رئیس سازمان زندان‌ها اعلام کرد:

عدم ابلاغ طرح بیمه شدن زندانیان از سوی دولت

خانواده زندانیان، بیمه شدند

مدیر عامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان با بیان این مطلب که انجمن به جرم زندانی کار ندارد، گفت: از سال گذشته برای آن تعداد خانواده‌هایی که دفترچه خدمات بیمه نداشتند به آنها بیمه ایرانیان اختصاص داده شده‌است.
کد خبر: ۶۷۷۷۹۶
خانواده زندانیان، بیمه شدند

محسن نصیری مدیر عامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان در نشست خبری به مناسبت 5 خرداد ماه روز ملی حمایت از خانواده زندانیان اظهار داشت: زندانیان در رنج سنی 30 تا 40 سال هستند و خانواده‌های آنها نیز در محدوده سنی 25 تا 30 سال جای دارند و تعداد عائله به طور متوسط 2 تا 3 نفر است که علاوه بر حقوق ماهانه به آنها کمک‌های غیر نقدی، کمک هزینه مسکن، تحصیل و بهداشت و درمان نیز تعلق می‌گیرد.

مدیر عامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان گفت: از سال گذشته آن تعداد خانواده‌هایی که دفترچه خدمات بیمه نداشتند از بیمه ایرانیان برایشان بیمه تعلق گرفت که فقط باید 15 درصد هزینه دفترچه را بپردازند و بقیه هزینه را دولت می‌پردازد؛ اگر خانواده نتواند این میزان را بپردازد انجمن این مقدار را تقبل می‌کند.

وی به کارگاه‌های اشتغال که در جهت توانمندسازی خانواده‌های زندانیان است اشاره داشت و گفت: تقریبا سال سوم است که ما این رویکرد را داریم و بنابر تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان‌ زندان‌ها و فنی و حرفه‌ای منعقد شده خانواده زندانیان آموزش می‌بینند.

وی ادامه داد: بعد از آموزش نیز بنابر تفاهم‌نامه‌ای که با صندوق مهر امام رضا (ع) منعقد شده خانواده زندانیان می‌توانند از تسهیلاتی تا میزان 10 میلیون تومان برای مشاغل خانگی و خوداشتغالی بهره‌مند شوند.

نصیری تصریح کرد: انجمن با کارآفرینی شهرداری تهران تعامل خوبی داشته و یک‌سری از کلاس‌ها در آنجا برگزار شده و حتی زمینه اشتغال نیز برای خانواده‌ها بعد از آموزش فراهم شده است.

وی به کمک‌های نقدی به خانواده زندانیان اشاره داشت و گفت: تاکنون بالغ بر 12 میلیارد تومان در این امر کمک‌رسانی شده که 2 میلیارد تومان مربوط به استان تهران می‌باشد.

وی افزود: همه ساله جشن گلریزان حمایت برگزار می‌شود اما بیشترین کمک در ماه رمضان است.

مدیر عامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان ادامه داد: در سال 92 بالغ بر 5 میلیارد تومان کمک اشخاص حقیقی و خیر به خانواده زندانیان بوده است.

مدیر عامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان تصریح کرد: تا سال 75 هر ساله دولت به سازمان زندان‌ها کمک می‌کرد اما طبق توافق رئیس کمیته امداد امام خمینی و سازمان زندان‌ها مقرر شد که این کمک در اختیار کمیته امداد قرار گیرد تا خدمات بهتری ارائه شود که عملا این اتفاق نیفتاد و خدمات بهتر نشد تا این که بنابر پیگیری‌های ما در سال 90 تفاهم‌نامه امضا شد.

وی افزود: در چند سال اخیر نیز ما پیگیری کردیم تا بتوانیم ردیف بودجه مستقل در رابطه به کمک به خانواده زندانیان بگیریم که از طریق مجلس در سال 92، 100 میلیارد تومان بودجه گذاشته شدکه علیرغم پیگیری‌ها در انتهای سال گذشته 5 میلیارد تومان به سازمان زندان‌ها اختصاص داده شد که توزیع استانی گردید.

نصیری ادامه داد: در سال گذشته انجمن حمایت از خانواده زندانیان شورای حمایت اجتماعی و مشارکت‌ها را تصویب کرد که در ابتدای سال 93 شکل گرفت و این شورا 4 کارگروه تخصصی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و فرهنگ‌سازی/ پشتیبانی/ اقتصادی و حقوقی و امور بین‌الملل ایجاد کرده است.

وی شعار شورا را نهاد نیک و خدمتگزار مردم نیکو نهاد دانست و گفت: متاسفانه خانواده زندانیان فقر فکری و فرهنگی دارند و با توجه به شرایط اجتماعی پیش‌بینی می‌شود که 30 هزار خانواده زندانی تحت پوشش طرح توانمندی فکری و اجتماعی قرار گرفته‌اند.

نصیری افزود: در این طرح خانواده‌ها دوره‌های مهارت اصلی زندگی، مهارت معرفتی و دینی و بهداشت جسمانی و روانی را می‌گذرانند.

مدیر عامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان گفت: بنیاد خیریه کودک یک مهدکودک در زندان مرکزی ارومیه برای فرزندان زنان زندانی راه‌اندازی کرده و قرار است 5 مهدکودک دیگر نیز در زندان مرکزی استان البرز، زندان بیرجند در خراسان جنوبی‌، مشهد، کرمان و تهران نیز ساخته شوند.

نصیری با بیان این مطلب که انجمن به جرم زندانی کار ندارد، تصریح کرد: زندانی هر جرمی داشته باشد وظیفه انسانی است که به خانواده‌اش کمک شود حتی انجمن برای خانواده ایرانیان زندانی در خارج از کشور نیز مستمری در نظر گرفته که مقدار آن 30 درصد از مستمری زندانیان داخلی بیشتر است.

وی خاطر نشان کرد: انجمن یک حوزه اجتماعی دارد و معاضدت قضایی و حقوقی دارد و هر زندانی که نتواند وکیل بگیرد طبق هماهنگی که با کانون وکلا شده برایش وکیل در نظر گرفته می‌شود. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها