مقایسه 10 قابلیت گوگل گلس با گلکسی‌اس 4 سامسونگ

کدام سریع‌تر است؟

عینک گوگل (Google glass) اگرچه در نظر اول کمی عجیب و غریب می‌آید و فردی که آن را بر چشم می‌گذارد مانند شخصیت‌های فیلم‌های فضایی به نظر می‌رسد، اما این گجت چیزی جز یک سیستم، مانند یک تلفن همراه هوشمند پوشیدنی (wearable) نیست.
کد خبر: ۶۸۱۶۶۹
گوگل گلس درست مانند اسمارت‌فون‌ها از قابلیت درون ساخت انجام مکالمات تلفنی، گرفتن عکس، دریافت اطلاعات وضع آب و هوا و جهت‌یابی برخوردار است. این عینک طوری طراحی شده که با قرار دادن صفحه نمایش روی چشمان شما می‌تواند زندگی روزمره را برایتان آسان‌تر کند. این به آن معناست که شما دیگر مجبور نیستید برای اطلاع از جهت و مسیر صحیح حرکت یا ضبط تصاویر، گوشی را از جیب و کیفتان بیرون بیاورید. اما آیا گلس در انجام وظایف روزمره واقعا از تلفن همراه هوشمند سریع‌تر است؟ در اینجا سرعت انجام کار عینک گوگل را با موبایل گلکسی‌اس4 مقایسه کرده‌ایم تا ببینیم گوگل گلس واقعا چقدر می‌تواند در زمان صرفه‌جویی کند. (توضیح: زمان محاسبه شده شامل بیرون آوردن موبایل گلکسی‌اس 4 سامسونگ از جیب و باز کردن قفل صفحه بدون کلمه عبور بود. همچنین 3.44 ثانیه به زمان انجام هر کار اضافه کردیم تا زمان نهایی استفاده از گلکسی‌اس 4 مشخص شود.)

1. جستجوی گوگل

همیشه سریع‌تر بودن به معنای بهتر بودن نیست، اما هنگامی که نوبت به نتایج جستجو در موتور جستجوی گوگل می‌رسد، همه چیز به محتوایی که به دنبال آن می‌گردید، بستگی دارد. در این مورد خاص ما یک کلمه مشخص را که پاسخ یک پرسش ساده است جستجو کردیم که نشان داد گوگل گلس انتخاب بهتری است. هدست پاسخ را با صدایی موزون برای شما می‌خواند؛ بنابراین مجبور نیستید به چشم خود زحمت دهید و نتیجه را روی صفحه نمایش کوچک عینک بخوانید. برای کارهای پیچیده‌تر مثلا گوگل کردن یک دستور غذا، ما تلفن هوشمند را به شما توصیه می‌کنیم. جستجوی کلمات در گوگل (سرچ گوگل)، با تایپ کردن در ویجت روی صفحه گلکسی‌اس 4، مدت13.9 ثانیه زمان برد. این زمان با استفاده از جستجوی صوتی (voice search) برای گوگل گلس 12.38 ثانیه بود که کمی سریع‌تر از گوشی اس 4 است.

2. سرعت عکاسی

برای ما 6.9 ثانیه زمان برد تا با برنامک دوربین روی صفحه گلکسی‌اس 4 یک تصویر ثبت کنیم. این زمان شامل از جیب خارج کردن و باز کردن قفل صفحه اس4 نیز می‌شد. در طرف مقابل عکس گرفتن با استفاده از دکمه بالای عینک گوگل فقط 1.8 ثانیه زمان برد. اختلاف عکاسی با گلکسی‌اس 4 و عینک گوگل کاملا مشهود است. پرچمدار سابق موبایل‌های سامسونگ به یک دوربین پشتی 13 مگاپیکسلی مجهز است، اما دوربین گوگل گلس یک دوربین 5 مگاپیکسلی است.

3. زاویه دید و کیفیت عکس

با این حال صفحه نمایش پوشیدنی سامسونگ مزایایی بیشتر از کیفیت تصویری اس4 را ارائه می‌کند که دسترسی سریع‌تر به دوربین و زاویه دید (پرسپکتیو) طبیعی اول شخص از جمله آنهاست. اما زاویه دید دوربین نمی‌تواند همیشه به عنوان مزیتی برای آن شناخته شود. نکته‌ای که باید در مورد عکاسی با عینک به خاطر داشته باشید، این است که موضوعاتی که گلس از آنها عکس می‌گیرد همیشه در فاصله زیادی از دوربین به نظر می‌آیند. همچنین از آنجا که زومی که شما با عینک انجام می‌دهید، به اندازه گوشی مناسب نیست، کنترل عکسبرداری با آن بسیار مشکل‌تر از موبایل است. موضوع عکس در فاصله دوری از دوربین گلس نمایان شده و تصویر ثبت شده با آن نیز بسیار تیره‌تر از اس4 است.

4. جهت‌یابی

گوگل در مورد قابلیت نشان دادن جهت‌ مسیرهای شما درست پیش روی چشمانتان جار و جنجال زیادی به راه انداخته است. البته عینک گوگل نه تنها تجربه لذت‌بخش‌تری از جهت‌یابی را فراهم می‌کند، بلکه مسیریابی و جهت‌نمایی آن مادامی که ارتباط بلوتوث شما با تلفن همراه هوشمندتان برقرار باشد، از سرعت بیشتری برخوردار است. جهت‌نمایی گوگل گلس تقریبا پنج ثانیه از گلکسی‌اس 4 سریع‌تر است. به طور کلی ما استفاده از عینک گوگل را به این دلیل توصیه می‌کنیم که صفحه نمایش آن درست روبه‌روی چشم قرار دارد و به آسانی می‌توانیم در حالی که راه می‌رویم مسیرمان را مشخص کنیم. این کار بمراتب راحت‌تر از آن است که مرتب گوشی را از جیبمان درآورده و درستی مسیرمان را کنترل کنیم.

5. انجام مکالمات

استفاده از صفحه نمایش پیش روی چشم عینک گوگل از قابلیت کنترل صوتی تلفن هوشمند چندان سریع‌تر نیست. باز کردن فهرست مخاطبان، جستجو برای مخاطب و تلفن زدن روی تلفن هوشمند 18.6 ثانیه زمان می‌برد، در حالی که انجام این کار با استفاده از دستورات صوتی همین گوشی به 10.5 ثانیه زمان نیاز دارد و انجام همین مکالمه با گلس10.2 ثانیه زمان صرف می‌کند. همچنین در محیط‌های پر سر و صدا شنیدن صدای مخاطب با تلفن همراه بسیار مشکل‌تر از عینک گوگل است. گوشی هدست تکی عینک در شنیدن صدای مخاطب هنگام شلوغی کمک خوبی است، اما با این حال ما استفاده از اسمارت‌فون را ترجیح می‌دهیم.

6. دفترچه تلفن

وقتی پای مکالمه به میان می‌آید، کارآمدی گوگل گلس محدود است. شما به جای مراجعه به مخاطبان ذخیره شده در برنامک گوشی فقط به فهرست مخاطبان خود که در حساب کاربری گوگل افزوده‌اید، محدود هستید. هنگامی که صحبت دفترچه تلفن مطرح می‌شود، قابلیت‌های عینک هوشمند محدود است. برای افزودن مخاطبان تلفن (contacts) به جای ثبت کردن در برنامک (App) مخاطبان گوشی باید آنها را به حساب کاربری گوگل (Google account) اضافه کنید.

7. ارسال پیامک

اگر ارسال پیام متنی برای شما ضرورت داشته باشد، عینک هوشمند این کار را سریع‌تر انجام می‌دهد. به یاد داشته باشید فقط می‌توانید به مخاطبان ذخیره شده در حساب کاربری گوگل خود تلفن زده یا پیام متنی بفرستید. ارسال پیامک از عینک هوشمند به آیفون 16.6 ثانیه طول می‌کشد، انجام همین کار با گلکسی‌اس 4 از طریق دستور صوتی سریع‌تر است. اما با احتساب 3.44 ثانیه زمان بیشتر برای از جیب بیرون آوردن و باز کردن قفل صفحه، در مجموع 19.33 ثانیه زمان لازم داریم. البته تایپ کردن عادی روی صفحه موبایل 28.4 ثانیه زمان می‌برد.

8. به اشتراک گذاشتن عکس‌ها

به اشتراک گذاشتن عکس‌ها درست مانند گرفتن نتایج جستجو، به ساده یا پیچیده بودن سوژه‌ مورد نظر شما بستگی دارد. به اشتراک گذاشتن عکس در گوگل پلاس برای ما با گلکسی‌اس 4 مدت 10.03 ثانیه طول کشید. همین کار با گلس 11.74 ثانیه زمان برد. جستجوی عکس با اسکرول کردن با عینک هوشمند کمی زمانبر است. عینک گوگل زمانی سریع تر عمل می‌کند که عکس را بلافاصله پس از گرفتن به اشتراک بگذارید. به اشتراک گذاشتن عکس به این روش در گوگل پلاس برای عینک فقط 2.4 ثانیه زمان برد. شما هرگز چنین قابلیت و شخصی‌سازی را نمی‌توانید با تلفن هوشمند داشته باشید. اما اگر اشتراک‌گذاری مربوط به آلبوم عکس‌هایتان باشد، با همان گوشی‌تان کنار بیایید.

9. دانستن وضع آب و هوا

انجام این کار با گوگل گلس کمی سریع‌تر است. شما اخبار آب و هوای سه روز‌ آینده را در 3.6 ثانیه می‌گیرید. همین کار با گلکسی اس 4 مدت 4.95 ثانیه زمان می‌برد. به طور کلی ما دریافت اخبار مربوط به وضع آب و هوا با عینک گوگل را به گوشی ترجیح می‌دهیم.

10. صرفه‌جویی در وقت و مزایای کلی

به طور قطع عینک گوگل قادر است مقدار زیادی در وقت ما صرفه‌جویی ‌کند، اما در دیگر موارد بهتر است با همان گوشی‌تان بسازید. به طور کلی ما ترجیح می‌دهیم عینک گوگل را برای کارهایی مانند ارسال فوری پیامک، کنترل وضع آب و هوا، جستجوی گوگل و جهت یابی مسیرها به کار ببریم. اما بعضی کارها با استفاده از اسمارت‌فون‌ها سریع‌تر انجام می‌شود که می‌توان به انجام مکالمات تلفنی و به اشتراک‌گذاری عکس در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد. عکاسی با عینک هوشمند سریع‌تر است، اما اگر می‌خواهید بهترین پرسپکتیو اول شخص را در موضوع عکاسی داشته باشید، چاره‌ای جز این ندارید که با عکس‌های کم رزولوشن عینک گوگل بسازید.

جواد ودودزاده

منبع:

http:‌/‌‌/‌www.tomsguide.com‌/‌us‌/‌google- glassnews-17711.html

http:‌/‌‌/‌blog.laptopmag.com‌/‌google-glass-vs-smartphone

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها