غفلت ساواک

ارتشبد حسین فردوست غافلگیری ساواک از واقعه 15 خرداد 1342 را به‌نحو جالبی مطرح می‌کند:
کد خبر: ۶۸۰۶۸۰
غفلت ساواک
درباره تظاهرات وسیع 15 خرداد، حتی تا شب قبل آن، اداره کل سوم و شهربانی هیچ اطلاعی نداشت و هیچ گزارشی به دفتر نفرستاد. طبعا اگر حرکت فوق با آن وسعت، یک حرکت برنامه‌ریزی شده و سازمان یافته بود، باید اطلاعی به دفتر می‌رسید و برای مقابله، تدارکاتی انجام می‌شد.

ولی از آنجا که این حرکت، یک حرکت مردمی و طبعا فاقد برنامه‌ریزی قبلی بود، ساواک به کلی غافلگیر شد و محمدرضا شدیدا به وحشت افتاد. صبح روز 15 خرداد 42 ... به اداره مرکزی ساواک رسیدم. مدیرکل سوم (سرتیپ مصطفی امجدی)‌ در اتاق انتظار من بود. بلافاصله گفت: خبر مهم! در سطح تهران تظاهرات عظیمی است و مردم در دستجات کوچک و بزرگ از جنوب شهر به سمت شمال شهر حرکت می‌کنند. حیرت‌زده تعداد تظاهرکنندگان را پرسیدم.

گفت: که حداقل در 7 دسته اصلی هستندکه هر دسته بین 5 الی 7 هزار نفر تخمین زده می‌شود... از امجدی پرسیدم: چگونه ساواک از جریان قبلا اطلاع نداشت. آن طور که شما تعریف می‌کنید تدارک آن حداقل یک ماه نیاز به سازماندهی مستمر پنهانی داشته. چگونه طی این مدت ساواک‌های مربوطه کوچکترین اطلاعی به شما ندادند؟!
پاسخ داد: <خیر حتی یک کلمه درباره تدارک تظاهرات امروز به من گزارش نشده. گفتم: عجب ساواکی! پس بود و نبودش تفاوتی ندارد؟ گفت: شما صحیح می‌فرمایید!

ارتشبد حسین فردوست، ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، تهران،
موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی. 1/511

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها