بررسی نقاط ضعف و قوت محبوب‌ترین مرورگرهای وب

کدام مرورگر، چرا؟

اگر قرار باشد خود را برای یک مسافرت روزانه یا حتی طولانی آماده کنید، اولین چیزی که ذهن شما را درگیر می‌کند، وسیله نقلیه‌ای است که برای سفر انتخاب می‌کنید. ماشین‌های مختلف، تجربه‌های متفاوتی از سفر را رقم می‌زنند، اما به دلایل مختلف که قیمت خودرو اصلی‌ترین آنهاست، همه نمی‌توانند بهترین‌ها را انتخاب کنند.
کد خبر: ۶۷۹۳۶۵

گشت و گذار در دنیای وب نیز بر همین قاعده استوار است و انتخاب شما برای این گشتزنی‌ها بسیار اهمیت دارد. با این تفاوت که از خودروهای رنگارنگ خبری نیست و این مرورگرها هستند که فرمان هدایتشان در دست شماست. البته در انتخاب مرورگرها هیچ محدودیتی ندارید، زیرا رایگان هستند. پس بهتر است برای گشتزنی در دنیای وب به‌جای پیکان، پشت فرمان پورشه بنشینید. پرسش این است که آیا همه مرورگرهای وب یکسان عمل می‌کنند؟ بعضی پاسخ مثبت می‌دهند و عده‌ای دیگر بر مبنای تعصبات شخصی‌شان از مرورگر مورد علاقه خود دفاع می‌کنند، اما بسیاری از کاربران هیچ اطلاعی در این زمینه ندارند. همه می‌دانیم که دانلود مرورگرها بسیار ساده و رایگان است و هرکسی می‌تواند با توجه به نیازش بهترین را انتخاب کند، اما مساله اصلی این است که پس از مدتی کاربران به استفاده از یک مرورگر خاص عادت می‌کنند و دیگر مرورگرها را نادیده می‌گیرند. در صورتی که یک مرورگر خوب باعث می‌شود در وقت و انرژی شما به طور چشمگیر صرفه‌جویی شود. در این مطلب با وسایل نقلیه دنیای وبگردی بیشتر آشنا می‌شوید تا بهترین را انتخاب کنید.

اینترنت اکسپلورر

گرچه شرکت مایکروسافت بیشتر مواقع اولین است، اما اصراری به بهترین بودن، ندارد. مرورگر وب مایکروسافت نیز از این قاعده کلی مایکروسافت جدا نیست. اینترنت اکسپلورر اولین جزء ویندوز است که سال1995 مورد استفاده قرار گرفت و با نام IE یا MSIE) Microsoft Internet Explorer) شناخته شد. این مرورگر به صورت پیش‌فرض روی سیستم‌عامل ویندوز نصب شده است و مانند مدیا پلیر راهی برای پاک کردن آن وجود ندارد. اینترنت اکسپلورر اوایل فقط روی سیستم‌عامل ویندوز اجرا می‌شد و شامل چند مرورگر وب تصویری بود که هر کدام وظیفه خاصی داشتند، تا این‌که از سال 1998یکپارچه و به مرور زمان به نسخه‌های جدیدتر به‌روزرسانی شد تا عملکرد بهتری داشته باشد.

مرورگر مایکروسافت از Java، RSS، JavaScrip برای دانلود موزیک، ویدئو و نرم‌افزار پشتیبانی می‌کند. در بخش امنیتی نیز قابلیت privacy protection را دارد که جلوی فعال شدن نرم‌افزارهای مخرب را می‌گیرد.

هنگامی که کاربران در اینترنت به دنبال گشت و گذار، بررسی ایمیل‌ها، گوش‌کردن موزیک آنلاین، خرید آنلاین و... بودند، این مرورگر اولین انتخاب آنها بود. آمار نشان می‌دهد هنوز بسیاری از کاربران دنیا از این مرورگر استفاده می‌کنند، اما رتبه اول به مرورگر کروم اختصاص یافته است.

مزایا: دانلود رایگان، راهکارهای پیشنهادی برای کاربران شامل پشتیبانی مستقیم از طریق ایمیل، سرعت عمل و قابلیت‌های مناسب، استفاده بسیار ساده و کاربران فراوان.

معایب: باگ‌‌های فراوان که رفع آنها بسیار زمانبر است، ناآگاهی شرکت مایکروسافت از باگ‌های پنهان مرورگر خود، نصب بسیار کند نرم‌افزارهایی مانند Adobe Flash Player، نقص امنیت در ActiveX، نداشتن ویژگی‌هایی برای هماهنگ‌سازی بوک‌مارک‌ها و اغتشاش و سردرگمی در نسخه‌های ویندوزهای32 و64 بیتی و هدف مناسب برای هکرها و دزدان سایبری.

سافاری

سافاری، مرورگر رایج کاربران مک است که در گذشته تحت عنوان panther شناخته می‌شد تا آن‌که یازدهم ژوئن2007 نسخه قابل استفاده آن روی سیستم ویندوز به بازار آمد. این مرورگر برای نخستین بار هفتم ژانویه 2003 توسط شرکت آمریکایی اپل در اختیار عموم قرار گرفت. سافاری در حالت کلی برای کاربران مک طراحی شده که سیستم‌های OSX 8.1 و بالاتر دارند. سافاری بهترین انتخاب برای کاربران اپل است و در مقایسه با دیگر مرورگرها سرعت جستجوی بیشتری دارد. البته مرورگر‌های دیگرافزونه‌های فراوانی را به کاربران پیشنهاد می‌کنند که موجب افزایش بهره‌وری زمان می‌شود.

مزایا: استفاده آسان، دفعات بارگیری صفحه (Page-Load) ، ارائه تمامی ویژگی‌‌های امنیتی، پاک‌کردن اسپم‌های غیرضروری، سازگاری با سخت‌افزارهای مختلف، دانلود بسیار سریع برای کاربران مک و قابلیت افزودن برنامه‌های اضافی از طریق Safari Extention.

معایب: نداشتن گزینه‌های شخصی‌سازی (Customization) ، نداشتن سیستم حمایتی برای برخی گزینه‌هاو دشواری حذف کوکی‌ها هنگام خروج خودکار.

گوگل کروم

گوگل کروم، نرم‌افزار رایگانی است که توسط گوگل و با استفاده از موتور وبکیت(WebKit) طراحی شد و نخستین بار نسخه بتای آندوم سپتامبر 2008 برای سیستم‌عامل ویندوز در43 زبان عرضه شد. این مرورگر در محیط‌های ++C، اسمبلی، پیتون(Python) و جاوا نوشته شده و امروزه در50 زبان قابل دسترس است.

کروم به سرعتش معروف است که 35درصد سریع‌تر از فایرفاکس است. البته زمانی که پنجره‌های فراوانی باز باشد، این مزیت از بین می‌رود. طراحی کروم براساس فلسفه مینی‌مالیسم (کمترین فضا و المان) است. Toolbar و tabs حدود 40 درصد فضای کمتری نسبت به فایرفاکس اشغال می‌کنند، بنابراین فضای بیشتری برای نمایش خود صفحه وب وجود دارد. البته بعضی کاربران، کوچک بودن منوها را مناسب نمی‌دانند. همچنین کروم این اجازه را به گوگل می‌دهد تا از علاقه‌مندی‌های آنلاین کاربران، اطلاعات بیشتری کسب کند.

مزایا: عملکرد سریع هنگام جستجو، کنترل مناسب روی tab یا پنجره‌های مختلف، صفحه اصلی کارآمد برای موتورهای جستجو و بوک‌مارک‌های مشترک، سرعت بیشتر هنگام جستجو در اینترنت، پشتیبانی از پی‌دی‌اف و فلش، قابلیت همزمان‌سازی در دستگاه‌های مختلف، جستجوی بسیار ساده، سهولت در استفاده، امنیت بالا و دانلود رایگان.

معایب: نداشتن قابلیت کنترل والدین، ناسازگاری بعضی سایت‌ها با آن و پشتیبانی نکردن از تمام کارت‌های گرافیکی.

فایرفاکس

فایرفاکس، مرورگری رایگان و منبع باز است که شرکت موزیلا آن را برای سیستم‌های ویندوز، مک(OSX) و لینوکس طراحی کرده است. نسخه اول آن نهم نوامبر 2004 وارد بازار شد و اکنون در 78 زبان در دسترس است. نام اولیه این مرورگر فونیکس(Phoenix) بود که ازPhoenix Technologies مشتق شده بود، اما به دلیل مشکلات تجاری، نام آن تغییر کرد. ابتدا نام فایربرد(Firebird) بر اساس نام یک پایگاه اطلاعاتی رایگان انتخاب شد، اما اختلاف‌هایی برای استفاده از این نام‌ به وجود آمد و این موضوع با نامگذاری این مرورگر به فایرفاکس حل شد. سرانجام نهم فوریه 2004 موزیلا فایربرد با عنوان موزیلا فایرفاکس شناخته شد و امروزه نام‌های اختصاری مانند fx ، FF و FX برای اشاره به آن به کار می‌رود.

این مرورگر ابتدا برای افرادی معرفی شدکه از اوایل دهه90 به استفاده از اینترنت اکسپلورر عادت کرده بودند. امروزه بیشتر مردم ممکن است از فایرفاکس استفاده کنند، زیرا با توجه به ویژگی‌ها و امکان دانلود ایمن برنامه‌ها، یکی از محبوب‌ترین مرورگرهاست. این مرورگر مجموعه وسیعی از پلاگین‌ها و افزونه‌ها را دربردارد که هر کاربر با توجه به نیاز خود می‌تواند آنها را نصب و استفاده کند. یکی از تفاوت‌های عمده میان این مرورگر و IE این است که فایرفاکس از ActiveX پشتیبانی نمی‌کند، بنابراین چنین صفحات اینترنتی را نمی‌توان با فایرفاکس بدرستی اجرا کرد.

مزایا: رعایت حریم خصوصی(Privacy) و امنیت دانلود بیشتر، جستجوی هوشمند ، تنظیمات خطوط اتصال شخصی (vpn)، راهنمای بسیار کامل برای استفاده از فایرفاکس، استفاده آسان، شخصی سازی (Customization) ، سازگاری و سرعت بیشتر، افزودن برنامه‌های جانبی و سهولت در استفاده، دانلود رایگان.

معایب: پشتیبانی نکردن از حرکات هوشمند موس و اشغال بخش زیادی از حافظه.

آرش جهانگیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها