در زمان برپایی نمایشگاه کتاب، یکی از رفقا را جایی دیدم. از نمایشگاه می‌آمد و چون کاربلد بود، مستقیم رفته بود سراصل مطلب یعنی غرفه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران و از آنجا چند جلد کتاب اساسی به قیمت‌های بسیار پایین خریده بود. من هم مهلت ندادم و فی‌المجلس، دو جلد از آن چهار جلد را همان‌جا از او خریدم. انصاف بدهید؛ دیوان حسن دهلوی به 5000 تومان و تاریخ زین‌الاخبار گردیزی به 6800 تومان، مفت نیست؟ الان با 11800 تومان یک پیتزا پپرونی هم آیا می‌شود خرید؟
کد خبر: ۶۷۲۸۵۹

از قضا دوشنبه هم کتاب دیگری را از دست دوستی قاپیدم و خریدم آن هم وسط خود نمایشگاه و جالب این‌که او هم آن کتاب را از غرفه انجمن آثار و مفاخر خریده بود. این بار به قیمتی بسیار رویایی‌تر؛ یک بار دیگر انصاف بدهید؛ فرهنگ آیات و احادیث در اشعار عطار اثر دکتر رضا اشرف‌زاده به 2500 تومان، از مفت رد کرده است و بیشتر به رویایی می‌ماند که در بیداری رویت شده است. خودمانیم؛ الان با 2500 تومان بعید است که بتوان یک سیب‌زمینی سرخ کرده هم خرید؛ البته بستگی به رستورانش هم دارد. همه شنیده‌ایم که رزق و روزی بر دو نوع است، یکی رزقی که تو دنبالش می‌روی؛ دیگری رزقی که دنبالت می‌آید. من اساسا نمایشگاه کتاب نمی‌روم و اگر بروم، کتاب نمی‌خرم و حالا سه جلد کتاب عالی، تقریبا مفت، هر سه هم از یک ناشر به دستم رسیده است و در هر دو نوبت هم واقعا به دستم رسیده است و من دنبال خرید نبوده‌ام.

حالا چرا این همه ارزان؟ به خاطر تخفیف نمایشگاه؟ نه؛ به خاطر آن که کتاب، به قیمت پشت جلد عرضه می‌شود. ناشر، کتاب را قیمت می‌زند ولی کتاب به فروش نمی‌رود و طبعا کتابی که سال 83، 5000 تومان بوده است، آن موقع، قیمتی داشته است برای خودش ولی الان هیچ‌چیزی نیست. در این میانه، خیلی از کتابفروشی‌ها، نامردی نمی‌کنند و ناگفته، به کتابخوان‌هایی مثل من چنین خطاب می‌فرمایند: «فکر کردی خیلی زرنگی؟» و کاری می‌کنند که دماغ من و امثال من بسوزد. چه کار می‌کنند؟ پشت جلد کتاب، یک برچسب جدید قیمت می‌چسبانند.

بعد از گران شدن وحشتناک کتاب در سال‌های اخیر، گشتن پی کتاب‌هایی که تاریخ نشرشان بازمی‌گردد به زمانی پیش از قطع یارانه کاغذ، تبدیل شده است به یکی از بازی‌های ضروری برای اهل کتاب و قلم بلکه باید گفت یک بازی اضطراری. ببینید الان من چقدر ذوق زده‌ام! نشسته‌ام و بی‌هدف درباره خرید سه کتاب حرف می‌زنم، انگار گنج پیدا کرده‌ام و آدرس گنج را هم دارم برای بقیه فاش می‌کنم.

زهیر توکلی/ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها