در این حادثه، 3 دختر جوان با سقوط از ارتفاع 6 متری بشدت مصدوم شدند

ترن هوایی پارک ارم حادثه آفرید

هنوز چند روز از حادثه شهر بازی کاخک از توابع شهرستان گناباد که یک کودک شش ساله بر اثر ترکیدن سرسره بادی جان باخت و دو کودک دیگر بشدت زخمی شدند، نمی‌گذرد که این بار در شهر بازی پارک ارم حادثه‌ای دیگر رخ داد و سه دختر جوان که بتازگی فارغ‌التحصیل شده بودند، شامگاه جمعه با سقوط ترن هوایی بشدت زخمی شده و در یک قدمی مرگ قرار گرفتند.
کد خبر: ۶۷۲۴۳۹

در حالی که سه دختر جوان اکنون در بیمارستان بستری هستند، هر یک از متولیان و مسئولان ســــعی می‌کنند به نوعی توپ این حادثه را به زمین دیگری انداخته و از خود سلب مسئو لیت کنند. اگر تا پیش از این در سوانح هوایی، خلبان و در سوانح جاد‌ه‌ای، راننده مقصر حادثه معرفی می‌شد؛ متاسفانه با رخداد‌های این چنینی انگشت اتهام به سوی پیمانکاران نشانه می‌رود.

حادثه چگونه رخ داد؟

سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر به مهرگفت: ساعت 23 و 15 دقیقه روز جمعه وقوع حادثه در شهربازی لونای یک پارک ارم از طریق تماس‌های مردمی به هلال احمر اعلام شد و تیم‌های امدادی به محل اعزام شدند.حسین درخشان افزود: با بررسی‌های اولیه مشخص شد به علت سقوط ترن‌هوایی، سه دختر جوان از ناحیه سر، دست و نخاع بشدت مصدوم و پس از اقدامات اولیه دو نفر از آنها توسط اورژانس و یک نفر دیگر توسط هلال احمر به بیمارستان حضرت رسول منتقل شده‌اند. به گفته وی، حال این افراد وخیم گزارش شده است.

از پیمانکار شکایت کنید

پدر یکی از این مصدومان به ایرنا گفت: ساعت 23 روز جمعه، سه دختر بیست‌و‌دو تا بیست‌و‌پنج ساله داخل کابین بودند که ناگهان به دلیل نقص فنی، کابین از ارتفاع شش متری به زمین سقوط کرد و هر سه از ناحیه گردن بشدت آسیب دیدند و ریه یکی از آنها سوراخ شد. وی افزود: در پی این حادثه یکی از مسئولان مجموعه پارک ارم عنوان کرده پیمانکاران بخش خصوصی که دستگاه‌ها و وسایل را اجاره کرده‌اند، باید در این زمینه پاسخگو باشند و آنها مسئولیتی در این ارتباط ندارند.یکی دیگر از اعضای خانواده مصدومان این حادثه در بیمارستان رسول اکرم(ص) گفت: این سه دختر جوان بتازگی فارغ‌التحصیل شده و به همین مناسبت به پارک ارم رفته بودند.وی اسامی مصدومان این حادثه را «نگار قربانی»، «مونیا یوسفی» و «رکسانا فرحی‌ایروانی» اعلام کرد.

مجوز داشتیم

مدیرعامل پارک ارم نیز در ارتباط با این حادثه به جام‌جم گفت: ساعت 22 و 30 دقیقه شامگاه نوزدهم اردیبهشت امسال در تماس همکارانم ازوقوع سقوط یکی از ترن‌های هوایی پارک اطلاع یافته و به محل آمدم. با بررسی اولیه معلوم شد، یکی از پنج کابین سه نفره ترن باز شده و به پایین سقوط کرده است که در این حادثه سه دختر جوان بشدت مجروح شده‌اند.

ایرج جهانگیری افزود: در پی این حادثه با اورژانس و آتش‌نشانی تماس گرفتیم و با حضور امدادگران و آتش‌نشان‌ها، سه مصدوم حادثه ابتدا به بیمارستان رسول اکرم(ص) منتقل شدند که به‌دلیل شدت صدمات از ناحیه مهره‌های کمر و دنده، به بیمارستان آسیا انتقال یافتند و تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفتند.وی یادآور شد: این ترن سه سال پیش در پارک ارم نصب شده و مجوز لازم را برای فعالیت از سازمان استاندارد کشوری دریافت کرده بود.وی تصریح کرد: هر روز مسئولان فنی مستقر در پارک پیش از راه‌اندازی این دستگاه، آن را بررسی می‌کنند تا نقص و مشکلی نداشته باشد. روز حادثه نیز، کارشناسان فنی ترن را بررسی و با اطمینان از سالم بودن آن، اقدام به راه‌اندازی آن کردند و افراد دیگری نیز پیش از حادثه سوار ترن شده بودند و برایشان مشکلی ایجاد نشده بود.

مدیرکل استاندارد تهران: استاندارد بود

مدیرکل استاندارد تهران با اشاره به این که تیمی در حال عزیمت به محل حادثه سقوط ترن هوایی در پارک ارم است، گفت: هنوز علت دقیق این حادثه مشخص نشده است.مسلم بیات به ایسنا گفت: پارک ارم روز دهم اسفند سال گذشته بازرسی شد و تائیدیه‌های لازم را دریافت کرد و همه تجهیزات موجود در این پارک طبق آخرین بازرسی انجام شده، استاندارد هستند.وی افزود: این پارک دارای مدیر فنی و معاون فنی و گواهی بازرسی استاندارد است. ضمن این که تجهیزات آن هر سه ماه یک‌بار بازرسی ادواری شده و مغایرتی با استاندارد نداشته‌ است.مدیرکل استاندارد تهران با اشاره به این که دلیل اصلی این حادثه بعد از بررسی‌های بیشتر مشخص خواهد شد، گفت: شاید نیاز باشد قطعات وسیله‌ای که سقوط کرده، بررسی و دلیل سانحه مشخص شود.

بیات درباره سابقه پارک ارم اظهار کرد: این پارک قبلا به دلیل غیراستاندارد بودن تجهیزاتش پلمب شده بود اما بعد از رفع نقایص و جمع‌آوری تجهیزات غیراستاندارد، تائید استاندارد را دریافت کرد.به گفته وی، تائیدیه استاندارد تجهیزات پارک ارم از ششم شهریور سال گذشته تا شهریور امسال اعتبار دارد.

والدین نگران

به گزارش جام‌جم از بیمارستان، والدین سه دختر زخمی پشت در اتاق مراقبت‌های ویژه بیمارستان ایستاده و نگران جگر گوشه‌هایشان هستند. معلوم نیست آنها چه زمانی سلامت خود را بازخواهند یافت یا این که به‌دلیل ضایعات نخاعی مجبور خواهند بود سال‌ها روی صندلی چرخدار بنشینند.مادر نگار به خبرنگار ما می‌گوید: می‌خواهید از چه چیزی گزارش تهیه کنید. از بچه‌ام که روی تخت بیمارستان با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند و معلوم نیست می‌تواند دوباره روی پاهایش بایستد؟

برادرش، پدرش و من چشم انتظار دیدار دوباره نگار هستیم که چشم بگشاید. نمی‌دانم چرا مسئولان شهربازی از وسایل ناایمن استفاده می‌کنند که جان مردم را به خطر می‌اندازد. نگار من و چند نگار دیگر باید دچار حادثه شوند تا مسئولان با عاملان خاطی قاطعانه برخورد کنند. واقعا چه کسی باید پاسخگوی خانواده‌های حادثه‌دیدگان باشد؟

ورود شورای شهر به حادثه پارک ارم

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان این که شورای شهر می‌تواند به حادثه رخ داده شده در پارک ارم به عنوان معضل شهری ورود کند، نیز گفت: امنیت مردم از دغدغه‌های اصلی شورای شهر تهران است و به همین دلیل می‌توانیم در این حادثه ورود کنیم.

احمد حکیمی‌پور با بیان این که مسئول مستقیم پارک ارم باید در این زمینه پاسخگو باشد و به مساله ورود کند، درباره ورود شهرداری تهران نیز به این رخداد افزود: شهرداری تهران نیز باید در ارتباط با استانداردهای لازم درخصوص محل‌های بازی که عموم مردم از آن استفاده می‌کنند، ورود کند.

وی با اشاره به این که احتمال بروز خطر در چنین اماکنی احساس می‌شود، یاد آور شد: به دلیل وجود وسایل متعددی که در این اماکن مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد، احتمال بروز حوادث ناگوار وجود دارد و باید در این زمینه مدیریت‌های ایمنی لازم اعمال شود. همچنین باید با بازدیدها و سرکشی‌های لازم استاندارد وسایل شهرهای بازی بررسی و تامین شود.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با بیان این‌که تا زمانی که اتفاق ناگواری نیفتد به آن ورود نمی‌کنیم، عنوان کرد: متاسفانه باید اتفاقی بیفتد تا در این زمینه ورود کنیم باید در این زمینه شهرداری و دستگاه‌های مربوط به‌صورت جدی به مساله ورود کنند.

همچنین فاطمه دانشور، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در واکنش به سقوط ترن هوایی پارک ارم که منجر به آسیب‌دیدگی سه دختر جوان شد، گفت: باید امنیت جانی شهروندان بسیار مهم‌تر از آن چیزی باشد که هم‌اکنون است.

وی با اشاره به این که قبل از وقوع چنین حوادثی قطعا علائم هشداردهنده آن وجود دارد، گفت: اگر نیروی متخصص و متعدد داشته ‌باشیم نباید چنین اتفاقاتی رخ دهد بنابراین علت ایجاد چنین حوادثی نبود نیروی متخصص و متعهد است.دانشور با تاکید بر این که باید منابع بیشتری برای استانداردسازی‌ها صرف کنیم، بیان کرد:‌ زمانی که چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد قطعا موضوعات مورد نظر رها شده که به چنین نقطه‌ای می‌رسیم بنابراین باید مدیریت متعهدتری روی مسائل خود داشته باشیم.

این عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان این‌که هر اتفاقی برای شهروندان تهرانی رخ دهد، شورای شهر باید نسبت به آن واکنش نشان دهد، گفت: این موضوع بحث امنیت و ایمنی جان شهروندان است و شورای شهر نیز در این زمینه کمیته‌ای را در شورای چهارم ایجاد کرده تا نسبت به چنین مسائلی ورود پیدا کند.

وی حفظ ایمنی و امنیت جانی شهروندان تهرانی را مهم دانست و افزود: در ماه‌های اخیر شاهد اتفاقات متعددی از جمله حادثه خیابان جمهوری و ‌اتفاق مربوط به اتوبوس اسکانیا بوده‌ایم، بنابراین علت چنین حوادثی نبود استانداردهای لازم و فاصله داشتن از استانداردهای جهانی است.

در حالی سریال حوادث تلخ شهربازی‌ها همه ساله تکرار می‌شود که بررسی کارشناسان آتش نشانی و سازمان استاندارد نشان می‌دهد بیشتر دستگاه‌های شهربازی‌ها در استان تهران غیراستاندارد هستند.

روند واگذاری شهربازی‌ها به بخش خصوصی نیز بر این مشکلات افزوده است به طوری که دیگر هیچ سازمانی مسئولیت حوادث رخ داده در شهربازی‌ها را برعهده نمی‌گیرد و دستگاه‌های مسئول فقط مسئولیت حوادث را به گردن اجاره‌کنندگان این وسایل که پیمانکاران بخش خصوصی هستند، می‌اندازد.

در چند سال گذشته با رخداد حوادث در شهر بازی‌ها و هشدار‌ها و اخطار‌های رسانه‌ای در ارتباط با این حوادث، مبنی بر استانداردسازی وسایل مورد استفاده در شهر بازی‌ها هیچ یک از مدیران این قبیل مراکز آن را جدی نگرفته و شاید خود را ملزم به توجه نمی‌دانند. حال پرسش این است آیا تهیه، نوسازی و جایگزینی چند وسیله بازی در این مراکز نیز با تحریم‌ها در ارتباط است؟

در چنین حوادثی رسانه‌ها چند روز با آب و تاب از زوایای مختلف آن را بررسی و گزارش‌هایی را منتشر می‌کنند و روز بعد همه چیز به فراموشی سپرده می‌شود و دیگر هیچ‌کس حقوق مردم را مطالبه نمی‌کند؟

امروز سه دختر جوان در شرایط بد جسمی روی تخت بیمارستان چشم در چشم والدین نگران خود به آیند‌ه‌ای می‌اندیشند که شاید برای آنها و دیگر اعضای خانواده دردناک باشد و در سوی دیگر مدیران این مراکز دنبال مقصر حادثه هستند. فراموش نکنیم حتی اگر مقصری هم پیدا و مجازات شود، نمی‌تواند سلامت دختران آسیب‌دیده را به آنها بازگرداند.

چند حادثه تکراری

جان باختن شش دانش‌آموز دختر در حادثه پارک شهر در سال 1385، ترکیدگی سرسره بادی در شهربازی تهرانپارس در سال 1386، سقوط دو نفر از چرخ وفلک پارک ارم در سال 1383، سقوط دختر و پسر جوانی به‌دلیل شکسته شدن میله‌های نگهدارنده بشقاب پرنده بوستان شاهد در سال 1387، سقوط صندلی پرنده یکی از شهربازی‌های اطراف تهران در همان سال، مرگ دختر شانزده ساله در شهربازی بسیج و سقوط مرگبار دختر نوجوان از ترن هوایی شهربازی ورامین در سال 91 از مهم‌ترین حوادث رخ داده در شهربازی‌ها در چند سال اخیر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها