال دارند، بیشتر از دیگران با گزیدگی پشه‌ها به دردسر می‌افتند، چراکه معمولا کودکان بیشتر از بزرگسالان مورد هجوم گزیدگی پشه‌ها قرار گرفته و قدرت تحمل پایین‌تری در مقابل این نوع گزیدگی از خود نشان می‌دهند.
کد خبر: ۶۸۲۷۱۱
سپرهای دفاعی در مقابل پشه‌ها

امروزه انواع حشره‌کش‌های شیمیایی در بازار موجود است؛ اما این محصولات به سبب هویت شیمیایی برای کودکان بسیار مضر بوده و ممکن است سبب ایجاد مشکلاتی در روند رشد آنها شود. در اینجا راهکارهایی طبیعی و گیاهی درباره مقابله با گزیدگی این حشرات موذی ارائه شده است.

پشه‌ها بیشتر به لباس‌های تیره‌رنگ جذب می‌شوند. پس بهتر است زمانی که کودکان در خارج از خانه و در محیط‌های باز مشغول فعالیت هستند، به آنها لباس‌هایی با رنگ روشن و ترجیحا سفید که مانع پشه‌ها هستند، بپوشانید.

زمانی که در کنار خانواده و دوستان در حال پخت کباب روی آتش هستید با ریختن کمی گیاه مریم گلی یا اکلیل کوهی در داخل زغال‌های مشتعل، براحتی پشه‌ها را از محیط پیرامونی خود فراری دهید.

توصیه می‌شود در زمان‌هایی که پشه‌ها بیشترین فعالیت خود را دارند، ‌از بیرون رفتن خودداری کنید. پشه‌ها در زمان طلوع و غروب خورشید فعال‌تر می‌شوند، به همین دلیل 30 دقیقه قبل و بعد از غروب و طلوع از خانه خارج نشوید تا از شر نیش این پشه‌های مزاحم در امان بمانید.

آب‌های راکد بهترین محل تخم‌ریزی پشه‌هاست، پس بهتر است در زمان انتخاب محل پیک‌نیک خود از نشستن در نزدیکی این مکان‌ها خودداری کنید.

گیاهانی چون علف گربه، اکلیل کوهی، بالنگ، استوقدوس، دارچین و نعناع به گیاهان پشه‌گریز معروف هستند. توصیه می‌شود در طول سفر به مناطقی که این حشرات موذی زیاد هستند، مقداری از این گیاهان را در اطرف خود داشته باشید. کاشتن و نگهداری از این گیاهان در خانه نیز مانع جذب پشه‌ها به داخل منزل می‌شود.

سیر یکی از بهترین و سریع‌ترین راه‌های دفع پشه‌ها محسوب می‌شود. اگر در مکانی پرپشه اقامت دارید براحتی با کوبیدن چند حبه سیر، آغشته کردن یک پارچه به آن و نصب آن در بیرون در خانه، از ورود پشه‌ها جلوگیری کنید. زمانی که کودکان بشدت مورد هجوم این حشرات موذی واقع می‌شوند، کمی از آب سیر را به قسمت کوچکی از دست یا پای آنها بمالید تا دیگر هیچ پشه‌ای به فرزندتان نزدیک هم نشود.

اما اگر جزو افرادی هستید که به بوی سیر حساسیت دارند، استفاده از روغن‌ها و عصاره‌های طبیعی چون اوکالیپتوس، دارچین و روغن کرچک نیز راهکار بسیار مناسبی خواهد بود. استفاده از اسپری سرکه سیب یا سرکه سفید هم می‌تواند پشه‌ها را دور کند.

عطرها و صابون‌هایی با رایحه‌های گل جاذب پشه‌ها هستند، پس بهتر است از این محصولات برای شست‌وشو یا خوشبو کردن کودکان استفاده نکنید. (ضمیمه چمدان)

آذر کمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها